Lördag och 40 år sedan olyckan i Tjernobyl

monument in chernobyl
Photo by Gáspár Ferenc on Pexels.com

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra lördag. Jag började dagen med att börja se serien House of the dragon säsong ett. Denna serie utspelar sig 200 år innan händelserna i Game of thrones.

Här har det blåst, regnat, haglat och även regnat snöblandat regn så idag har jag inte varit på någon promenad. Annars har jag kollat på miniserien Chernobyl men kollade knappt två avsnitt då jag har haft huvudvärk.

Däremot så är det exakt 40 år sedan olyckan som miniserien är baserad på hände.

Den 26 April kl 01.23 1986 exploderar reaktor nummer fyra på Tjernobyls kärnkraftverk i Sovjetunionen nuvarande Ukraina.

Chernobyl 26 April 1986 kl 10.23.45 part I som handlar om miniserien

Miniserien

Serien hade premiär 2019 och fick 13 emmys nomineringar . Den vann 10 stycken vilket gjorde att det var det årets stora vinnare. Visst Game of thrones fick emmys men de hade 22 nominreringar. Så de var inte i närheten den procent chernobyl hade. Miniserien fick också två golden globe. Dels som bästa miniserie och Stellan Skarsgård fick för bästa manliga biroll i en serie.

Det var miniserien Chernobyl som Hbomax släppte 2019 som gjorde att jag blev intresserad av Tjernobylolyckan. Miniserien blev en av de bästa miniserierna som någonsin har gjorts. Miniserien handlar bara inte om hur själva olyckan kunde ske men även hur allmänheten drabbades av olyckan och hur Sovjetunnionen först inte ville inse vad som faktiskt hänt. Att de ville mörka vad som hänt. Däremot blev de tvungna att medge att en olycka hade hänt då forsmark hade mätt upp höga halter radioaktiv strålning som de kunde härleda till Tjernobyls kärnkraftverk.

Miniserien innehåller fem avsnitt.

I första avsnittet så får man se reaktorn explodera och hur personalen i kontrollrummet försöker förstå vad som hänt. Man får se den som har ansvaret och hur han delar ut order vad de andra ska göra. Man får också följa Ludmilla som bor med sin man som är brandman. Han får åka till kärnkraftverket i vad de tror är ett tak som brinner. Men det är ju något mycket mer farligt som har hänt.

I avsnitt två får man följa Valery Legasov och Boris Schcherbina. De får i uppgift att ta reda på vad som egentligen har hänt för fortfarande tror man det bara är en tank bredvid reaktorn som har exploderat. Boris är en politiker medan Valery är en kärnkraftsexpert. Detta är det avsnittet som känns längst men inte är det.

I avsnitt tre får Ulana Khomyuk som spelas av Emily Watson i uppgift av Valery att åka till sjukhuset i Moskva där de personalen som jobbade i kontrollrummet när explosionen hände vårdas. Hennes uppgift är att försöka undersöka vad som hände och hur det kunde hända så det inte händer igen. Ulana är den enda fiktiva karaktären i miniserien. Det är en karaktär som skapades för att ge alla forskare som Legasov hade vid sin sida för att utreda vad som hände.

I avsnitt fyra så är det obehagligt då de ska se till att alla evakuerar undantagszonen. Samtidigt får andra killar gå runt och skjuta hundarna som är kvar för de är radioaktiva och så att det inte ska spridas sjukdomar som uppkommer av den radioaktiva strålningen.

I avsnitt fem så knyter dem ihop säcken så att säga. Man får se Legasov och Boris Schcherbina får vittna i en rätegång mot bland annat Anatoly Dyatlov som var den som hade ansvaret för vad de gjorde i kontrollrummet den 26 April 1986. Det är två till som blev åtalade. I rättegången så får man höra hur de boris och Legasov berätta på ett sätt som gör att vi som inte är experter eller akademiker förstår vad det egentligen som hände och hur det kunde sluta med ett reaktorn exploderade.

Favoritcitat från miniserien:

What is the cost of lies? It’s not that we’ll mistake them for the truth. The real danger is that if we hear enough lies, then we no longer recognize the truth at all. 

Sagt av Valery Legasov


26 April 1986 kl 01.23.45 part 2

Nu i detta inlägg kommer jag skriva om vad som egentligen hände och var miniserien skiljer sig från verkligheten.

Det som hände och det miniserien är baserad på är att den 26 April kl 01.23 1986 exploderar reaktor nummer fyra på Tjernobyls kärnkraftverk i Sovjetunionen nuvarande Ukraina.

De roller som Jared Harris och Stellan Skarsgård spelar i miniserien är verkliga personer som var med i efterspelet efter att olyckan hände.

Jared Harris spelade Valery Legasov som var den experten som anlitades efter olyckan. Det var också han som först fattade hur stor olyckan var. Precis som i serien tog han sitt liv exakt två år efter olyckan.

Stellan Skarsgård spelar Boris Shcherbina som var den partipamp som fick i uppgift att leda arbetet efter olyckan. Boris avled 4 år och 4 månader efter sitt jobb i Tjernobyl.

I serien så skickades brandmännen till sjukhus i Moskva men detta hände inte i verkligheten. Lyudmilla Ignatenko är en av brandmännens flickvän och gravid och är baserad på en verklig person. Det som händer henne hände också i verkligheten. Hon släppte även en bok som heter Ljudmila från Tjernobyl som även finns som ljudbok.

Den person som är fiktiv i serien är Ulana Khomyuk som spelas av Emily Watson. Egentligen hade Legasov ett hundra tal forskare som jobbade med honom i tjernobyl men de gjorde dem till en person då det inte går att ha hundra olika personer i en miniserie. I verkligheten så var det flera forskare som fick sitta i fängelse efter att ha protesterat mot att myndigheterna i Sovjetunionen försökte mörka vad som orsakat olyckan.

Orsaken till att Sovjetunionen var tvingad att berätta att det hänt en olycka vid tjernobyl kärnkraftverk var att redan hade strålningen nått Sverige. Det var nämligen så att personer som jobbade vid Forsmark Kärnkraftverk fick larmet att gå när de skulle gå in på kärnkraftverket när de skulle börja sitt arbetspass. En av dem lånade någon annans skor och tog dem till labbet och upptäckte att de var 400gr så radioaktiva än bassängen i Forsmark Kärnkraftverk. Strålning som senare kunde härledas till bränslet från Tjernobyl kärnkraftverk.

I serien var det tre personer som åtalades för sina roller i olyckan. I verkligheten var det sex personer som åtalades och dömdes.

Denna olycka har en stor påverkan på livet än idag då det är förbjudet att återvända dit till tex Pripjat som idag är en stor spökstad. Här i Sverige var det till och med förbjudet att äta älgarna i Hälsingland som man sköt då de innehöll för mycket becquerel. Man skulle heller inte ta in och äta sin grönsaker man hade i sitt trädgårdsland.

Söndag, oppenheier och resan upp till Hälsingland

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra söndag. Här började jag dagen med serien Supernatural säsong åtta. Där Sam och Dean har insett att Castiel som är ängeln är tillbaka från skärselden. Frågan är vem eller vilka som räddade honom och om det är en på deras sida eller en fiende.

idag så gick jag ner till coop för att handla bland annat till bussresan imorgon då jag inte kommer hinna handla imorgon. Jag handlade en smörgås med ost och skinka på coop och sedan lite dryck. Jag tog bussen tillbaka hem.

Idag på eftermiddagen så har jag kollat på filmen Oppenheimer på netflix.

Handling:

Film handlar om J. Robert Oppenheimer som är atombombens fader. Den handlar om hur han uppfann atombomberna som släpptes i Hiroshima och Nagasaki. Även personer runt om Oppenheimer som hade stor påverkan på vad som hände är även med.

Recension:

Detta är enligt mig en diamant till film. Jag har aldrig tyckt en 3 timmars film kan vara kort att kolla på. Man satt fastnaglad från första scenen till sista scenen. Denna film känns inte som tre timmar lång. Enligt mig har Christopher Nolan överträffat sig själv. Christopher Nolan har inte sparat på krutet i denna film bokstavligt talat.

Filmen fick totalt sju stycken och både Cillian Murphy och Rober Downey Jr fick varsin oscar för sina roller i filmen och Christopher Nolan vann för bästa regi.

Jag ger filmen 5/5

Förra veckan så köpte jag Oppenheimer Limited collectors edition på cdon då det var nedsatt pris med över 50%. Bland annat så får man filmen i 4K men även blu-ray format. Sen innehåller den också

Steelbook
Artcards
Poster
60-sidig bok

Imorgon är det måndag och ny vecka. Men jag ska åka upp till Söderhamn. Jag tar buss 150 från Akademiska som går ända upp till resecentrum i Söderhamn. Skönt att slippa byta i Gävle. Det tar ca tre timmar upp med bussen. Jag kommer inte vara lika aktiv på både blogg och sociala medier när jag är uppe hos mamma och hennes man. Ska nog också träffa min pappa medan jag är där uppe.

Dokumentärtips: My father The BTK killer

Idag såg jag en dokumentär som jag inte sett förut och kände att jag vill tipsa om den.

Dokumentären heter My Father the BTK killer

I denna dokumentär som kliver BTK dotter in i ljuset och berättar hennes historia, hur hon fick veta vad han gjort och hur hon hanterat allt som hon fått veta att hennes pappa gjort.

En väldigt gripande dokumentär där man får ta del av hans dotters känslor och hennes tankar som hon hade när polisen knackade på och berättade att dem hade gripit hennes pappa och vem han var.

LIte information om BTK

BTK varr en seriemördare i USA som mördade tio personer mellan 1974 och 1991. Varav ett offer var en elvaårig flicka. Han skickar ett brev till tv stationen Kake-TV i oktober 1974. Han fortsätter kommunicera med tv stationen mellan 1974.1979. Där har också ger ett förslag till namn på han själv: BTK som står för Bind, torture and Kill. Det tog ända till 2005 innan polisen lyckades identifiera BTK som Dennis Rader. Han dömdes till tio stycken utan chans till villkorlig frigivning den 18 Augusti 2005.

Dokumentären finns att se på Netflix

Från ett regnigt Uppsala

woman walking with umbrella in rain
Photo by Victoria Rain on Pexels.com

Hallå där från ett regnigt Uppsala!

Här har man varit hos min bästa vän och sovit över hos henne. Jag åkte till henne igår vid fyra tiden. Där så har jag kollat på två filmer och vi åt även middag. Filmerna vi såg var The first omen som är en skräckfilm.

Filmen handlar om Margaret Daino som är en ung amerikansk kvinna som skickas till Rom för att börja ett liv i kyrkans tjänst och för att arbeta på ett barnhem där. Hon får tycke för den äldsta flickan på barnhemmet som heter Carlita. De båda har problem i unga år men när hon får möta ett mörker som får henne att ifråga sätta sin egen tro och som avslöjare en konspiration som vill ge ondskan en fysisk form.

Filmen var lite trög ibörjan men sen är den en skräckfilm som innehåller båda det ena och det andra. Man ska inte vara lättskrämd om man ska kolla på denna då den innehåller rätt otäcka scener. Jag ger filmen 3/5

Filmen finns på disneyplus.

Vi kollade på en annan film efter The first omen som heter Cold creek manor men den filmen är inte min sorts film då jag tyckte den var seg och lång trots att den bara är två timmar. Filmen finns att se på disneyplus.

Efter filmerna så gick jag och la mig då klockan var runt ett tror jag. Idag vaknade jag själv vid halv tio. Vid elva så tog jag bussen till Vaksala gatan och där gick jag till hemmakväll. Där köpte jag lösgodis för att jag hade en rabattkupong i deras app att använda. Sen tog jag bussen hem.

Här hemma har jag kollat på två filmer då det är regnigt här i Uppsala. Nu sitter jag och kollar på en av de bästa miniserierna som någonsin har gjorts nämligen Chernobyl..

Här nedanför kan ni läsa min recension av miniserien

och här kan ni läsa om vilken verklig händelse som miniserien är baserad på

Lördag, långpromenad, dokumentärer och serier

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Här har man haft en bra dag. Jag började dagen med serien Supernatural säsong sex.Där jag kommit till slutet av säsongen. Sam och Dean har fått veta att Crowley som det trott var död är vid liv.

Idag har jag gått en längre promenad där jag tagit en punkt på hittaut uppsala. Hade tänkt ta en till men insåg att det var lite för mycket så valde att åka hem istället.

På eftermiddagen har jag kollat på flera dokumentärer. En handlade om Auschwitz och en annan hittade jag på youtube som handlade om Tjernobyl olyckan som jag inte hade sett förut. Den var över två timmar lång så valde att inte se någon film efter.

Nu sitter jag och kollar på criminal minds säsong tio på disneyplus.

80 år sedan

railroad towards a brown concrete building under gray clouds
Photo by Nur Yilmaz on Pexels.com

Igår den 8/5 2025 var det exakt 80 år sedan Tyskland kapitulerade och det innebar att andra världskriget hade nått sitt slut här i europa. Kriget pågick fortfarande mellan USA och Japan då det inte slutade förrän i september.

Det största minnesplatsen från andra världskriget som idag står kvar är förintelselägret Auschwitz – birkenau. Lägret befriades 27 Januari 1945 alltså nästan fyra månader innan Tyskland kapitulerade.

Auschwitz är en plats jag vill besöka men det har ännu inte funnit möjlighet till det. Det är en mörk plats i vår historia men jag vill åka dit då jag tror att det skulle bli en upplevelse eftersom jag gillar platser som har med vår mörka historia i mänskligheten…

Har du besökt Auschwitz?

Måndag, ny ljudbok och vad som hände det riktiga fartyget titanic

Photo ill-famous British steamer Titanic

Godkväll!

Hoppas er måndag varit bra. Här har man varit på radion. Idag när jag åkte till radion så började jag lyssna på ljudboken Sunrise on the reaping av Suzanne Collins på svenska. Det är bok nummer fem av hunger games. Denna gång handlar det om när Haymitch Abernathy är med i hungerspelen 24 år innan Katniss och Peeta är med. Haymitch är deras mentor i de två första hunger games filmerna.

Idag när jag var på radion så har jag redan kommit på vad mitt nästa program ska handla om. Så har kollat på en film som har med det att göra. När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag som var hamburgare med bröd och pommes frites. Ikväll har jag kollat på filmen Titanic på disneyplus. Det blir ingen filmrecension utan lite info om vad som hände det riktiga fartyget.

Idag den 14 April 1912 ca 23.40 kolliderade fartyget Titanic med ett isberg på sin jungfruresa från Southampton till New york. Ett fartyg som byggdes av 1500 stycken irländare och ansågs osänkbart då det hade vattentäta skott. Enligt en beräkning skulle fartyget kunna flyta med fyra av de vattentäta skott vattenfyllda. Däremot när det kolliderade med isberget revs fem sektioner upp.

Den första olycksraporten sade att Titanic fick en 90 meter stor reva av kollisionen av isberget. Det har däremot visat sig att den uppgiften är felaktig då det skulle ha gjort att fartyget hade sjunkit väldigt snabbt. Istället har man hittat flera mindre hål i vraket som gjorde att en viss mängd vatten kom in i fartyget per minut och när man räknade ut hur lång tid det skulle ta för fartyget skulle sjunka så var det ca 2 timmar och 30 minuter, vilket stämmer då det tog som sagt 2 timmar och 40 minuter från man kolliderade med isberget tills fartyget sjönk till nordatlantens mörka botten.

Det har diskuterats om Titanic hade haft flera livbåtar så hade fler människor kunnat räddats. Däremot så har det visats sig när James Cameron och ett gäng killar testar hur lång tid det tog för dem att sjösätta livbåtarna. Då insåg de att de gjorde det bra att kunna sjösätta så många de lyckades att göra då de hade bara 2 timmar och 30 minuter på sig. Något de också insåg var att mer livbåtar hade bara varit i vägen och förmodligen kostat mer människor livet. Att de lyckades rädda runt 700 personer var ett bra resultat med tanke på situationen.

Som avslutning tänker jag ta upp en sak som filmen Titanic har fel i. Det är när det verkliga fartyget Titanic bröts itu. I filmen så bryts det itu på ytan att man ser det hända. Däremot har jag kollat på dokumentär där flera experter kan med tanke på hur långt ifrån fören och aktern ligger ifrån varandra på havsbotten. Har de kunnat slå fast att det verkliga Titanic inte var i närheten av ytan när det bröts i två delar.

Onsdag och snöoväder

Godkväll!

Hur har eran dag varit? Har ni fått snö?

Här har vi fått snö men den kom inte förrän på kvällen. Idag har jag varit på radion mellan 10-13. Där har jag äntligen börjat att skriva mitt manus till mitt nästa program. Det programmet blir mitt sista få i år och det är ett bra sätt för mig att avsluta året på.

När klockan var ett så avslutade jag datorn och gick ut till närmsta busshållplatsen för att där ta bussen direkt hem. Här hemma har jag kollat på en dokumentär som heter A crime to remember. Det är en dokumentär där de tar upp ett mord per avsnitt men jag som har kollat väldigt mycket dokumentärer kan säga att jag inte har hört om dessa mord i USA förut. Det finns flera säsonger av denna dokumentär.

Dokumentären finns att se på hbbomax.

Imorgon ska jag till radion men vi får se hur vädret är. För detta väder ska tydligen fortsätta till klockan 18 imorgon kväll om jag läst rätt.

Dagens wordpressfråga: Vilken historisk händelse fascinerar dig mest?

pexels-photo-13726104.jpeg
Photo by Gáspár Ferenc on Pexels.com

Vilken historisk händelse fascinerar dig mest?

Det är nog oavgjort mellan två stycken händelser. Den första är Titanics katastrofen. Hur ett fartyg som sas var osänkbart kunde krocka med ett isberg och sjunka på sin jungfruresa. Här kan du läsa lite mer ingående om själva olyckan men också vad som filmen från den verkliga händelsen.

Händelse nummer två är Tjernobyl olyckan. Den 26 April 1986 kl 01.23 exploderar reaktor nummer fyra i Tjernobyls kärnkraftsverk i Sovjetunionen. Sovjetunnionen trodde man att det skulle vara USA som skulle bomba med en atombomb men det visade sig att det skulle vara ett av deras egna kärnkraftverk som skulle fövandlas till en atombomb mycket värre än de USA släppte i Japan under andra världskriget. Mitt intresse väcktes efter HBO släppte miniserien Chernobyl 2019. Här kan ni läsa min lite mer ingående recension av den serien.

Här kan du läsa vad som hände i verkligheten och vad som skiljer från miniserien.

Som avslutning undrar jag vilken historisk händelse fascinerar dig mest?

Tisdag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra tisdag. Här har man varit på radion. På radion så kollade jag på det nya avsnittet av Gränsbevakarna Sverige säsong fem. När klockan var tolv så gick jag ut till busshållplatsen. Där tog jag bussen hem.

Här hemma har jag sett på serien Criminal mins säsong tio och har sett klart den säsongen.

Jag har också kollat på filmen MIdway.

Handling:

Denna film är baserad på sanna händelser. När Japan anfaller Pearl Harbor den 7 december 1941 så går USA med i andra Världskriget. USA vill gå till motattack mot Japan men då måste kodknäckarna lyckas knäcka Japans kod så de kan förstå vad Japan säger i sina meddelanden. Tillslut så tror de att de vet var Japan kommer anfalla på Midway öarna. Har de rätt och om, hur ska de lyckas överraska Japans flotta?

Recension:

Denna film såg jag redan när den kom på bio. Minns att denna såg jag tillsammans med en personal. Tycker denna film faktiskt är bättre än Pearl Harbor som kom ut 2001 då det inte är lika mycket sidestory i denna som Pearl Harbor. Sen är denna också kortare än pearl harbor som är nästan 3 timmar lång. Det är en film man inte bör missa om man gillar filmer som bygger på verkliga händelser som tex Pearl Harbor.

Jag ger filmen 3,5/5

Ikväll har jag börjat kolla på serien Sleepy hollow på disneyplus. Tänkte senare skriva ett eget inlägg om den serien…