Fem en fredag v.24: Reflektion

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vad är det bästa som har hänt dig den här veckan?
  2. Om du fick välja en sak att göra idag som skulle göra dig riktigt glad, vad skulle det vara?
  3. Om du kunde ge ditt framtida jag ett råd, vad skulle det vara?
  4. Vad är det mest kreativa du har gjort den senaste tiden?
  5. Om du fick välja en sak att göra annorlunda imorgon, vad skulle det vara?

1.Vad är det bästa som har hänt dig den här veckan?

Hm det är nog att jag kunde gå på bio idag för att se How to train your dragon igen.

2. Om du fick välja en sak att göra idag som skulle göra dig riktigt glad, vad skulle det vara?

Kolla på en bra film…

3. Om du kunde ge ditt framtida jag ett råd, vad skulle det vara?

Låt ingen få säga vad du kan göra och vad du inte kan göra…

4. Vad är det mest kreativa du har gjort på senaste tiden?

InläggBlock

Stycke

Starta med den grundläggande byggstenen för alla berättelser.

Färg

Text

Bakgrund

Typografi

Textstorlek

Storlek

S

M

L

XL

Börjat rita teckningen ovan som är inspirerad av en film… OBS den är inte färdig…

5. Om du fick välja en sak att göra annorlunda imorgon, vad skulle det vara?

Att inte tjafsa med min godman…

Fem en fredag v.23: Distraktioner

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vad är du på väg att avsluta?
  2. Var ligger ditt fokus just nu?
  3. Vad ser du fram emot härnäst?
  4. Vad hoppar du aldrig över i din morgon- eller kvällsrutin?
  5. När firade du senast något?
  1. Vad är du på väg att avsluta?

Hm jag håller på att avsluta klippningen av mitt nya program som jag spelat in på radon.

2. Var ligger ditt fokus just nu?

På att städa lägenheten vid tre med personal då jag åker iväg imorgon för att gå på bio och sedan sova över hos min bästa vän.

3. Vad ser du fram emot härnäst?

Att gå på förhandsvisning av draktränaren på nordisk film imotgon men min bästa vän för att sedan sova över hos henne.

4. Vad hoppar du aldrig över i din morgon- eller kvällsrutin?

Min hudvårdsrutin.

5. När firade du senast något?

Det var när någon på boendet fyllde år.

Fem en fredag v.22: Metaforiskt

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Om livet vore en väg, vilken typ av terräng befinner du dig på just nu?
  2. Vad är det bästa sättet att låta tankarna flöda fritt utan att fastna?
  3. Vilket väder speglar ditt humör den här veckan?
  4. Finns det en dröm som aldrig riktigt slog rot, men som du fortfarande tänker på?
  5. När besteg du senast ett berg?
  1. Om livet vore en väg, vilken typ av terräng befinner du dig på just nu?

Hm.. Det skulle nog vara en träng där man inte vet hur det kommer se ut om en kilometer och att det kan dyka up både backar och hål man måste ta sig över.

2. Vad är det bästa sättet att låta tankarna flöda fritt utan att fastna?

Det är nog att måla eller teckna medan man kollar på en bra film eller serie..

3. Vilket väder speglar ditt humör den här veckan?

Det är nog soligt väder men att det blåser en del så man får hålla i sig ibland.

4. Finns det en dröm som aldrig riktigt slog rot, men som du fortfarande tänker på?

Nej inte vad jag kan komma på på rak arm.

5. När du besteg du ett berg senast?

Kommer inte på men tror det var när jag åkte till Grekland med behandingshemmet 2013.

Fem en fredag v.21: Tvekan

Efter

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vilket val står du inför?
  2. Velar du länge innan ett val eller kör du bara?
  3. Håller du dig hellre på torra land eller slänger du dig ut i havet?
  4. När funderade du senast på om du gjort rätt val?
  5. Vad, utan tvekan, är det bästa i livet?
  1. Vilket val står du inför?

Inget jag kommer på såhär på rak arm.

2. Velar du länge innan ett val eller kör du bara?

Det beror på vad det är för val då olika val är olika svåra.

3. Håller du dig hellre på torra land eller slänger du dig ut i havet?

Jag stannar hellre på torra land.

4. När funderar du senast på om du gjort rätt val?

Svår fråga men det var nog när jag gjorde valet att flytta till behandlingshemmet, vilket visade sig vara ett val som räddade mitt liv.

5. Vad, utan tvekan är det bästa i livet?

Att jag överlevde de tuffa åren innan och på behandlingshemmet.

Fem en fredag v.20: Tävling

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vilken typ av tävlingar tycker du är roligast att delta i?
  2. Finns det någon tävling du drömmer om att vara med i?
  3. Har du vunnit något som betydde mycket fetör dig?
  4. Har du ett personbästa i något?
  5. Är du en bra eller dålig förlorare?
  1. Vilken typ av tävlingar tycker du är roligasr att delta i?

Hm det är nog tävlingar där man kan vinna tex sminkprodukter eller något annat man kan ha nytta av i vardagen.

2. Finns det någon drömtävling du drömmer om att vara med i?

Nej inte någon jag kommer på på rak arm.

3. Har du vunnit något som betydde mycket för dig?

Nej…

4. Har du något personbästa i något?

Nej det har jag inte…

5. Är du en bra eller dålig förlorare?

Svår fråga men jag är varken bra eller dålig förlorare enligt mig…

Fem en fredag v.3: 2025

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Stort eller smått, vad längtar du till just nu?
  2. Vilka hälsomål vill du sätta upp för det kommande året?
  3. Hur vill du att året inte ska vara?
  4. Vad ska du göra mer av i år som du inte gjorde förra året?
  5. Vilken utmaning ger du dig själv i år?
  1. Stort eller smått, vad längtar du till just nu?

Hm.. Att jag får forsätta må bra både fysiskt och psykiskt….

2. Vilka hälsomål vill du sätta upp för det kommande året?

Att jag kommer ut på en promenad per dag och att jag ska minska mängden godis och socker som jag äter.

3. Hur vill du att året inte ska vara?

Att jag börjar må dåligt psykiskt som jag gjorde i november förra året och att jag inte blir fysiskt sjuk.

4. Vad ska du göra mer av i år som du inte gjorde förra året?

Svår fråga men att gå mer promenader så jag får bättre kondition.

5. Vilken utmaning ger du dig själv i år?

Att jag ska försöka gå utanför min comfort zone för att utmana mig själv.

Fem en fredag v.1: Nytt år

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Hur var ditt nyår 2024?
  2. Vad är din största förhoppning för 2025?
  3. Vad var det bästa med 2024?
  4. Vilken ny vana vill du införa under det nya året?
  5. Har du några nya mål för det kommande året?
  1. Hur var ditt nyår 2024?

Det var lugnt. Det snöade här så var inte ute vid tolvslaget. Tänkte först inte vara uppe till tolvslaget men blev det ändå.

2. Vad är din största förhoppning för 2025?

Att jag inte börjar må som jag gjorde i november då jag mådde extremt dåligt psykiskt.

3. Vad var det bästa med 2024?

Det var att jag red på ridskola.

4. VIlken ny vana vill du införa under det nya året?

En promenad varje dag.

5. Har du några nya mål för det kommande året?

Nej då mål gör mig stressad…

Fem en fredag v.35: Old school

black and red typewriter
Photo by Suzy Hazelwood on Pexels.com

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. När hyrde du senast en film?
  2. När ringde du senast för att beställa något?
  3. När skrev du senast ett handskrivet brev?
  4. Vem känner du som fortfarande har hemtelefon?
  5. När faxade du senast ett dokument?
  1. När hyrde du senast en film?

På streaming var det inte speciellt länge sedan men kommer inte ihåg precis när.

2. När ringde du senast för att beställa något?

Kommer inte ihåg då jag oftast beställer via nätet då jag ska beställa något.

3. När skrev du senast ett handskrivet brev?

Det var nog när jag var barn.

4. Vem känner du som fortfarande har hemtelefon?

Har ingen aning om någon som jag känner har hemtelefon.

5. När faxade du senast ett dokument?

Det var nog när jag gick i skolan isåfall men är inte säker på att jag har använt en fax.

Fem en fredag v.16: Antingen eller

Jag och Lisen

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vill du hellre laga mat eller ta hand om disken?
  2. Går du hellre på en aktivitet utomhus eller inomhus?
  3. Handlar du hellre online eller i affär?
  4. Titta på soluppgång eller solnedgång?
  5. Väljer du upplevelser under en semester eller göra ingenting?
  1. Vill du hellre laga mat eller ta hand om disken?

Jag lagar helt klart hellre maten i så fall.

2. Går du hellre på en aktivitet utomhus eller inomhus?

Helt klart utomhus då jag har börjat rida igen.

3. Handlar du hellre online eller i affär?

Beror på vad jag ska handla men oftast så är det online då man ofta får bättre pris online.

4. Titta på soluppgång eller solnedgång?

Solnedgång helt klart

5. Väljer du upplevelser under en semester eller göra ingenting?

Jag är den som vill göra något under semestern men samtidigt inte vill ha hela semestern full med saker jag ska göra då jag vill kunna vila under semestern också.

Fem en fredag v.45: Kopia

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vad var det senaste du kopierade (på kopiator)?
  2. Vem har folk sagt att du liknar?
  3. Vem har du försökt vara?
  4. När har du föredragit en kopia över ett original?
  5. På vilket sätt var idag precis som igår?
  1. Vad var det senaste du kopierade (på kopiator)?

Kommer inte ihåg om jag använt en kopiator.

2. Vem har folk sagt att du liknar?

Flera stycken har sagt att jag liknar Modig (Brave) från filmen Modig på bilden ovanför.

3. Vem har du försökt vara?

Jag har alltid varit mig själv och inte försökt vara någon annan.

4. När har du föredragit en kopia över ett original?

Hm. konstig fråga. Kan ej komma på något svar.

5. På vilket sätt var idag precis som igår?

Jag har mina dagliga rutiner som får vardagen att fungera. Utan rutiner fungerat ingenting för mig. Har extremt svårt för när det inte blir som det brukar och något nytt händer.