Torsdag och bio

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här har man haft en bra dag. Jag var på radion men bara mellan 10-12. Då jag skulle på bio. Innan jag slutade så visade det sig att en av handledarna hade gjort en jordgubbstårta som både var gluten fri och laktosfri. Så innan jag gick därifrån så åt jag en liten bit. Det var väldigt gott. När klockan var tolv så avslutade jag datorn och gick till närmsta busshållplats då jag inte vågade lita på vädret. Så tog bussen till dragarbrunn och klev av där. Sen gick jag till filmstaden. Där köpte jag en påse ahlgrens bilar och en monster att ha som dryck och godis till filmen Disclorsure day.

När jag gick in till salongen så hade jag inte höga förväntningar då jag har känt att denna film har känts väldigt hypad. Sen brukar det vara så att om andra tycker en film är väldigt bra så har man själv inte gillat den. Däremot kan jag säga att detta är nog den första filmen där jag verkligen förstår varför den har fått sådana bra recensioner. Detta är helt klart en av de bästa filmerna jag sett detta år såhär långt. Recension kommer men jag har inte bestämt om jag kommer skriva den i helgen eller om det blir nästa vecka. Jag har en bokrecension jag ska skriva i helgen.

Tisdag, bokläsning, dokumentär och biobiljett

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här har man varit på radion. Där jag läst i boken The lost world och har nu bara ett kapitel kvar av boken så kommer läsa klart den imorgon. Det har tagit tid att läsa denna bok men det har varit värt det. Så nu få man se vad för bok jag kommer läsa efter denna. Jag var på radion mellan 10-15. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag tittat på dokiumentär som heter People magzine ivestigates på hbomax. Sen har jag även köpt en biobiljett till filmen Disclosure day. Jag ska se den på torsdag och den börjar redan klockan ett. Så jag kommer sluta vid tolv på radion och om det är väder så kommer jag gå från radion till bion men regnar det så tar jag bussen. Lägger in trailern till filmen nedanför.

Förresten har en av mina blommor börjat slå ut och än så länge har det kommit en blomma men det är flera andra knoppar som är på väg att slå ut. Lägger in en bild ovanför på blomman.

Fredag

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här har man varit ledig men varit på bio. Jag började dagen med serien Outlander där jag börjat kolla på säsong två. Claire har upptäckt att Jack Randall är i livet men berättar inte för Jamie för att han tror Jack är död. Claire och Jamie är i Frankrike just nu och Claire har börjat hjälpa till på ett sjukhus som är beläget i en kyrka.

När klockan var tolv så gick jag ut till bussen för att åka in till Uppsala där jag gick till filmstaden. Då jag skulle se Super mario Galaxy filmen igen men upptäckt att jag ej skrivit någon recension om den. Filmen började 13.15 och och klockan var run tre när jag var klar.

Efter bion tog jag bussen till Kandyz då jag köpt en toogoodtogo kasse från dem. Så klockan var nästan fem innan jag var hemma och kunde äta middag.

Här hemma har jag tagit en dusch och sedan har jag kollat på serien Grimm. Där jag redan är på säsong fem. Har tagit en ipren då jag har ont i huvudet så det blir nog en tidig kväll för mig..

Lördag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra lördag. Här har vi haft sommarvärme. Jag började dagen med serien House of the dragon Där jag bara har lite mer än tre avsnitt kvar av säsongen.

Idag så åkte jag till Gottsunda och tog med mig en del av mina pantburkar. Det blev över 30 kr i pant jag hade. Så gick in på ica och handlade och sen tog bussen hem. På eftermiddagen så har jag fått hjälp av personal att städa lägenheten. Så nu är den städad inför veckan.

Ikväll har jag kollat på filmen The green mile på sfanytime.

Handling:

Filmen handlar om en fångvaktare på ett fängelse i USA på 1930-talet där de har hand om de fångar som dömts till dödsstraff. Där har de elektriska stolen som dödsstraff som de kallar för Old sparky. En dag får de in en man som heter John Coffey som dömts till döden efter att ha mördat och våldtagit två små flickor. Fångvaktaren som spelas av Tom Hanks tycker det är något som inte stämmer med den nya fången. Han tycker John inte verkar vara en våldsam man. Hur ska detta sluta?

Recension:

Denna film är baserad på boken The green mile av Stephen King. Detta är enligt mig den bästa filmatiseringen av en Stephen King bok. Denna film är en klassiker. Filmen är 3 timmar och 5 minuter lång men den känns inte så lång tycker jag. Visste ni att Michael Clarke Duncan som spelar John Coffey fick en Oscarsnominering som bästa manliga biroll. Totalt fick filmen fyra oscar nomineringar. Detta är en film som är omöjlig att kolla på utan att gråta. Michael Clarke Duncan dog tyvärr i sviterna av en hjärtinfarkt 2012.

Denna film tar också upp ämnet Dödsstraff, om det verkligen är rätt väg att gå. Jag själv är mot dödsstraff och tycker det är bättre att de dömda får leva i fängelse tills de dör. För de som en mördare har dödat kommer inte tillbaka även om man avrättar mördaren. Sen har det hänt i verkligheten att de har avrättat någon som varit oskyldigt till det brottet den har dömds för.

Jag ger filmen 5/5

Onsdag

Hallå där!

Nu är det äntligen onsdag. Jag ska strax gå från radion och då ska jag som vanligt gå en promenad ner till centralstationen. Däremot ska jag inte ta bussen hem utan till Gränby. Innan tänkte jag gå och köpa en macka på subway som får bli min middag. Så när jag kommer till Gränby ska jag försöka hitta någonstans att sitta och äta mackan.

Vid sex är det dags att börja och gå upp till nordisk film då filmen The devil wears prada 2 börjar halv sju. Den är inte klar förrän 20.50 så klockan blir nog minst halv tio innan jag kommit hem.

Söndag och bio i 4DX

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Här har man haft en bra dag. Jag vaknade som vanligt vid nio då personal väckte mig för att ge mig mina mediciner. Vid halv elva så åt jag luch uppe hos mig. Det var en matlåda från basen som personal givit mig igår då jag bad om det.

Vid elva tiden gick jag ut till bussen för att ta bussen in mot Uppsala. Jag klev av på en busshållplats där bussen mot Gränby går från. Fick vänta i ca 10 minuter ungefär så kom den bussen. Det tog kanske max 20 minuter så var jag i Gränby. Då jag hade bokat biljett till Super mario galaxy filmen på nordisk film i 4DX.

Filmen skulle börja 13.10 och filmen var utsåld men det var absolut inte fullsatt i salongen. Jag kan ju säga att jag kommer vara bra mör i kroppen imorgon. Då stolarna rör sig och Super mario är baserad på tv spelet med samma namn. Jag själv har aldrig varit med om att stolarna studsar,rör sig på ett sådant sätt som det gjorde idag. Vi får helt enkelt se hur kroppen känns n̈́är jag vaknar imorgon.

När jag kom hem så har jag ätit middag vilket var makaroner och köttfärs med ketchup. Efter det så har jag duschat och tvättat håret. Annars har jag kollat på filmen Dungeons and dragons: honor among theives på sfanytime.

Nu ska jag strax gå och sova då jag ska upp åtta imorgon då jag ska till radion. Jag åker vid nio tiden och tar bussen till radion.

Godnatt

Fredag

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här har man varit ledig som vanligt. Jag började dagen med serien Game of thrones där jag nu har kommit fram till säsong två. Säsong två är enligt mig bättre än vad första säsongen var.

Idag så åkte jag in till Uppsala där jag var in på Rituals. Där så köpte jag necessären på bilden ovan. I den så fick jag ett duschskum, en liten förpackning bodycream, Body lotion mousse, Mini fragrance sticks och ett doftljus allt i sakura serien som är min favorit. Sen är necessären så fin i sådan neonrosa… Jag fick två gåvor då jag köpte för mer än 600kr och det var en liten necessär och ett duschskum i deras nya limited edition collection.

Annars har jag kollat på filmen Snakes on a plane på sfanytime.

Handlíng:

En ung kille blir vittne till ett brutalt mord på en åklagare på Hawaii. Han ska med två poliser flyga från Hawaii till USA där han ska vittna mot den som mördade åklagaren. När planet kommit upp i luften så inser de att någon lyckats få massor med giftiga ormar ombord på planet. Så det blir en kamp för de ombord för att överleva.

Recension:

Denna klassiker till film kom 2006. I en av de större rollerna som en av poliserna ser vi Samuel L. Jackson. Samuel L. Jackson har vunnit pris för sin roll i denna film. En bra film att kolla på om man vill ha en bra action film.

 Jag ger filmen 3/5.

Favorit citat från filmen är :

I HAVE HAD IT WITH THESE MOTHERFUCKING SNAKES ON THIS MOTHERFUCKING PLANE!

Sen har jag fått hjälp av personal att städa lägenheten. Öppnade också ett fönster en stund så det kom in ny och fräsch luft.

På kvällen har jag kollat på filmen Ted- för kärlekens skull på hbomax som handlar om Ted Gärdestad. Så fin film men med ett mörkt slut tyvärr. Jag själv har ett speciellt band till låten för kärlekens skull då den spelades när man gick in på en väns begravning..

Tisdag

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-15. Där insåg jag att jag misstagit mig på datumet när oscarsgalan ska vara. Jag trodde den skulle vara inatt men den är nästa söndags natt den 15 mars. När jag var på radion så läste jag två kapitel i boken så nu har jag nästan läst halva boken. När klockan var tre så avslutade jag datorn för att sedan ta en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag kollat på filmen The ballad of songbirds and snakes på sfanytime.

Handling:

En ung Coriolanus Snow blir mentor för Lucy Gray Baird som är tjejen från distrikt 12 som ska delta i det tionde hungerspelen. Han är ute efter att vinna ett pris så han måste hitta ett sätt som gör att Lucy kan vinna hungerspelen. Lucy är bokstavligen en sångfågel och han uppmuntrar henne att sjunga då de visar upp de tävlande kvällen innan hungerspelen börjar. Ska Coriolanus snow lyckas att göra Lucy till en vinnare?

Recension:

Denna film är baserad på boken The hunger games: the ballad of songbird and snakes av Suzanne Collins. Denna film tycker jag är väldigt bra. Jag vet att den fått rätt dåliga recensioner men jag tror att det kan ha med att göra att man inte har läst boken innan. Vissa klagar på att det är för mycket sång men det är en av Lucys starka sidor som man hade vetat om man läst boken. Man måste ha med i bakhuvudet att hungerspelen är bara 10 år gamla i filmen och är inte lika utvecklade och stora som när Katniss Everdeen deltar. Denna film utspelar sig 64 år innan Katniss äventyr.

Visste ni att alla gånger Lucy sjunger gör hon det live och Rachel Zegler gör det väldigt bra. När de spelade in filmen så när hon hade sjungit fick hon applåder av de andra.

Jag ger filmen 3,5/5

Fredag

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här har fredagen varit bra och lugn då jag har varit ledig som jag alltid är på fredagar. Började dagen med serien Supernatural säsong elva. Sam och Dean har ett fall där folk mördas av någon med mask där det är clownmask en gång och sedan en kaninmask i en annan gång.

Idag var jag in en sväng till Hemmakväll för att handla godis och dryck till helgen. Så det blev en sväng in till Uppsala. Här har det varit kallt men jag tog på mig halsduk på mig. Det har varit upp mot -12 men det har tack och lov inte blåst så det kändes inte så kallt.

Idag så har jag kollat på filmen Wicked part I då jag behövde någon film som jag kunde fokusera på då jag haft lite ångest. Visste ni att Ariana Grande och Cynthia Erivo vann en grammy för deras låt Defying gravity från denna film. Vilket var så kul och de var så värda den enligt mig.

Nu sitter jag och kollar på dokumentären People magazine investigates på hbomax. Nu vid åtta så fick jag medicin. Då så såg jag till att jag låste in det mesta av godiset i det låsbara skåpet som bara personal har nyckel till för att jag inte ska äta upp allt direkt.

Jag kommer att kolla på dokumentären tills jag ska sova. Jag får min sömnmedicin vid tio sen så brukar det variera hur länge jag stannar uppe.

Torsdag,bio och Wicked for good

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här har man varit på radion men bara mellan 10-12.30 då jag hade bokat biobiljett till filmen Wicked: for good som började 13.20. Så jag kollade på den första wicked filmen när jag var på radion. När klockan var 12.30 så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till filmstaden. Jag betalde biobiljetten med poäng då jag hade mycket poäng.

Till filmen köpte jag en energidryck och en mellan popcorn men åt inte upp alla popcorn. Jag tyckte faktiskt att filmen var bättre än vad jag tycket när jag såg den på nordisk film i november 2025. Jag tycker att rätt ofta så kan man behöva se en film flera gånger för att man ser nya saker varje gång som man missat förra gången. Speciellt om filmen är längre än 3 timmar…

Nu sitter jag och kollar på serien Grimm säsong fyra och kommer göra det tills jag ska sova. Imorgon är det fredag och då är jag som vanligt ledig och jag ska till polisen för att hämta ut mitt nya Id-kort då jag fick sms idag att det fanns att hämta.