Söndag och en bättre dag

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Jag har tack och lov haft en bättre dag. Jag började dagen med en film. Det blev Wicked part I som jag kan se hur mycket som helst utan att tröttna på. Såg klart den filmen så vid tolv tiden så gick jag ut på en promenad. Jag gick till coop och tog den långa vägen dit. Sen när jag varit på coop så hade jag tänkt att ta bussen hem då vi har haft varmt väder men när jag kollade så skulle bussen inte gå förrän 18 minuter senare. Tänkte att jag är hemma innan den går så tog en promenad hem också men tog en kortare väg hem.

Här hemma har jag kollat på film till och denna gång blev den Lilo & Stitch som kom 2025.

Handling:

Detta är en live action film av den animerade filmen Lilo & Stitch som kom 2002. Fiilmen handlar om en liten varelse från rymden som lyckas rymma från sin planet och krashar på jorden. Varelsen träffar en liten tjej som heter Lilo och som ger varelsen namnet Stitch. Däremot så är inte Stitch så lätt att hantera.

Recension:

En av Disneys bästa live action filmer som någonsin har gjorts. Filmen var lite trög i början innan Stitch kommer till Jorden. Annars rolig och väldigt underhållande. Helt klart en film som kan ses av alla åldrar och även vuxna.

Jag ger filmen 4/5

Efter så var det dags att gå ner till basen och äta middag. Vilket var hamburgare med bröd med strips till. Sen så tog jag en dusch och tvättade håret.

Efter så har jag kollat på serien Grimm säsong två då jag är i slutet av säsongen.

Fredag, bio och studenten i Uppsala

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här har man varit på bio. Jag började dagen med serien Outlander säsong tre där jag nu hunnit fram till det att Jamie och Claire är tillbaka på Lallybroch.

När klockan var tolv så gick jag ut till bussen men var tvungen att ta buss 8 istället för buss 11 då det var student idag här i uppsala. Så det var fullproppat på bussen in till Uppsala. Jag klev av bussen på centralstationen för att därifrån gå till filmstaden.

På filmstaden så köpte jag popcorn och en monster energidryck till filmen. Filmen jag såg var The mandalorian and Grogu. Det var länge sedan jag var såhär uttråkad av en film då jag verkligen fick anstränga mig för att inte gå innan filmen var slut.

När jag skulle ta bussen hem så gick jag till Centralstationen och där tog jag buss 8 hem igen. Det var mycket folk på stan och hade jag vetat att det skulle vara studenten så hade jag inte gått på bio idag.

Nu på kvällen har jag kollat på serien Grimm säsong två där Nicks flickvän har vaknat upp ur sin koma och minns allt förutom vem Nick är.

Sen har jag gjort en beställning hos lyko nu på kvällen….

En dålig dag

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här har man haft en jobbig dag. Var på radion mellan 10-15. Men har haft en vecka där jag inte kunnat koncentrera mig så bra så har ärligt sagt inte fått så mycket gjort. Så när klockan började närma sig tre så plockade jag ihop mina saker men valde att lämna boken kvar då det regnade ute. Så jag gick till närmsta busshållplats där jag tog bussen till centralstationen. Där så gick jag och tog bussen hem.

Här hemma så skickade jag meddelande till personal och frågade om någon kunde komma upp med middag då jag inte mådde bra. Så det kom upp en personal med middag vilket var potatisgratäng och rostbiff vilket var gott.

Onsdag och varmare väder

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Här har man varit på radion där jag läst i boken. Nu har jag mindre än 100 sidor kvar. Idag har det varit varmare väder igen. Så när jag slutade på radion vid tre så avslutade jag datorn för att sen ta en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag. Vilket var biffar med brunsås och potatisklyftor. Vilket var gott. Efter det så har jag duschat och tvättat håret.

Ikväll har jag kollat på serien Outlander säsong tre. Där Claire har upptäckt att Jamie är vid liv och funderar på att försöka göra samma resa igen. Däremot har hon numera dottern Brianna att tänka på då Frank dog i en bilolycka för flera år sedan.

Tisdag, svalare väder och serien Grimm

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra tisdag. Idag har vi haft lite svalare väder vilket var skönt men man kunde ändå åka utan jacka. Jag var på radion mellan 10-15. Där har jag läst lite och kollat igenom manuset jag skrev på igår. Däremot så var det blåsigt väder när jag slutade så valde att gå till närmsta busshållplats för att där ta bussen till centralstationen. Där så gick jag in på coop och handlade och sedan gick jag och tog bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag. Sen har jag duschat. Efter det så har jag kollat på serien Grimm då jag började kolla om serien igår.

Handing:

Nick Burkhardt är en polis som jobbar och bor i Portland. Han bor tillsammans med sin Flickvän Juliette. En kväll får han besök av sin Moster Marie Kessler. Han får frågan om han sett något han inte kan förklara. Nick får då veta att han har en speciell förmåga och är en Grimm. Nick får ärva en husvagn full med böcker och andra saker som han kan behöva då han är en grimm och vissa wesen är väldigt svårt att ta död på.

En grimm är en person som jagar sagoväsen som är ondskefulla, som även kallas Wesen. Nick får rätt snart en kompis och en medhjälpare i en kille som heter Monroe. Monroe är en Bludbat alltså ett wesen men är en omvänd sådan då han inte äter kött och är en som lagar klockor åt andra. Nicks chef Kapten Sean Benard är en zauberbiest då hans mamma var en hexenbiest.

Detta är en serie som inte fått den uppmärksamhet den förtjänar. Det är en väldigt bra serie med mycket fantasy i. Det är en serie som man inte kan sluta kolla på när man väl har börjat.

Jag ger serien 4/5

Söndag och varmt väder

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Jag började dagen med att se klart filmen Lord of the rings: the two towers extended edition. Då jag inte såg klart den igår då jag hade huvudvärk.

Vid tolv tiden så gick jag ut på en promenad. I början av promenaden så ringde jag min mamma och sa grattis på mors dag. Sen så gick jag en ny sväng då jag hade tänkt ta en punkt på hitta ut men det blev inte så. Jag blev torr i munnen så jag gick till affären och köpte något att dricka.

Sen tog jag bussen hem. Väl hemma var jag till basen och åt mellnamål vilket var två mackor. Efter det så kollade jag på dokumentär.

Vid tjugo över fyra gick jag ner till basen och åt middag. Det var stekt bacon och potatisklyftor till middag.

Efter det så har jag duschat och tvättat håret. Det var härligt då vi har haft det varmt väder idag.

Ikväll har jag kollat på filmen Nürnberg på sfanytime.

Handling:

Filmen är baserad på boken The Nazi and the Psychiatrist av Jack El-Hai.

Filmen handlar om den sanna historien om rättegångarna i Nürnberg där bland annat Hermann Göring åtalades för sin roll i det nazisterna gjorde under andra världskriget som bland annat förintelsen av Judar och andra folkslag.

Recension:

En av de bästa historiska dramafilmerna jag har sett. För mig gör Russell Crowe sin bästa roll någonsin som Hermann Göring. Filmen är spännande från början till slut. Har man börjat kolla på filmen så kan man inte sluta förrän filmen är slut. En film som du måste se om du gillar historiska thrillers och som är baserad på verkliga händelser.

Favoritcitat från filmen

Hermann Göring: At least I will have one. You will leave no mark on this world. I am the book! You are merely a footnote.

Jag ger filmen 5/5

Filmen finns att hyra på bland annat sfanytime

Lördag och en kväll med huvudvärk

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Jag började dagen med serien Outlander där jag kollade på de sista avsnitten av säsong två och har börjat kolla på säsong tre. Claire har berättat vem som egentligen är hennes dotters pappa för dottern Brianna. Först vill inte Brianna tro henne för Claires berättelse är något som kan framstå som påhittat.

Idag var jag in en sväng till Uppsala då jag skulle in på kicks för att hämta en produkt som jag köpt igår via deras hemsida och med click and collect. Det var ett serum för ansiktet då mitt har tagit slut.

Middagen var matlådor från veckan så jag åt makaronelåda.

Nu sitter jag och kollar på filmen Lord of the rings: the two towers extended edition. Däremot har jag ont i huvudet så han kolla ca halva filmen innan jag kände att jag behövde kolla på annat pga huvudvärken då jag tagit ipren också.

Torsdag

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här har man varit på radion. Där har jag läst i boken. Nu är jag nästan klar med 3/4 av boken. Jag var på radion mellan 10-15. Så när klockan började närma sig tre så plockade jag ihop mina saker. Sen tog jag en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var pytt i panna med stekt ägg, Vilket var väldigt gott.

Ikväll har jag kollat på filmen Independence day på sfanytime.

Handling:

Helt plötsligt så kommer rymdskepp och man får svaret att vi inte är ensamma. Frågan är hur de hittat hit, vad de är ute efter och hur ska människorna lyckas kunna få deras skepp som är skyddad av en osynlig sköld att bli träffad av raketer eller bomber som människorna skjuter mot deras skepp.

Recension:

Vem kan ha missat denna klassiker med Will Smith och som kom redan 1996. Denna film är en tung action rulle idag. Denna film är rätt lång film då den är 2 timmar och 25 minuter. Vilket enligt mig så är den en perfekt film att se tex när man är sjuk och vill få tiden att gå. Denna film fick en oscar för bästa visual effects.

I år är det 30 år sedan denna film kom ut. Den är något av en klassiker. Filmen fick en uppföljare 2016 men som floppade.

Jag ger filmen 4/5

Onsdag, svängande väder och filmen Pearl harbor

Godkväll!

Hopps ni har haft en bra onsdag. Här har man varit på radion. Där jag läst i boken The lost world. Jag var på radion mellan 10-15. När jag skulle sluta så såg det ut att vara oväder med regn men när jag skulle gå till bussen så hade det spruckit upp och blivit sol. Däremot så litade jag inte på vädret så jag tog bussen ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Korvstroganoff och ris. Det var gott. Jag har pratat med mamma via telefon och gjort planering. Jag kommer få besök av mamma och hennes man på fredag. Sen har jag duschat och tvättat håret.

Ikväll har jag kollat på filmen Pearl harbor på sfanytime.

Handling:

Filmen handlar om Japans Attack mot USA:s flottbas Pearl Harbor den 7 december 1941. Vi får följa stridspiloterna Rafe och Danny i deras liv och hur de tar sig till plan och lyckas tillsammans skjuta ner flera japanska flygplan. Den 8 december förklarar USA krig mot Japan. Man får också se hur USA efter attacken rustade upp och att man skulle slå tillbaka mot Japan på samma sätt som de hade attackerat USA.

Recension:

Vem kan ha missat denna film som kom 2001 och som är regisserad av Michael Bay. Visste ni att det var USA som avfyrade det första skottet då en av USA ubåtar sänkte en Japans ubåt när de försökte ta sig in till Pearl Harbours hamn. Däremot så dröjde det länge innan man kunde hitta den där ubåten som USA sa sig att ha sänkt. Visset ni att i scenerna när slagskeppet Arizona exploderar så tog det 4 månader av konstant jobb för de som jobbar med specialeffekter att få till som det syns i filmen. I en av de dokumentärer jag har sett så får man också veta varför USA aldrig gjorde något försök att bärga Arizona. Arizona har en stor spricka i fören rakt över skeppet så det skulle komma upp i två delar. USA bärgade alla andra skepp medan Arizona ligger kvar och det finns ett speciellt minnesmärke där det ligger.

Favorit citat från filmen: We’re building refrigerators while our enemies build bombs. Sagt av President Franklin D. Roosevelt.

Filmen har i år 25 års jubileum precis som första lord of the rings filmen som kom samma år. Jag upplever tyvärr att denna kom lite i skymundan bakom lord of the rings och tycker att denna film var värd mer än en oscar.

Jag ger fimen 3/5

Tisdag och beställning från åhlens

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Jag har varit på radion mellan 10-15. Där jag bland annat läste i boken The lost world. När jag skulle sluta så hade det börjat regna så jag gick till närmsta busshållplats för att där ta bussen ner till centralstationen för att där ta bussen till Gottsunda. Jag hade fått mail att min beställning från åhlens fanns levererad i ett skåp via instabox. Jag hade beställt tvättmedel och sköljmedel från rituals sakura collection.

Ikväll har jag kollat på filmen Mumien: drakkejsarens grav på skyshowtime.

Handling:

Rick O´Conell och hans fru har bestämt sig för att inte göra några fler äventyr. Frun håller på med att försöka skriva sin tredje bok vilket inte går bra. De får frågan att överlämna en skatt till Kina som USA har haft. De vet inte men det visar sig att dem de jobbar för kommer använda skatten för att återuppväcka en kejsare. Till slut dras de in i ett äventyr som också deras son dras med i.

Recension:

Denna film kom 2008. En riktigt kul film med mycket action. Detta är den sista filmen med Brandan Fraser som Rick O´conell. Visste ni att Brendan vann sin första oscar för sin roll i The whale som kom 2022. Det var hans första nominering också. Han vann för bästa manliga huvudroll för sin roll i The Whale.

Jag ger filmen 3/5