Hoppas er måndag varit bra. Här har man haft en bra dag. Jag har varit på radion. Där har jag läst i boken The lost world. Har verkligen kunnat koncentrera mig idag tack och lov. När jag åkte var det fint väder så tog ingen jacka på mig men tog med mig mitt paraply. Tack och lov. När jag skulle sluta så hällregnade det, ni vet när typ himlen öppnar sig. Däremot kunde jag låna en jacka från radion så det var att gå till närmsta busshållplatsen och där ta bussen ner till centralstationen. Där tog jag bussen till Gottsunda. Där var jag in och hämtade min senaste beställning från Lyko.
Efter det tog jag bussen hem. Jag gick ner till basen och åt middag vilket var våfflor med sylt. Sen har jag kollat på serien Grimm säsong tre.
Igår kväll upptäckte jag att en av mina blommor har fått knoppar på sig. Vilket känns roligt…
Hoppas er torsdag varit bra. Här har man haft en jobbig dag. Var på radion mellan 10-15. Men har haft en vecka där jag inte kunnat koncentrera mig så bra så har ärligt sagt inte fått så mycket gjort. Så när klockan började närma sig tre så plockade jag ihop mina saker men valde att lämna boken kvar då det regnade ute. Så jag gick till närmsta busshållplats där jag tog bussen till centralstationen. Där så gick jag och tog bussen hem.
Här hemma så skickade jag meddelande till personal och frågade om någon kunde komma upp med middag då jag inte mådde bra. Så det kom upp en personal med middag vilket var potatisgratäng och rostbiff vilket var gott.
Hoppas er onsdag varit bra. Här har man varit på radion där jag läst i boken. Nu har jag mindre än 100 sidor kvar. Idag har det varit varmare väder igen. Så när jag slutade på radion vid tre så avslutade jag datorn för att sen ta en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.
Här hemma har jag ätit middag. Vilket var biffar med brunsås och potatisklyftor. Vilket var gott. Efter det så har jag duschat och tvättat håret.
Ikväll har jag kollat på serien Outlander säsong tre. Där Claire har upptäckt att Jamie är vid liv och funderar på att försöka göra samma resa igen. Däremot har hon numera dottern Brianna att tänka på då Frank dog i en bilolycka för flera år sedan.
Hoppas er lördag varit bra. Jag började dagen med serien Outlander där jag kollade på de sista avsnitten av säsong två och har börjat kolla på säsong tre. Claire har berättat vem som egentligen är hennes dotters pappa för dottern Brianna. Först vill inte Brianna tro henne för Claires berättelse är något som kan framstå som påhittat.
Idag var jag in en sväng till Uppsala då jag skulle in på kicks för att hämta en produkt som jag köpt igår via deras hemsida och med click and collect. Det var ett serum för ansiktet då mitt har tagit slut.
Middagen var matlådor från veckan så jag åt makaronelåda.
Nu sitter jag och kollar på filmen Lord of the rings: the two towers extended edition.Däremot har jag ont i huvudet så han kolla ca halva filmen innan jag kände att jag behövde kolla på annat pga huvudvärken då jag tagit ipren också.
Hoppas er onsdag varit bra. Här regnade det när jag åkte till radion men tack och lov inte lika mycket som igår. Jag var på radion mellan 10-15. Där jag läste i boken The lost world av Michael Crichton. När klockan började närma sig tre så började jag plocka ihop mina saker då detta var den sista arbetsdagen för mig på radion. Eftersom det är röd dag imorgon. När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen. Där tog jag bussen hem.
Här hemma har jag ätit middag vilket var pannkaka och sylt till. Det var gott. Efter det så har jag duschat och tvättat håret.
Ikväll har jag kollat på serien Grimm säsong två. Där Nick har flyttat till sin vän Monroe då Juliette har känslor för en annan man. Den andre mannen visar sig vara Nicks chef. Så det är en soppa om man säger så..
Hoppas er måndag varit bra. Här har man varit hemma då jag hade ont i magen igår. Så började dagen med filmen Wicked part I då jag fortfarande hade ont i magen. Har inte bara sett Wicked part I då jag också kollat på Wicked: for good. Så det har blivit en dag i soffan framför tv:n.
Däremot ska jag till radion imorgon. Så hoppas verkligen att jag får sova bra inatt. Vid tio kommer personalen för att ge mig sömnmedicin.Så ska försöka att inte sitta uppe till sent inatt utan bara se ett avsnitt efter jag har tagit medicin.
Hoppas ni har haft en bra valborgsmässoafton såhär långt. Här har man tagit det lugnt. Tänkte börja med att berätta om gårdagen. Igår så klev jag upp som vanligt vid åtta då jag blev väckt av personal. Åkte till radion så jag var där vid tio tiden. Var där mellan 10-15. Så när klockan började närma sig tre så började jag packa ihop mina saker då det var sista dagen jag jobbade denna vecka. Så jag tog en promenad ner till centralstationen. När jag kom ner till centralstationen så gick jag till där buss 4 till Gränby gick. Hade tur så det stod en buss inne.Tog ca 10 minuter så var jag ute vid Gränby centrum.
Väl på Gränby centrum så hade jag som första uppgift att besluta mig för vad min middag skulle bli för något. Det blev att jag gick in på ica och köpte två stycken Porlarsklämmor med ost och en med skinka och sedan som dryck valde jag att köpa en monster.
Mellan jag kom till Gränby och att filmen skulle börja så var det ett par timmar som jag skulle fördriva. Jag gick och satte mig utanför Gallerian ett tag vilket var skönt att få lite tystare omgivning.
När klockan blev sex så gick jag emot nordisk film där jag hade köpt biljett till förhandsvisning av filmen Djävulen bär prada 2. Jag hade läst att de skulle bjuda på en valfri dricka 0,5l från coca cola och en mellan popcorn till filmen. Så det blev att jag valde dricka coca cola zero och fick ta en 0,5l mugg. Popcornen var redan på plats i salongen på ens plats.
Filmen var ca 2 timmar lång. När filmen var klar och de tände salongen så tog jag mina åtta mediciner som jag hade fått med mig. Sen gick jag ut till bussen men hade otur då den första som skulle komma var inställd så jag fick vänta i 20 minuter tills nästa skulle komma. Recension kommer senare i helgen.
Så när bussen kom så tog jag bussen till busshållplatsen Regementsvägen. Där klev jag av och hade tur att det dröjde bara ca 5 minuter tills buss 8 kom. Jag var hemma vid kvart i tio på kvällen. Jag var trött när jag kom hem men kom ändå inte i säng förrän klockan elva.
Idag blev jag vaknade jag själv ungefär kvar i nio. Jag hade sagt till de på radion att jag skulle vara ledig idag då gårdagen var så lång. Så jag började dagen med serien House of the dragon säsong ett där jag nu har kommit halvvägs genom säsongen.
Har ont i hela kroppen och är ordentligt trött. Men det är nog inte undra på då jag gick mer än 8000 steg igår. Däremot har jag varit en sväng till Gottsunda och handlat lite till helgen. Annars har jag tagit det lugnt.
Hoppas er söndag varit bra. Här har man haft en bra dag. Jag vaknade som vanligt vid nio då personal väckte mig för att ge mig mina mediciner. Vid halv elva så åt jag luch uppe hos mig. Det var en matlåda från basen som personal givit mig igår då jag bad om det.
Vid elva tiden gick jag ut till bussen för att ta bussen in mot Uppsala. Jag klev av på en busshållplats där bussen mot Gränby går från. Fick vänta i ca 10 minuter ungefär så kom den bussen.Det tog kanske max 20 minuter så var jag i Gränby. Då jag hade bokat biljett till Super mario galaxy filmen på nordisk film i 4DX.
Filmen skulle börja 13.10 och filmen var utsåld men det var absolut inte fullsatt i salongen. Jag kan ju säga att jag kommer vara bra mör i kroppen imorgon. Då stolarna rör sig och Super mario är baserad på tv spelet med samma namn. Jag själv har aldrig varit med om att stolarna studsar,rör sig på ett sådant sätt som det gjorde idag. Vi får helt enkelt se hur kroppen känns n̈́är jag vaknar imorgon.
När jag kom hem så har jag ätit middag vilket var makaroner och köttfärs med ketchup. Efterdet så har jag duschat och tvättat håret. Annars har jag kollat på filmen Dungeons and dragons: honor among theives på sfanytime.
Nu ska jag strax gå och sova då jag ska upp åtta imorgon då jag ska till radion. Jag åker vid nio tiden och tar bussen till radion.
Hoppas ni har haft en bra lördag. Jag började dagen med att börja se serien House of the dragon säsong ett. Denna serie utspelar sig 200 år innan händelserna i Game of thrones.
Här har det blåst, regnat, haglat och även regnat snöblandat regn så idag har jag inte varit på någon promenad. Annars har jag kollat på miniserien Chernobyl men kollade knappt två avsnitt då jag har haft huvudvärk.
Däremot så är det exakt 40 år sedan olyckan som miniserien är baserad på hände.
Den 26 April kl 01.23 1986 exploderar reaktor nummer fyra på Tjernobyls kärnkraftverk i Sovjetunionen nuvarande Ukraina.
Chernobyl 26 April 1986 kl 10.23.45 part I som handlar om miniserien
Miniserien
Serien hade premiär 2019 och fick 13 emmys nomineringar . Den vann 10 stycken vilket gjorde att det var det årets stora vinnare. Visst Game of thrones fick emmys men de hade 22 nominreringar. Så de var inte i närheten den procent chernobyl hade.Miniserien fick också två golden globe. Dels som bästa miniserie och Stellan Skarsgård fick för bästa manliga biroll i en serie.
Det var miniserien Chernobyl som Hbomax släppte 2019 som gjorde att jag blev intresserad av Tjernobylolyckan. Miniserien blev en av de bästa miniserierna som någonsin har gjorts. Miniserien handlar bara inte om hur själva olyckan kunde ske men även hur allmänheten drabbades av olyckan och hur Sovjetunnionen först inte ville inse vad som faktiskt hänt. Att de ville mörka vad som hänt. Däremot blev de tvungna att medge att en olycka hade hänt då forsmark hade mätt upp höga halter radioaktiv strålning som de kunde härleda till Tjernobyls kärnkraftverk.
Miniserien innehåller fem avsnitt.
I första avsnittet så får man se reaktorn explodera och hur personalen i kontrollrummet försöker förstå vad som hänt. Man får se den som har ansvaret och hur han delar ut order vad de andra ska göra. Man får också följa Ludmilla som bor med sin man som är brandman. Han får åka till kärnkraftverket i vad de tror är ett tak som brinner. Men det är ju något mycket mer farligt som har hänt.
I avsnitt två får man följa Valery Legasov och Boris Schcherbina. De får i uppgift att ta reda på vad som egentligen har hänt för fortfarande tror man det bara är en tank bredvid reaktorn som har exploderat. Boris är en politiker medan Valery är en kärnkraftsexpert.Detta är det avsnittet som känns längst men inte är det.
I avsnitt tre får Ulana Khomyuk som spelas av Emily Watson i uppgift av Valery att åka till sjukhuset i Moskva där de personalen som jobbade i kontrollrummet när explosionen hände vårdas. Hennes uppgift är att försöka undersöka vad som hände och hur det kunde hända så det inte händer igen. Ulana är den enda fiktiva karaktären i miniserien. Det är en karaktär som skapades för att ge alla forskare som Legasov hade vid sin sida för att utreda vad som hände.
I avsnitt fyra så är det obehagligt då de ska se till att alla evakuerar undantagszonen. Samtidigt får andra killar gå runt och skjuta hundarna som är kvar för de är radioaktiva och så att det inte ska spridas sjukdomar som uppkommer av den radioaktiva strålningen.
I avsnitt fem så knyter dem ihop säcken så att säga. Man får se Legasov och Boris Schcherbina får vittna i en rätegång mot bland annat Anatoly Dyatlov som var den som hade ansvaret för vad de gjorde i kontrollrummet den 26 April 1986. Det är två till som blev åtalade. I rättegången så får man höra hur de boris och Legasov berätta på ett sätt som gör att vi som inte är experter eller akademiker förstår vad det egentligen som hände och hur det kunde sluta med ett reaktorn exploderade.
Favoritcitat från miniserien:
What is the cost of lies? It’s not that we’ll mistake them for the truth. The real danger is that if we hear enough lies, then we no longer recognize the truth at all.
Sagt av Valery Legasov
26 April 1986 kl 01.23.45 part 2
Nu i detta inlägg kommer jag skriva om vad som egentligen hände och var miniserien skiljer sig från verkligheten.
Det som hände och det miniserien är baserad på är attden 26 April kl 01.23 1986 exploderar reaktor nummer fyra på Tjernobyls kärnkraftverk i Sovjetunionen nuvarande Ukraina.
De roller som Jared Harris och Stellan Skarsgård spelar i miniserien är verkliga personer som var med i efterspelet efter att olyckan hände.
Jared Harris spelade Valery Legasov som var den experten som anlitades efter olyckan. Det var också han som först fattade hur stor olyckan var. Precis som i serien tog han sitt liv exakt två år efter olyckan.
Stellan Skarsgård spelar Boris Shcherbina som var den partipamp som fick i uppgift att leda arbetet efter olyckan. Boris avled 4 år och 4 månader efter sitt jobb i Tjernobyl.
I serien så skickades brandmännen till sjukhus i Moskva men detta hände inte i verkligheten. Lyudmilla Ignatenko är en av brandmännens flickvän och gravid och är baserad på en verklig person. Det som händer henne hände också i verkligheten. Hon släppte även en bok som heter Ljudmila från Tjernobyl som även finns som ljudbok.
Den person som är fiktiv i serien är Ulana Khomyuk som spelas av Emily Watson. Egentligen hade Legasov ett hundra tal forskare som jobbade med honom i tjernobyl men de gjorde dem till en person då det inte går att ha hundra olika personer i en miniserie.I verkligheten så var det flera forskare som fick sitta i fängelse efter att ha protesterat mot att myndigheterna i Sovjetunionen försökte mörka vad som orsakat olyckan.
Orsaken till att Sovjetunionen var tvingad att berätta att det hänt en olycka vid tjernobyl kärnkraftverk var att redan hade strålningen nått Sverige. Det var nämligen så att personer som jobbade vid Forsmark Kärnkraftverk fick larmet att gå när de skulle gå in på kärnkraftverket när de skulle börja sitt arbetspass. En av dem lånade någon annans skor och tog dem till labbet och upptäckte att de var 400gr så radioaktiva än bassängen i Forsmark Kärnkraftverk.Strålning som senare kunde härledas till bränslet från Tjernobyl kärnkraftverk.
I serien var det tre personer som åtalades för sina roller i olyckan. I verkligheten var det sex personer som åtalades och dömdes.
Denna olycka har en stor påverkan på livet än idag då det är förbjudet att återvända dit till tex Pripjat som idag är en stor spökstad. Här i Sverige var det till och med förbjudet att äta älgarna i Hälsingland som man sköt då de innehöll för mycket becquerel. Man skulle heller inte ta in och äta sin grönsaker man hade i sitt trädgårdsland.
Hoppas er torsdag varit bra. Här har man varit på radion. Där jag har läst i boken The lost world. Jag var på radion mellan 10-15. Så när klockan var tre så plockade jag ihop mina saker för att sedan ta en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.
Här hemma har jag ätit middag vilket var Carbonara vilket var väldigt gott. Sen har jag kollat på serien Grimm som jag även sitter och kollar på nu. Vid kvart över nio kommer pesonalen som jobbar inatt till mig då hon är min kontaktperson och vi har tänkt kolla på något tillsammans.