Söndag och en väldigt varm dag

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Här har vi haft det varmt så det blir antagligen att sova med fönster öppet inatt också.

Jag började dagen med serien Outlander säsong fyra där Brianna har gett sig av till Skottland för att försöka göra samma resa som hennes mamma Claire gjort då hon fått veta att något hemskt kommer hända Jamie och Claire inom en snar framtid.

Idag har jag gått en promenad i skogen som blev ca 45 minuter lång. Jag gick sedan till coop där jag köpte något att dricka och sedan tog jag bussen hem.

Vid fyra så åt jag middag vilket var kall pastasallad med kyckling. Efter det så duschade jag och tvättade håret.

Ikväll har jag kollat på filmen How to train your dragon som kom 2025.

Handling:

På de karga klipporna på ön Berk, där vikingar och drakar varit bittra fiender i generationer, sticker Hicke ut från mängden. Den uppfinningsrike men ändå förbisedde Hicke, son till vikingahövdingen Tryggvåld den Väldige, trotsar århundraden av tradition när han blir vän med Tandlöse, en fruktad Nattfasa-drake. Deras osannolika vänskapsband avslöjar drakarnas sanna natur, och utmanar därmed själva grunden för vikingarnas samhälle.

Recension:

Detta är en live action film av den animerade filmen med samma namn som kom 2010. Filmen är insirerad av boken How to train your dragon av Cressida Cowell som kom ut 2003.

Jag ger filmen 3/5

Som jag skrev tidigare så kommer jag nog sova med öppet fönster inatt och hoppas jag somnar snabbare ikväll än igår.

Midsommarafton

Godkväll!

Hoppas er midsommarafton varit bra. Här har vi haft 24 grader och soligt väder. Jag började dagen med serien Outlander där jag nu är framme vid den fjärde säsongen. Jamie och Claire är det som då kallades Amerika och är hos Jamies moster Jocasta. Ians hund får närkontakt med en skunk så han behövs badas och Ian får hjälp av en kille där att bada hunden.

Idag så tog jag en promenad till coop för att komma ut då det varit varmt. Men gick dit och tog en längre väg sen tog jag bussen hem igen. Sen har jag varit hemma och tagit det lugnt. Har haft två fönster öppna hela dagen men har tänkt att jag ska stänga dem då jag ska sova.

Vid fyra så var jag ner till basen och åt middag. Det var köttbullar och västenbotten paj. Sen blev det jordgubbar med grädde. De andra fick glass men det var inte laktosfri så jag fick grädde istället.

Ikväll har jag kollat på filmen Quick på hbomax.

Handling:

Filmen handlar om de två journalisterna som börjar kolla upp om det finns något fysiskt bevis som gör att Thomas Quick har begått de brott han har erkänt. De tar kontakt med Thomas Quick och Hannes reser för att besöka honom på rätts psyk där han sitter sen han dömdes. Något som är början till vad som kallas Sveriges värsta rättsskandal. Mitt i allt får Hannes veta att han har cancer.

Recension:

Denna film kom 2019. Jag minns att jag såg filmen två gånger på bio. En väldigt bra spelad film. Filmen var nominerad till 7 st guldbaggar men vann två stycken. David Dencik vann guldbagge för bästa manlige biroll. Han spelar Thomas Quic i filmen. Filmen vann även en guldbagge för bästa smink. I rollen som journalisten Hannes ser vi Jonas Karlsson. Jonas var även nominerad för bästa manliga huvudroll. Vilket var ett pris han borde har fått för enligt mig då Jonas Karlsson sitt livs bästa roll i denna film.

Jag ger filmen 4/5

Torsdag och bio

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här har man haft en bra dag. Jag var på radion men bara mellan 10-12. Då jag skulle på bio. Innan jag slutade så visade det sig att en av handledarna hade gjort en jordgubbstårta som både var gluten fri och laktosfri. Så innan jag gick därifrån så åt jag en liten bit. Det var väldigt gott. När klockan var tolv så avslutade jag datorn och gick till närmsta busshållplats då jag inte vågade lita på vädret. Så tog bussen till dragarbrunn och klev av där. Sen gick jag till filmstaden. Där köpte jag en påse ahlgrens bilar och en monster att ha som dryck och godis till filmen Disclorsure day.

När jag gick in till salongen så hade jag inte höga förväntningar då jag har känt att denna film har känts väldigt hypad. Sen brukar det vara så att om andra tycker en film är väldigt bra så har man själv inte gillat den. Däremot kan jag säga att detta är nog den första filmen där jag verkligen förstår varför den har fått sådana bra recensioner. Detta är helt klart en av de bästa filmerna jag sett detta år såhär långt. Recension kommer men jag har inte bestämt om jag kommer skriva den i helgen eller om det blir nästa vecka. Jag har en bokrecension jag ska skriva i helgen.

Tisdag, bokläsning, dokumentär och biobiljett

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här har man varit på radion. Där jag läst i boken The lost world och har nu bara ett kapitel kvar av boken så kommer läsa klart den imorgon. Det har tagit tid att läsa denna bok men det har varit värt det. Så nu få man se vad för bok jag kommer läsa efter denna. Jag var på radion mellan 10-15. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag tittat på dokiumentär som heter People magzine ivestigates på hbomax. Sen har jag även köpt en biobiljett till filmen Disclosure day. Jag ska se den på torsdag och den börjar redan klockan ett. Så jag kommer sluta vid tolv på radion och om det är väder så kommer jag gå från radion till bion men regnar det så tar jag bussen. Lägger in trailern till filmen nedanför.

Förresten har en av mina blommor börjat slå ut och än så länge har det kommit en blomma men det är flera andra knoppar som är på väg att slå ut. Lägger in en bild ovanför på blomman.

Söndag, regn och selfcare

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Det har min varit men här har det regnat hela dagen. Jag började dagen med serien Outlander säsong tre där Claire och Jamie precis blivit återförenade och måste fortsätta leta efter Ian.

Som jag skrev har det regnat hela dagen med åkte en sväng till Gottsunda för att komma ut något. Annars har det varit en lugn dag. Nu på kvällen har jag kört lite selfcare där jag använt en ansiktsmask och sen också använt en mask för fötterna.

Ikväll har jag kollat på filmen The hobbit: An unexpected journey extended edition.

Handling:

Filmen handlar om Bilbos äventyr som ustpelar sig 60 år innan Sagan om ringen. Notera att det är tre filmer i Hobbit trilogin.

Bilbo blir utvald av trollkarlen Gandalf att vara den 14 medlemmen i Thorins sällskap då de ska försöka ta sig till det ensamma berget och ta tillbaka deras plats från draken Smaug. Kommer de lyckas och hur ska de överleva på ditvägen då de har en viss vit orch efter sig?

Recension:

Denna film är baserad på boken Hobbit av J.R.R Tolkien. Den som regisserar är den som gjorde Sagan om ringen nämligen Peter Jackson. Det som är lite klurigt är att det bara är en bok men tre filmer. Filmen var nominerad till 3 st oscars för Best Achievement in Makeup and Hairstyling, Best Achievement in Visual Effects och Best Achievement in Production Design.

Denna film kom 2012 och jag minns att jag såg denna film i förkortad version på bio med morsan. Jag upplever att Hobbit filmerna är lite mer sagoberättande än sagan om ringen. Dessa filmer är inte heller lika långa som Sagan om ringen filmerna. Däremot bör jag säga att Hobbit filmerna i förlängd version finns inte hos tex sfanytime. Det enda stället jag har hittat dem på är itunnes store. Jag själv har dessa filmer i blu-ray format.

Jag ger filmen 3,5/5

Fredag, fint väder och shopping

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här började jag dagen med serien Outlander säsong tre där Claire och Jamie är till sjöss då de har varit tvungen att försöka hitta Ian som blivit kidnappad av pirater på ett skepp. Jamie är däremot ingen som gillar att åka båt då han blir sjösjuk.

Idag så var jag in på clasohlssons hemsida då jag behövde en strömadapter så jag kan ladda mina nya hörlurar. Sen så såg jag att dem hade kampanj på sminkförvaring och valde att köpa den på bilden ovan då jag valde att hämta ut på clasohlsson i centrala Uppsala.

Så jag tog bussen in till Uppsala där jag gick in på clasohlsson och hämtade min beställning. Sedan gick jag in på ica innan jag tog bussen hem. På eftermiddagen så fick jag hjälp av personal att städa lägenheten vilket var skönt.

Här i uppsala har det varit fint väder så har haft två fönster nästan hela dagen. Så hade bara en t-shirt på mig när jag var in till uppsala.

Ikväll har jag kollat på filmen Oppenheimer.

Handling:

Film handlar om J. Robert Oppenheimer som är atombombens fader. Den handlar om hur han uppfann atombomberna som släpptes i Hiroshima och Nagasaki. Även personer runt om Oppenheimer som hade stor påverkan på vad som hände är även med.

Recension:

Helt klart Årets bästa film. Tror inte någon kommer knäcka denna diamant till film. Jag har aldrig tyckt en 3 timmars film kan vara kort att kolla på. Man satt fastnaglad från första scenen till sista scenen. Denna film känns inte som tre timmar lång. Enligt mig har Christopher Nolan överträffat sig själv. Christopher Nolan har inte sparat på krutet i denna film bokstavligt talat.

Filmen fick totalt sju stycken och både Cillian Murphy och Rober Downey Jr fick varsin oscar för sina roller i filmen och Christopher Nolan vann för bästa regi.

Jag ger filmen 5/5

Fem en fredag v.24: Avslut

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vad var det senaste du avslutade?
  2. Vad är den bästa fiktiva avslutningen du vet?
  3. Vad är det mest typiska dig att inte riktigt avsluta?
  4. Vad är det bästa sättet att avsluta en bra dag?
  5. Vad lämnar du helst bakom dig just nu?
  1. Vad var det senaste du avslutade?

Det var att jag och personal hjälptes åt att städa lägenheten.

2. Vad är den bästa fiktiva avslutningen du vet?

Det är avslutningen på boken Shutter island och filmen med samma namn.

3. Vad är det mest typiska dig att inte riktigt avsluta?

Att vika och lägga in tvätten i garderoben.

4. Vad är det bästa sättet att avsluta en bra dag?

En bra film eller tv-serie.

5. Vad lämnar du helst bakom dig just nu?

En blöt vår

Söndag och en bättre dag

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Jag har tack och lov haft en bättre dag. Jag började dagen med en film. Det blev Wicked part I som jag kan se hur mycket som helst utan att tröttna på. Såg klart den filmen så vid tolv tiden så gick jag ut på en promenad. Jag gick till coop och tog den långa vägen dit. Sen när jag varit på coop så hade jag tänkt att ta bussen hem då vi har haft varmt väder men när jag kollade så skulle bussen inte gå förrän 18 minuter senare. Tänkte att jag är hemma innan den går så tog en promenad hem också men tog en kortare väg hem.

Här hemma har jag kollat på film till och denna gång blev den Lilo & Stitch som kom 2025.

Handling:

Detta är en live action film av den animerade filmen Lilo & Stitch som kom 2002. Fiilmen handlar om en liten varelse från rymden som lyckas rymma från sin planet och krashar på jorden. Varelsen träffar en liten tjej som heter Lilo och som ger varelsen namnet Stitch. Däremot så är inte Stitch så lätt att hantera.

Recension:

En av Disneys bästa live action filmer som någonsin har gjorts. Filmen var lite trög i början innan Stitch kommer till Jorden. Annars rolig och väldigt underhållande. Helt klart en film som kan ses av alla åldrar och även vuxna.

Jag ger filmen 4/5

Efter så var det dags att gå ner till basen och äta middag. Vilket var hamburgare med bröd med strips till. Sen så tog jag en dusch och tvättade håret.

Efter så har jag kollat på serien Grimm säsong två då jag är i slutet av säsongen.

Fredag, bio och studenten i Uppsala

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här har man varit på bio. Jag började dagen med serien Outlander säsong tre där jag nu hunnit fram till det att Jamie och Claire är tillbaka på Lallybroch.

När klockan var tolv så gick jag ut till bussen men var tvungen att ta buss 8 istället för buss 11 då det var student idag här i uppsala. Så det var fullproppat på bussen in till Uppsala. Jag klev av bussen på centralstationen för att därifrån gå till filmstaden.

På filmstaden så köpte jag popcorn och en monster energidryck till filmen. Filmen jag såg var The mandalorian and Grogu. Det var länge sedan jag var såhär uttråkad av en film då jag verkligen fick anstränga mig för att inte gå innan filmen var slut.

När jag skulle ta bussen hem så gick jag till Centralstationen och där tog jag buss 8 hem igen. Det var mycket folk på stan och hade jag vetat att det skulle vara studenten så hade jag inte gått på bio idag.

Nu på kvällen har jag kollat på serien Grimm säsong två där Nicks flickvän har vaknat upp ur sin koma och minns allt förutom vem Nick är.

Sen har jag gjort en beställning hos lyko nu på kvällen….

Söndag och varmt väder

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Jag började dagen med att se klart filmen Lord of the rings: the two towers extended edition. Då jag inte såg klart den igår då jag hade huvudvärk.

Vid tolv tiden så gick jag ut på en promenad. I början av promenaden så ringde jag min mamma och sa grattis på mors dag. Sen så gick jag en ny sväng då jag hade tänkt ta en punkt på hitta ut men det blev inte så. Jag blev torr i munnen så jag gick till affären och köpte något att dricka.

Sen tog jag bussen hem. Väl hemma var jag till basen och åt mellnamål vilket var två mackor. Efter det så kollade jag på dokumentär.

Vid tjugo över fyra gick jag ner till basen och åt middag. Det var stekt bacon och potatisklyftor till middag.

Efter det så har jag duschat och tvättat håret. Det var härligt då vi har haft det varmt väder idag.

Ikväll har jag kollat på filmen Nürnberg på sfanytime.

Handling:

Filmen är baserad på boken The Nazi and the Psychiatrist av Jack El-Hai.

Filmen handlar om den sanna historien om rättegångarna i Nürnberg där bland annat Hermann Göring åtalades för sin roll i det nazisterna gjorde under andra världskriget som bland annat förintelsen av Judar och andra folkslag.

Recension:

En av de bästa historiska dramafilmerna jag har sett. För mig gör Russell Crowe sin bästa roll någonsin som Hermann Göring. Filmen är spännande från början till slut. Har man börjat kolla på filmen så kan man inte sluta förrän filmen är slut. En film som du måste se om du gillar historiska thrillers och som är baserad på verkliga händelser.

Favoritcitat från filmen

Hermann Göring: At least I will have one. You will leave no mark on this world. I am the book! You are merely a footnote.

Jag ger filmen 5/5

Filmen finns att hyra på bland annat sfanytime