Eragon – Recension

Handling

Föräldralösa Eragon bor med sin morbror Garrow i en liten by på landsbygden. En dag hittar han en vacker blå sten som visar sig vara ett drakägg, och hans liv blir sig aldrig likt igen. Dels för att vänskapen och bandet mellan honom och draken, Saphira, är så starkt, men också för att det enkla livet omedelbart byts ut mot ett betydligt farligare. Garrow blir nämligen skadad när byn attackeras av den onda kungen Galbatorix anhängare, och Eragon ger sig av för att hämnas.

Endast med hjälp av ett uråldrigt svärd och rådgivning från den gamla sagoberättaren Brom, navigerar han och Saphira i en värld omgivna av magi och makt, och kämpar mot Imperiets kung vars ondska inte känner några gränser. De borde vara chanslösa, men Brom visar sig vara mer än bara en sagoberättare, och Eragons äventyr blir till någonting mycket större än vad han kunnat föreställa sig.

Boken var väldigt bra och spännande. Precis som en fantasybok ska vara enligt mig då den inte blir tråkig någon gång. Den är lagom lång. Ser fram emot att lyssna på de fyra böckerna som är med i serien. Har också förstått filmen mer efter att ha lyssna på boken. Detta är den första boken om Eragon och Saphira och totalt finns det fem böcker i serien.

Christpher Paolini var bara femton år när han började skriva böckerna om Eragon och han var nitton när de gavs ut. Först var det bara familjens förlag som gav ut böckerna men snart fick större förlag upp ögonen för Christopher och det slutade med att Boken ergaon var nummer 1 på New york times bäsysäljarlista i 151 veckor.

#nouwinfluencer #nouwbloggare #uppsalabloggare #ljudbokiöronen #boknörd

0 reaktioner till “Eragon – Recension”

1. !5 år och skriva en bok. Det var inte illa. Gillar fantasy, så den kanske man ska ta och lyssna på. Boken jag lyssnar på nu är över 15 timmar så det tar sin lilla tid.