Filmrecension – Disclosure day

Titel: Disclosure day

Premiär: 10 Juni 2026 i Sverige

Regissör: Steven Spielberg

Kategorier: Sci-Fi, Thriller, Action och Drama

Skådespelare: Emily Blunt, Josh O’Connor, Colin Firth, Eve Hewson, Colman Domingo

Speltid: 2 timmar och 28 minuter 

Handling: 

Är vi ensamma eller inte? Plötsligt är det något som bara vissa personer påverkas av och sedan börjar prata som de flesta inte förstår vad de säger utan det är bara någon som vet vad den säger. 

Om du fick veta att vi inte var ensamma, om någon visade dig det, bevisade det för dig, skulle det skrämma dig? Vi närmar oss… Disclosure Day, dagen då allt ska avslöjas, då sanningen tillhör sju miljarder människor.

Recension: 

När jag gick in i biosalongen hade jag inte några stora förhoppningar då denna film kändes över hypad. Däremot så blev jag överraskad och förstår varför den har fått sådan bra recensioner. Tycker detta är Steven Spielbergs bästa film på länge. 

Spielberg blandar konspirationsteorier med både thriller och action som gör att den är spännande från början till slut. Emily Blunt gör sin roll i filmen väldigt bra.

Jag skulle inte bli förvånad om denna film får minst en oscarnominering nästa år.

Jag ger filmen 4/5

Sleepy

Idag har jag varit så galet trött. Däremot var jag på radion mellan 10-15 där jag skrivit på recensionen av filmen Disclosure day. Jag tror att jag kommer publicera den imorgon här på bloggen. Som jag skrivit så har jag varit så galet trött att jag hade problem att koncentrera mig. När jag slutade vid tre så gick jag till närmsta busshållplats och där tog jag bussen till Rosendal. Där var jag in på hemköp och handlade det jag behövde och hade sett att hemköp hade erbjudande på en ska jag nästan hade slut på hemma.

Väl hemma har jag ätit middag. Vilket var potatisbullar och lignonsylt till. Efter det så har jag duschat. Sen har jag kollat på filmen Wicked då jag var trött och behövde någon film jag kunde se utan att behöva anstränga huvudet. Jag hoppas verkligen att jag vaknar upp piggare imorgon för såhär trött har jag inte varit på väldigt länge.. eller om jag är på väg att bli sjuk…..

Måndag och nya sommarkläder

Godkväll!

Hoppas er måndag varit bra. Här har man varit på radion. Där har jag börjat skriva recension om filmen Disclosure day jag såg i torsdags. Så recensionen kommer denna vecka men vet ännu inte vilken dag.

När jag var på radion så var jag in på cubus hemsida och såg att de hade erbjudande på sommarkläder om man köper två plagg eller mer. Så jag kollade och hittade två par bikershorts, två långa linnen och sex par tunnare strumpor för ca 600kr. Så kontaktade min godman och fick den summan så jag köpte det. När jag slutade vid tre så avslutade jag datorn och tog en promenad till Cubus då jag valt click and collect på cubus. Sen gick jag till närmsta busshållplats för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Pasta med ostsås vilket var gott. Annars har jag kollat första avsnittet av serien House of the dragon säsong tre som släpptes 03.00 inatt på hbomax.

Veckans bästa v.25

Nu är det dags att åter sammanfatta förra veckan i en lista här på bloggen

Min mest gillade bild/video på instagram denna vecka:

Mitt mest lästa inlägg denna vecka:

Veckans mående:

Veckan har varit bra. Därmeot var helgen lite för varm för min smak och det skulle behövt åska. Annars var veckans höjdpunkt att jag såg filmen Disclosure day på bio på torsdagen.

Antal steg: 34 646 steg

Bio besök: 1 styckenDisclousre day

Veckans låt/video:

Söndag och en väldigt varm dag

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Här har vi haft det varmt så det blir antagligen att sova med fönster öppet inatt också.

Jag började dagen med serien Outlander säsong fyra där Brianna har gett sig av till Skottland för att försöka göra samma resa som hennes mamma Claire gjort då hon fått veta att något hemskt kommer hända Jamie och Claire inom en snar framtid.

Idag har jag gått en promenad i skogen som blev ca 45 minuter lång. Jag gick sedan till coop där jag köpte något att dricka och sedan tog jag bussen hem.

Vid fyra så åt jag middag vilket var kall pastasallad med kyckling. Efter det så duschade jag och tvättade håret.

Ikväll har jag kollat på filmen How to train your dragon som kom 2025.

Handling:

På de karga klipporna på ön Berk, där vikingar och drakar varit bittra fiender i generationer, sticker Hicke ut från mängden. Den uppfinningsrike men ändå förbisedde Hicke, son till vikingahövdingen Tryggvåld den Väldige, trotsar århundraden av tradition när han blir vän med Tandlöse, en fruktad Nattfasa-drake. Deras osannolika vänskapsband avslöjar drakarnas sanna natur, och utmanar därmed själva grunden för vikingarnas samhälle.

Recension:

Detta är en live action film av den animerade filmen med samma namn som kom 2010. Filmen är insirerad av boken How to train your dragon av Cressida Cowell som kom ut 2003.

Jag ger filmen 3/5

Som jag skrev tidigare så kommer jag nog sova med öppet fönster inatt och hoppas jag somnar snabbare ikväll än igår.

Lördag, väder som inte kan bestämma sig och ny bok

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Här har man haft skiftande väder men ingen åska. Jag började dagen med serien Outlander säsong fyra. Där Jamie, Claire och Ian har gett sig av från Jamies moster Jocasta.

Har inte sett någon film idag men har kollat på dokumentär. Sen har jag också börjat läsa en ny bok och det blev Fourth wing av Rebecca Yarros. Jag läser boken på svenska och hittade denna på rean inne på akademibokhandeln där jag även hittade nästa bok Iron Flame samtidigt.

Nu har jag öppnat två fönster i min lägenhet för att få lite ny luft i lägenhet då det varit varmt och kvavt. Kommer nog också sova med ett fönster öppet då jag annars kommer inte kunna somna då mitt kedjetäcke är varmt på sommaren.

Midsommarafton

Godkväll!

Hoppas er midsommarafton varit bra. Här har vi haft 24 grader och soligt väder. Jag började dagen med serien Outlander där jag nu är framme vid den fjärde säsongen. Jamie och Claire är det som då kallades Amerika och är hos Jamies moster Jocasta. Ians hund får närkontakt med en skunk så han behövs badas och Ian får hjälp av en kille där att bada hunden.

Idag så tog jag en promenad till coop för att komma ut då det varit varmt. Men gick dit och tog en längre väg sen tog jag bussen hem igen. Sen har jag varit hemma och tagit det lugnt. Har haft två fönster öppna hela dagen men har tänkt att jag ska stänga dem då jag ska sova.

Vid fyra så var jag ner till basen och åt middag. Det var köttbullar och västenbotten paj. Sen blev det jordgubbar med grädde. De andra fick glass men det var inte laktosfri så jag fick grädde istället.

Ikväll har jag kollat på filmen Quick på hbomax.

Handling:

Filmen handlar om de två journalisterna som börjar kolla upp om det finns något fysiskt bevis som gör att Thomas Quick har begått de brott han har erkänt. De tar kontakt med Thomas Quick och Hannes reser för att besöka honom på rätts psyk där han sitter sen han dömdes. Något som är början till vad som kallas Sveriges värsta rättsskandal. Mitt i allt får Hannes veta att han har cancer.

Recension:

Denna film kom 2019. Jag minns att jag såg filmen två gånger på bio. En väldigt bra spelad film. Filmen var nominerad till 7 st guldbaggar men vann två stycken. David Dencik vann guldbagge för bästa manlige biroll. Han spelar Thomas Quic i filmen. Filmen vann även en guldbagge för bästa smink. I rollen som journalisten Hannes ser vi Jonas Karlsson. Jonas var även nominerad för bästa manliga huvudroll. Vilket var ett pris han borde har fått för enligt mig då Jonas Karlsson sitt livs bästa roll i denna film.

Jag ger filmen 4/5

Fem en fredag v.25: Midsommar

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här Elisa hos så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Hur spenderar du midsommar i år?
  2. Befinner du dig mitt i sommaren eller har den bara börjat?
  3. Vad betyder midsommar för dig – tradition, fest eller något helt annat?
  4. Kommer du dansa runt en midsommarstång?
  5. Vad kommer finnas på ditt lunchbord?
  1. Hur spenderar du midsommar i år?

Hemma så det blir en lugn midsommar då vi 24 grader och soligt väder.

2. Befinner du dig mitt i sommaren eller har den bara börjat?

Jag tycker den bara har börjat.

3. Vad betyder midsommar för dig – tradition, fest eller något helt annat?

Tradition men midsommar var något man firade mer när man var liten.

4. Kommer du dansa runt någon midsommarstång?

Nej det kommer jag inte göra. Har inte gjort det sen jag var barn.

5. Vad kommer finnas på ditt lunchbord?

Inget speciellt men har hört att vi ska få jordgubbar som efterrätt till middagen.

Torsdag och bio

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här har man haft en bra dag. Jag var på radion men bara mellan 10-12. Då jag skulle på bio. Innan jag slutade så visade det sig att en av handledarna hade gjort en jordgubbstårta som både var gluten fri och laktosfri. Så innan jag gick därifrån så åt jag en liten bit. Det var väldigt gott. När klockan var tolv så avslutade jag datorn och gick till närmsta busshållplats då jag inte vågade lita på vädret. Så tog bussen till dragarbrunn och klev av där. Sen gick jag till filmstaden. Där köpte jag en påse ahlgrens bilar och en monster att ha som dryck och godis till filmen Disclorsure day.

När jag gick in till salongen så hade jag inte höga förväntningar då jag har känt att denna film har känts väldigt hypad. Sen brukar det vara så att om andra tycker en film är väldigt bra så har man själv inte gillat den. Däremot kan jag säga att detta är nog den första filmen där jag verkligen förstår varför den har fått sådana bra recensioner. Detta är helt klart en av de bästa filmerna jag sett detta år såhär långt. Recension kommer men jag har inte bestämt om jag kommer skriva den i helgen eller om det blir nästa vecka. Jag har en bokrecension jag ska skriva i helgen.

Onsdag och utläst bok

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Här har man varit på radion där jag läst ut boken The lost world av Michael Crichton. Recension kommer i helgen. Då jag ska på bio imorgon och slutar tolv på radion då bion börjar ett. Var på radion mellan 10-15. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag. Efter det så har jag duschat och tvättat håret. Ikväll har jag kollat på dokumentären People magazine investigates på hbomax.

Idag när jag kom hem så hade upptäckte jag att blomman slagit ut mer än vad den hade gjort igår. Den verkar trivas i det där fönstret.