Söndag och en väldigt varm dag

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Här har vi haft det varmt så det blir antagligen att sova med fönster öppet inatt också.

Jag började dagen med serien Outlander säsong fyra där Brianna har gett sig av till Skottland för att försöka göra samma resa som hennes mamma Claire gjort då hon fått veta att något hemskt kommer hända Jamie och Claire inom en snar framtid.

Idag har jag gått en promenad i skogen som blev ca 45 minuter lång. Jag gick sedan till coop där jag köpte något att dricka och sedan tog jag bussen hem.

Vid fyra så åt jag middag vilket var kall pastasallad med kyckling. Efter det så duschade jag och tvättade håret.

Ikväll har jag kollat på filmen How to train your dragon som kom 2025.

Handling:

På de karga klipporna på ön Berk, där vikingar och drakar varit bittra fiender i generationer, sticker Hicke ut från mängden. Den uppfinningsrike men ändå förbisedde Hicke, son till vikingahövdingen Tryggvåld den Väldige, trotsar århundraden av tradition när han blir vän med Tandlöse, en fruktad Nattfasa-drake. Deras osannolika vänskapsband avslöjar drakarnas sanna natur, och utmanar därmed själva grunden för vikingarnas samhälle.

Recension:

Detta är en live action film av den animerade filmen med samma namn som kom 2010. Filmen är insirerad av boken How to train your dragon av Cressida Cowell som kom ut 2003.

Jag ger filmen 3/5

Som jag skrev tidigare så kommer jag nog sova med öppet fönster inatt och hoppas jag somnar snabbare ikväll än igår.

Midsommarafton

Godkväll!

Hoppas er midsommarafton varit bra. Här har vi haft 24 grader och soligt väder. Jag började dagen med serien Outlander där jag nu är framme vid den fjärde säsongen. Jamie och Claire är det som då kallades Amerika och är hos Jamies moster Jocasta. Ians hund får närkontakt med en skunk så han behövs badas och Ian får hjälp av en kille där att bada hunden.

Idag så tog jag en promenad till coop för att komma ut då det varit varmt. Men gick dit och tog en längre väg sen tog jag bussen hem igen. Sen har jag varit hemma och tagit det lugnt. Har haft två fönster öppna hela dagen men har tänkt att jag ska stänga dem då jag ska sova.

Vid fyra så var jag ner till basen och åt middag. Det var köttbullar och västenbotten paj. Sen blev det jordgubbar med grädde. De andra fick glass men det var inte laktosfri så jag fick grädde istället.

Ikväll har jag kollat på filmen Quick på hbomax.

Handling:

Filmen handlar om de två journalisterna som börjar kolla upp om det finns något fysiskt bevis som gör att Thomas Quick har begått de brott han har erkänt. De tar kontakt med Thomas Quick och Hannes reser för att besöka honom på rätts psyk där han sitter sen han dömdes. Något som är början till vad som kallas Sveriges värsta rättsskandal. Mitt i allt får Hannes veta att han har cancer.

Recension:

Denna film kom 2019. Jag minns att jag såg filmen två gånger på bio. En väldigt bra spelad film. Filmen var nominerad till 7 st guldbaggar men vann två stycken. David Dencik vann guldbagge för bästa manlige biroll. Han spelar Thomas Quic i filmen. Filmen vann även en guldbagge för bästa smink. I rollen som journalisten Hannes ser vi Jonas Karlsson. Jonas var även nominerad för bästa manliga huvudroll. Vilket var ett pris han borde har fått för enligt mig då Jonas Karlsson sitt livs bästa roll i denna film.

Jag ger filmen 4/5

Söndag, regn och selfcare

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Det har min varit men här har det regnat hela dagen. Jag började dagen med serien Outlander säsong tre där Claire och Jamie precis blivit återförenade och måste fortsätta leta efter Ian.

Som jag skrev har det regnat hela dagen med åkte en sväng till Gottsunda för att komma ut något. Annars har det varit en lugn dag. Nu på kvällen har jag kört lite selfcare där jag använt en ansiktsmask och sen också använt en mask för fötterna.

Ikväll har jag kollat på filmen The hobbit: An unexpected journey extended edition.

Handling:

Filmen handlar om Bilbos äventyr som ustpelar sig 60 år innan Sagan om ringen. Notera att det är tre filmer i Hobbit trilogin.

Bilbo blir utvald av trollkarlen Gandalf att vara den 14 medlemmen i Thorins sällskap då de ska försöka ta sig till det ensamma berget och ta tillbaka deras plats från draken Smaug. Kommer de lyckas och hur ska de överleva på ditvägen då de har en viss vit orch efter sig?

Recension:

Denna film är baserad på boken Hobbit av J.R.R Tolkien. Den som regisserar är den som gjorde Sagan om ringen nämligen Peter Jackson. Det som är lite klurigt är att det bara är en bok men tre filmer. Filmen var nominerad till 3 st oscars för Best Achievement in Makeup and Hairstyling, Best Achievement in Visual Effects och Best Achievement in Production Design.

Denna film kom 2012 och jag minns att jag såg denna film i förkortad version på bio med morsan. Jag upplever att Hobbit filmerna är lite mer sagoberättande än sagan om ringen. Dessa filmer är inte heller lika långa som Sagan om ringen filmerna. Däremot bör jag säga att Hobbit filmerna i förlängd version finns inte hos tex sfanytime. Det enda stället jag har hittat dem på är itunnes store. Jag själv har dessa filmer i blu-ray format.

Jag ger filmen 3,5/5

Fredag, fint väder och shopping

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här började jag dagen med serien Outlander säsong tre där Claire och Jamie är till sjöss då de har varit tvungen att försöka hitta Ian som blivit kidnappad av pirater på ett skepp. Jamie är däremot ingen som gillar att åka båt då han blir sjösjuk.

Idag så var jag in på clasohlssons hemsida då jag behövde en strömadapter så jag kan ladda mina nya hörlurar. Sen så såg jag att dem hade kampanj på sminkförvaring och valde att köpa den på bilden ovan då jag valde att hämta ut på clasohlsson i centrala Uppsala.

Så jag tog bussen in till Uppsala där jag gick in på clasohlsson och hämtade min beställning. Sedan gick jag in på ica innan jag tog bussen hem. På eftermiddagen så fick jag hjälp av personal att städa lägenheten vilket var skönt.

Här i uppsala har det varit fint väder så har haft två fönster nästan hela dagen. Så hade bara en t-shirt på mig när jag var in till uppsala.

Ikväll har jag kollat på filmen Oppenheimer.

Handling:

Film handlar om J. Robert Oppenheimer som är atombombens fader. Den handlar om hur han uppfann atombomberna som släpptes i Hiroshima och Nagasaki. Även personer runt om Oppenheimer som hade stor påverkan på vad som hände är även med.

Recension:

Helt klart Årets bästa film. Tror inte någon kommer knäcka denna diamant till film. Jag har aldrig tyckt en 3 timmars film kan vara kort att kolla på. Man satt fastnaglad från första scenen till sista scenen. Denna film känns inte som tre timmar lång. Enligt mig har Christopher Nolan överträffat sig själv. Christopher Nolan har inte sparat på krutet i denna film bokstavligt talat.

Filmen fick totalt sju stycken och både Cillian Murphy och Rober Downey Jr fick varsin oscar för sina roller i filmen och Christopher Nolan vann för bästa regi.

Jag ger filmen 5/5

Söndag och en bättre dag

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Jag har tack och lov haft en bättre dag. Jag började dagen med en film. Det blev Wicked part I som jag kan se hur mycket som helst utan att tröttna på. Såg klart den filmen så vid tolv tiden så gick jag ut på en promenad. Jag gick till coop och tog den långa vägen dit. Sen när jag varit på coop så hade jag tänkt att ta bussen hem då vi har haft varmt väder men när jag kollade så skulle bussen inte gå förrän 18 minuter senare. Tänkte att jag är hemma innan den går så tog en promenad hem också men tog en kortare väg hem.

Här hemma har jag kollat på film till och denna gång blev den Lilo & Stitch som kom 2025.

Handling:

Detta är en live action film av den animerade filmen Lilo & Stitch som kom 2002. Fiilmen handlar om en liten varelse från rymden som lyckas rymma från sin planet och krashar på jorden. Varelsen träffar en liten tjej som heter Lilo och som ger varelsen namnet Stitch. Däremot så är inte Stitch så lätt att hantera.

Recension:

En av Disneys bästa live action filmer som någonsin har gjorts. Filmen var lite trög i början innan Stitch kommer till Jorden. Annars rolig och väldigt underhållande. Helt klart en film som kan ses av alla åldrar och även vuxna.

Jag ger filmen 4/5

Efter så var det dags att gå ner till basen och äta middag. Vilket var hamburgare med bröd med strips till. Sen så tog jag en dusch och tvättade håret.

Efter så har jag kollat på serien Grimm säsong två då jag är i slutet av säsongen.

Söndag och varmt väder

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Jag började dagen med att se klart filmen Lord of the rings: the two towers extended edition. Då jag inte såg klart den igår då jag hade huvudvärk.

Vid tolv tiden så gick jag ut på en promenad. I början av promenaden så ringde jag min mamma och sa grattis på mors dag. Sen så gick jag en ny sväng då jag hade tänkt ta en punkt på hitta ut men det blev inte så. Jag blev torr i munnen så jag gick till affären och köpte något att dricka.

Sen tog jag bussen hem. Väl hemma var jag till basen och åt mellnamål vilket var två mackor. Efter det så kollade jag på dokumentär.

Vid tjugo över fyra gick jag ner till basen och åt middag. Det var stekt bacon och potatisklyftor till middag.

Efter det så har jag duschat och tvättat håret. Det var härligt då vi har haft det varmt väder idag.

Ikväll har jag kollat på filmen Nürnberg på sfanytime.

Handling:

Filmen är baserad på boken The Nazi and the Psychiatrist av Jack El-Hai.

Filmen handlar om den sanna historien om rättegångarna i Nürnberg där bland annat Hermann Göring åtalades för sin roll i det nazisterna gjorde under andra världskriget som bland annat förintelsen av Judar och andra folkslag.

Recension:

En av de bästa historiska dramafilmerna jag har sett. För mig gör Russell Crowe sin bästa roll någonsin som Hermann Göring. Filmen är spännande från början till slut. Har man börjat kolla på filmen så kan man inte sluta förrän filmen är slut. En film som du måste se om du gillar historiska thrillers och som är baserad på verkliga händelser.

Favoritcitat från filmen

Hermann Göring: At least I will have one. You will leave no mark on this world. I am the book! You are merely a footnote.

Jag ger filmen 5/5

Filmen finns att hyra på bland annat sfanytime

Torsdag

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här har man varit på radion. Där har jag läst i boken. Nu är jag nästan klar med 3/4 av boken. Jag var på radion mellan 10-15. Så när klockan började närma sig tre så plockade jag ihop mina saker. Sen tog jag en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var pytt i panna med stekt ägg, Vilket var väldigt gott.

Ikväll har jag kollat på filmen Independence day på sfanytime.

Handling:

Helt plötsligt så kommer rymdskepp och man får svaret att vi inte är ensamma. Frågan är hur de hittat hit, vad de är ute efter och hur ska människorna lyckas kunna få deras skepp som är skyddad av en osynlig sköld att bli träffad av raketer eller bomber som människorna skjuter mot deras skepp.

Recension:

Vem kan ha missat denna klassiker med Will Smith och som kom redan 1996. Denna film är en tung action rulle idag. Denna film är rätt lång film då den är 2 timmar och 25 minuter. Vilket enligt mig så är den en perfekt film att se tex när man är sjuk och vill få tiden att gå. Denna film fick en oscar för bästa visual effects.

I år är det 30 år sedan denna film kom ut. Den är något av en klassiker. Filmen fick en uppföljare 2016 men som floppade.

Jag ger filmen 4/5

Onsdag, svängande väder och filmen Pearl harbor

Godkväll!

Hopps ni har haft en bra onsdag. Här har man varit på radion. Där jag läst i boken The lost world. Jag var på radion mellan 10-15. När jag skulle sluta så såg det ut att vara oväder med regn men när jag skulle gå till bussen så hade det spruckit upp och blivit sol. Däremot så litade jag inte på vädret så jag tog bussen ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Korvstroganoff och ris. Det var gott. Jag har pratat med mamma via telefon och gjort planering. Jag kommer få besök av mamma och hennes man på fredag. Sen har jag duschat och tvättat håret.

Ikväll har jag kollat på filmen Pearl harbor på sfanytime.

Handling:

Filmen handlar om Japans Attack mot USA:s flottbas Pearl Harbor den 7 december 1941. Vi får följa stridspiloterna Rafe och Danny i deras liv och hur de tar sig till plan och lyckas tillsammans skjuta ner flera japanska flygplan. Den 8 december förklarar USA krig mot Japan. Man får också se hur USA efter attacken rustade upp och att man skulle slå tillbaka mot Japan på samma sätt som de hade attackerat USA.

Recension:

Vem kan ha missat denna film som kom 2001 och som är regisserad av Michael Bay. Visste ni att det var USA som avfyrade det första skottet då en av USA ubåtar sänkte en Japans ubåt när de försökte ta sig in till Pearl Harbours hamn. Däremot så dröjde det länge innan man kunde hitta den där ubåten som USA sa sig att ha sänkt. Visset ni att i scenerna när slagskeppet Arizona exploderar så tog det 4 månader av konstant jobb för de som jobbar med specialeffekter att få till som det syns i filmen. I en av de dokumentärer jag har sett så får man också veta varför USA aldrig gjorde något försök att bärga Arizona. Arizona har en stor spricka i fören rakt över skeppet så det skulle komma upp i två delar. USA bärgade alla andra skepp medan Arizona ligger kvar och det finns ett speciellt minnesmärke där det ligger.

Favorit citat från filmen: We’re building refrigerators while our enemies build bombs. Sagt av President Franklin D. Roosevelt.

Filmen har i år 25 års jubileum precis som första lord of the rings filmen som kom samma år. Jag upplever tyvärr att denna kom lite i skymundan bakom lord of the rings och tycker att denna film var värd mer än en oscar.

Jag ger fimen 3/5

Tisdag och beställning från åhlens

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Jag har varit på radion mellan 10-15. Där jag bland annat läste i boken The lost world. När jag skulle sluta så hade det börjat regna så jag gick till närmsta busshållplats för att där ta bussen ner till centralstationen för att där ta bussen till Gottsunda. Jag hade fått mail att min beställning från åhlens fanns levererad i ett skåp via instabox. Jag hade beställt tvättmedel och sköljmedel från rituals sakura collection.

Ikväll har jag kollat på filmen Mumien: drakkejsarens grav på skyshowtime.

Handling:

Rick O´Conell och hans fru har bestämt sig för att inte göra några fler äventyr. Frun håller på med att försöka skriva sin tredje bok vilket inte går bra. De får frågan att överlämna en skatt till Kina som USA har haft. De vet inte men det visar sig att dem de jobbar för kommer använda skatten för att återuppväcka en kejsare. Till slut dras de in i ett äventyr som också deras son dras med i.

Recension:

Denna film kom 2008. En riktigt kul film med mycket action. Detta är den sista filmen med Brandan Fraser som Rick O´conell. Visste ni att Brendan vann sin första oscar för sin roll i The whale som kom 2022. Det var hans första nominering också. Han vann för bästa manliga huvudroll för sin roll i The Whale.

Jag ger filmen 3/5

Lördag och soligt väder

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra lördag. Här har det varit varmt då vi har haft över tjugo grader och sol. Så här har man inte varit ute så lång tid. Jag har till och med haft två fönster öppna stor del av dagen då det annars blir kvav luft i lägenheten.

Har alla fall varit en svän till Gottsunda och där var jag in på Normal. Där jag bland annat köpte tops, bomullsrondeller, fotmask och en ny hair wrap som jag har när jag tvättat håret. På bilden ovan så har jag en likadan hair wrap som jag köpte på normal på mig.

Ikväll har jag kollat på filmen The mummy returns på skyshowtime

Handling:

Imhotep blev mumifierad i en trång gravkammare i Hamunaptra som är de dödas stad är tillbaka. Åter igen ger sig Rick och Evelyn som finns på hans dödslista ut sig på ännu ett äventyr men denna gång spelar deras son en central roll i handlingen. Hur ska detta gå?

Recension:

Denna film kom ut 2001. Det är en väldigt bra uppföljare på första filmen. En film med mycket action i sig. Filmen fick pris som sämsta film som kom 2001. Åter igen spelar Brendan Fraser rollen som Rick. Vilket han gör väldigt bra enligt mig.

Imorgon ska jag till radion och ska ha indiemöte med en handledare på radion. Plus som sagt ska jag och vännen kolla om vi kan gå på bio tillsammans i helgen eller hur det blir.

Jag ger filmen 3/5