Sleepy

Idag har jag varit så galet trött. Däremot var jag på radion mellan 10-15 där jag skrivit på recensionen av filmen Disclosure day. Jag tror att jag kommer publicera den imorgon här på bloggen. Som jag skrivit så har jag varit så galet trött att jag hade problem att koncentrera mig. När jag slutade vid tre så gick jag till närmsta busshållplats och där tog jag bussen till Rosendal. Där var jag in på hemköp och handlade det jag behövde och hade sett att hemköp hade erbjudande på en ska jag nästan hade slut på hemma.

Väl hemma har jag ätit middag. Vilket var potatisbullar och lignonsylt till. Efter det så har jag duschat. Sen har jag kollat på filmen Wicked då jag var trött och behövde någon film jag kunde se utan att behöva anstränga huvudet. Jag hoppas verkligen att jag vaknar upp piggare imorgon för såhär trött har jag inte varit på väldigt länge.. eller om jag är på väg att bli sjuk…..

Måndag och nya sommarkläder

Godkväll!

Hoppas er måndag varit bra. Här har man varit på radion. Där har jag börjat skriva recension om filmen Disclosure day jag såg i torsdags. Så recensionen kommer denna vecka men vet ännu inte vilken dag.

När jag var på radion så var jag in på cubus hemsida och såg att de hade erbjudande på sommarkläder om man köper två plagg eller mer. Så jag kollade och hittade två par bikershorts, två långa linnen och sex par tunnare strumpor för ca 600kr. Så kontaktade min godman och fick den summan så jag köpte det. När jag slutade vid tre så avslutade jag datorn och tog en promenad till Cubus då jag valt click and collect på cubus. Sen gick jag till närmsta busshållplats för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Pasta med ostsås vilket var gott. Annars har jag kollat första avsnittet av serien House of the dragon säsong tre som släpptes 03.00 inatt på hbomax.

Söndag och en väldigt varm dag

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Här har vi haft det varmt så det blir antagligen att sova med fönster öppet inatt också.

Jag började dagen med serien Outlander säsong fyra där Brianna har gett sig av till Skottland för att försöka göra samma resa som hennes mamma Claire gjort då hon fått veta att något hemskt kommer hända Jamie och Claire inom en snar framtid.

Idag har jag gått en promenad i skogen som blev ca 45 minuter lång. Jag gick sedan till coop där jag köpte något att dricka och sedan tog jag bussen hem.

Vid fyra så åt jag middag vilket var kall pastasallad med kyckling. Efter det så duschade jag och tvättade håret.

Ikväll har jag kollat på filmen How to train your dragon som kom 2025.

Handling:

På de karga klipporna på ön Berk, där vikingar och drakar varit bittra fiender i generationer, sticker Hicke ut från mängden. Den uppfinningsrike men ändå förbisedde Hicke, son till vikingahövdingen Tryggvåld den Väldige, trotsar århundraden av tradition när han blir vän med Tandlöse, en fruktad Nattfasa-drake. Deras osannolika vänskapsband avslöjar drakarnas sanna natur, och utmanar därmed själva grunden för vikingarnas samhälle.

Recension:

Detta är en live action film av den animerade filmen med samma namn som kom 2010. Filmen är insirerad av boken How to train your dragon av Cressida Cowell som kom ut 2003.

Jag ger filmen 3/5

Som jag skrev tidigare så kommer jag nog sova med öppet fönster inatt och hoppas jag somnar snabbare ikväll än igår.

Midsommarafton

Godkväll!

Hoppas er midsommarafton varit bra. Här har vi haft 24 grader och soligt väder. Jag började dagen med serien Outlander där jag nu är framme vid den fjärde säsongen. Jamie och Claire är det som då kallades Amerika och är hos Jamies moster Jocasta. Ians hund får närkontakt med en skunk så han behövs badas och Ian får hjälp av en kille där att bada hunden.

Idag så tog jag en promenad till coop för att komma ut då det varit varmt. Men gick dit och tog en längre väg sen tog jag bussen hem igen. Sen har jag varit hemma och tagit det lugnt. Har haft två fönster öppna hela dagen men har tänkt att jag ska stänga dem då jag ska sova.

Vid fyra så var jag ner till basen och åt middag. Det var köttbullar och västenbotten paj. Sen blev det jordgubbar med grädde. De andra fick glass men det var inte laktosfri så jag fick grädde istället.

Ikväll har jag kollat på filmen Quick på hbomax.

Handling:

Filmen handlar om de två journalisterna som börjar kolla upp om det finns något fysiskt bevis som gör att Thomas Quick har begått de brott han har erkänt. De tar kontakt med Thomas Quick och Hannes reser för att besöka honom på rätts psyk där han sitter sen han dömdes. Något som är början till vad som kallas Sveriges värsta rättsskandal. Mitt i allt får Hannes veta att han har cancer.

Recension:

Denna film kom 2019. Jag minns att jag såg filmen två gånger på bio. En väldigt bra spelad film. Filmen var nominerad till 7 st guldbaggar men vann två stycken. David Dencik vann guldbagge för bästa manlige biroll. Han spelar Thomas Quic i filmen. Filmen vann även en guldbagge för bästa smink. I rollen som journalisten Hannes ser vi Jonas Karlsson. Jonas var även nominerad för bästa manliga huvudroll. Vilket var ett pris han borde har fått för enligt mig då Jonas Karlsson sitt livs bästa roll i denna film.

Jag ger filmen 4/5

Torsdag och bio

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här har man haft en bra dag. Jag var på radion men bara mellan 10-12. Då jag skulle på bio. Innan jag slutade så visade det sig att en av handledarna hade gjort en jordgubbstårta som både var gluten fri och laktosfri. Så innan jag gick därifrån så åt jag en liten bit. Det var väldigt gott. När klockan var tolv så avslutade jag datorn och gick till närmsta busshållplats då jag inte vågade lita på vädret. Så tog bussen till dragarbrunn och klev av där. Sen gick jag till filmstaden. Där köpte jag en påse ahlgrens bilar och en monster att ha som dryck och godis till filmen Disclorsure day.

När jag gick in till salongen så hade jag inte höga förväntningar då jag har känt att denna film har känts väldigt hypad. Sen brukar det vara så att om andra tycker en film är väldigt bra så har man själv inte gillat den. Däremot kan jag säga att detta är nog den första filmen där jag verkligen förstår varför den har fått sådana bra recensioner. Detta är helt klart en av de bästa filmerna jag sett detta år såhär långt. Recension kommer men jag har inte bestämt om jag kommer skriva den i helgen eller om det blir nästa vecka. Jag har en bokrecension jag ska skriva i helgen.

Onsdag och utläst bok

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Här har man varit på radion där jag läst ut boken The lost world av Michael Crichton. Recension kommer i helgen. Då jag ska på bio imorgon och slutar tolv på radion då bion börjar ett. Var på radion mellan 10-15. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag. Efter det så har jag duschat och tvättat håret. Ikväll har jag kollat på dokumentären People magazine investigates på hbomax.

Idag när jag kom hem så hade upptäckte jag att blomman slagit ut mer än vad den hade gjort igår. Den verkar trivas i det där fönstret.

Tisdag, bokläsning, dokumentär och biobiljett

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här har man varit på radion. Där jag läst i boken The lost world och har nu bara ett kapitel kvar av boken så kommer läsa klart den imorgon. Det har tagit tid att läsa denna bok men det har varit värt det. Så nu få man se vad för bok jag kommer läsa efter denna. Jag var på radion mellan 10-15. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag tittat på dokiumentär som heter People magzine ivestigates på hbomax. Sen har jag även köpt en biobiljett till filmen Disclosure day. Jag ska se den på torsdag och den börjar redan klockan ett. Så jag kommer sluta vid tolv på radion och om det är väder så kommer jag gå från radion till bion men regnar det så tar jag bussen. Lägger in trailern till filmen nedanför.

Förresten har en av mina blommor börjat slå ut och än så länge har det kommit en blomma men det är flera andra knoppar som är på väg att slå ut. Lägger in en bild ovanför på blomman.

Söndag, regn och selfcare

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Det har min varit men här har det regnat hela dagen. Jag började dagen med serien Outlander säsong tre där Claire och Jamie precis blivit återförenade och måste fortsätta leta efter Ian.

Som jag skrev har det regnat hela dagen med åkte en sväng till Gottsunda för att komma ut något. Annars har det varit en lugn dag. Nu på kvällen har jag kört lite selfcare där jag använt en ansiktsmask och sen också använt en mask för fötterna.

Ikväll har jag kollat på filmen The hobbit: An unexpected journey extended edition.

Handling:

Filmen handlar om Bilbos äventyr som ustpelar sig 60 år innan Sagan om ringen. Notera att det är tre filmer i Hobbit trilogin.

Bilbo blir utvald av trollkarlen Gandalf att vara den 14 medlemmen i Thorins sällskap då de ska försöka ta sig till det ensamma berget och ta tillbaka deras plats från draken Smaug. Kommer de lyckas och hur ska de överleva på ditvägen då de har en viss vit orch efter sig?

Recension:

Denna film är baserad på boken Hobbit av J.R.R Tolkien. Den som regisserar är den som gjorde Sagan om ringen nämligen Peter Jackson. Det som är lite klurigt är att det bara är en bok men tre filmer. Filmen var nominerad till 3 st oscars för Best Achievement in Makeup and Hairstyling, Best Achievement in Visual Effects och Best Achievement in Production Design.

Denna film kom 2012 och jag minns att jag såg denna film i förkortad version på bio med morsan. Jag upplever att Hobbit filmerna är lite mer sagoberättande än sagan om ringen. Dessa filmer är inte heller lika långa som Sagan om ringen filmerna. Däremot bör jag säga att Hobbit filmerna i förlängd version finns inte hos tex sfanytime. Det enda stället jag har hittat dem på är itunnes store. Jag själv har dessa filmer i blu-ray format.

Jag ger filmen 3,5/5

Välkomna hem till mig

Fick frågan av fina Madeleine i en kommentar om jag inte kunde berätta lite om hur jag bor?

Det slog mig att jag aldrig berättat hur jag bor i alla fall inte i ett enskilt inlägg om det. Trots att jag har bott här sedan 2015, jag har alltså bott här i elva år blir det i höst. Vilket känns sjukt. Var tar tiden vägen?

Jag bor på ett service boende där jag har min egna lägenhet då boendet består av två hus där det finns sammanlagt sex lägenheter plus basen där personalen lagar maten men även där de har ett rum där personalen som jobbar på natten sover. Vi har sovande personal på boendet men vi kan alltid väcka den om det skulle hända något.

Det är som en vanlig lägenhet med badrum, vardagsrum, sovrum och köksdel. Som ni ser på bilderna. Jag lagar inte mycket mat själv men har allt jag behöver om jag skulle vilja det. Då vi får all mat från basen då personal lagar maten. För det så betalar jag en fast summa varje månad för mat. Vilket jag är glad för då matpriserna har stigit så enormt mycket.

I badrummet har jag en tvättmaskin med inbyggd tumlare. Sen är mitt badrum rätt stort för det är säkert menat att en rörelsehindrad ska kunna bo här.

I hallen så sitter det ett skåp som bara personalen har nyckel till. Där har de alla mina mediciner inlåsta.

Mitt boende ligger i Sunnersta som ligger 4km utanför centrala Uppsala. Här finns det mycket skog att gå i och har bara tio minuter ner så kan jag gå längs vattnet som brukar vara en väldig härlig promenadsträcka att gå på sommaren.

Fredag, fint väder och shopping

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här började jag dagen med serien Outlander säsong tre där Claire och Jamie är till sjöss då de har varit tvungen att försöka hitta Ian som blivit kidnappad av pirater på ett skepp. Jamie är däremot ingen som gillar att åka båt då han blir sjösjuk.

Idag så var jag in på clasohlssons hemsida då jag behövde en strömadapter så jag kan ladda mina nya hörlurar. Sen så såg jag att dem hade kampanj på sminkförvaring och valde att köpa den på bilden ovan då jag valde att hämta ut på clasohlsson i centrala Uppsala.

Så jag tog bussen in till Uppsala där jag gick in på clasohlsson och hämtade min beställning. Sedan gick jag in på ica innan jag tog bussen hem. På eftermiddagen så fick jag hjälp av personal att städa lägenheten vilket var skönt.

Här i uppsala har det varit fint väder så har haft två fönster nästan hela dagen. Så hade bara en t-shirt på mig när jag var in till uppsala.

Ikväll har jag kollat på filmen Oppenheimer.

Handling:

Film handlar om J. Robert Oppenheimer som är atombombens fader. Den handlar om hur han uppfann atombomberna som släpptes i Hiroshima och Nagasaki. Även personer runt om Oppenheimer som hade stor påverkan på vad som hände är även med.

Recension:

Helt klart Årets bästa film. Tror inte någon kommer knäcka denna diamant till film. Jag har aldrig tyckt en 3 timmars film kan vara kort att kolla på. Man satt fastnaglad från första scenen till sista scenen. Denna film känns inte som tre timmar lång. Enligt mig har Christopher Nolan överträffat sig själv. Christopher Nolan har inte sparat på krutet i denna film bokstavligt talat.

Filmen fick totalt sju stycken och både Cillian Murphy och Rober Downey Jr fick varsin oscar för sina roller i filmen och Christopher Nolan vann för bästa regi.

Jag ger filmen 5/5