Fem en fredag v.24: Avslut

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vad var det senaste du avslutade?
  2. Vad är den bästa fiktiva avslutningen du vet?
  3. Vad är det mest typiska dig att inte riktigt avsluta?
  4. Vad är det bästa sättet att avsluta en bra dag?
  5. Vad lämnar du helst bakom dig just nu?
  1. Vad var det senaste du avslutade?

Det var att jag och personal hjälptes åt att städa lägenheten.

2. Vad är den bästa fiktiva avslutningen du vet?

Det är avslutningen på boken Shutter island och filmen med samma namn.

3. Vad är det mest typiska dig att inte riktigt avsluta?

Att vika och lägga in tvätten i garderoben.

4. Vad är det bästa sättet att avsluta en bra dag?

En bra film eller tv-serie.

5. Vad lämnar du helst bakom dig just nu?

En blöt vår

Patient 67

Bokrecension

Original titel:  Shutter Island

Svensk titel:  Patient 67

Författare: Dennis Lehane

Utgiven år: 2003

Antal sidor: 407 sidor

Kategori: Psykologisk Thriller

Har boken blivit film: Ja – Filmen Shutter Island som kom 2010

Handling:

Denna bok utspelar sig på ön Shutter island där Ashecliffe Hospital ligger. Aschecliffe hospital är ett sjuhus för mentalsjuka brottslingar. En dag år 1954 kommer polisen Teddy Daniels dit tillsammans med en kollega då en av fångarna har lyckats rymma?

Recension:

Jag har läst boken på svenska. En spännande bok där saker inte är som man tror från början. Innehåller en stor plot tvist i slutet. Spännande från början till slut. Innehåller mer detaljer än vad som är med i filmen. En bok man bör läsa om man inte har läst den förut men sett filmen. Jag såg nämligen filmen innan jag läste boken.

Jag ger boken 4/5

Onsdag, regn och utläst bok

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Här regnade det inte när jag gick ut till bussen hemma men däremot så ösregna det när jag steg av bussen. Så glad att jag hade mitt paraply med mig men insett att jag måste köpa nytt då mitt blåst sönder. Så det får bli något jag gör i helgen.

På radion har jag nu läst ut boken Patient 67 av Dennis Lehane. Recension kommer i helgen. Sen har jag haft indiemöte med en handledare på radion. Där vi gick igenom vad jag jobbar med för program just nu och vad för mål jag ska ha framåt. När klockan var tre så avslutade jag datorn och gick till närmsta busshållplats för att där ta bussen hem. Det regnade fortfarande när jag åkte hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Stuvade makaroner och stekt falukorv. Vilket var väldigt gott. Efter det har jag duschat och tvättat håret, Sedan har jag kollat på filmen WIcked part I på sfanytime.

Filmen är baserad på den populära musikalen wicked som är baserad på boken Wicked av Gregory Mauguire.

Filmen handlar om Elphaba som har grön hy som möter Glinda som är en populär tjej blir oväntat vänner på Shiz university i the land of Oz. En vänskap som är stark men som till slut kommer till ett vägskäl där de måste välja vilken väg de ska. Frågan är om de kommer ta samma väg?

Recension:

En av de bästa musikaliska filmerna som någonsin gjorts enligt mig. En film som inte alls känns så lång som den är. Elphaba spelas av Cynthia Erivo som gör rollern otroligt bra medan Glinda spelas av ingen mindre än Ariana Grande som gör sin roll otroligt bra. De har också en väldigt bra kemi mellan varandra i filmen.

Filmen vann två stycken oscar för bästa kostym och best production design men fick hela 10 stycken nomineringar då både Ariana Grande och Cynthia Erivo fick nominering som bästa kvinnliga huvudroll och bästa kvinnliga biroll.

Ariana Grande och Cynthia Erivo vann en Grammy för Defying gravity från denna film.

Jag ger filmen 5/5

Måndag

Godkväll!

Hoppas er måndag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-15. Där jag bland annat läst ett kapitel i boken Patient 67 och nu har jag bara 4 kapitel kvar. Så är rätt säker på att jag kommer läsa ut boken denna vecka. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var egengjorda biffar med brunsås och ugnsrostade potatisklyftor. Vilket var gott. Sen har jag kollat på dokumentär. Jag har bestämt att jag ska försöka bara dricka två energidrycker denna vecka. Jag drack en idag och tänkte ta den andra på onsdag. Om jag lyckas kommer mitt flak jag köpte förra veckan räcka längre då jag vill att det ska räcka så länge som möjligt.

Veckans skådespelare: Leonardo DiCaprio

Namn: Leonardo DiCaprio

Född: 11 November 1974

Ålder: Fyller 50 i år (2024)

Fösta filmroll: Critters 3 (1991)

Senaste rollen: Killers of the flower moon (2023)

Antal oscars: 1 – The revenant 2017

Antal oscarsnomineringar: 7 stycken

Mest känd för:

Titanic (1997)

Övrigt:

Fick sitt stora genombrott som skådespelare med filmen Titanic.

Var även med i filmerna Shutter Island (2010) och Inception (2010). Han har vunnit priser för sina roller i båda filmerna.

Hallå, var tog Juni vägen?

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Här började jag dagen med serien Supernatural säsong nio. Dean har ju mark of cain som börjar bli lite problematiskt. Efter att ha ätit lunch så var jag till Gottsunda för att bland annat panta burkar när jag ändå var där så handlade jag lite också.

Har idag även tvättat både vanliga kläder och sängkläder. Sen på eftermiddagen så kollade jag på filmen Shutter Island på sfanytime.

Handling:

1954 får Teddy Daniels åka till ett mentalsjukhus där de har de farligaste brottslingarna fången som räknas som sjuka för att bli satt i vanligt fängelse. En av deras patienter ska ha försvunnit. Han har sin nya kollega med. Frågan är hur många patienter det finns eller vad som egentligen pågår?

Recension:

Filmen är baserad på boken Shutter island av Dennis Lehane eller som den heter på svenska patient 67. I rollen som Teddy Deniels ser vi ingen mindre än Leonardo DicaprioLeonardo har vunnit flera priser för sin roll i denna film. Vi har en svensk med i denna film då Max von Sydow spelar en roll filmenFilmen har en tvist på slutet som gör att man inser att saker inte är som de ser ut att varaFilmen är rankad som 142 på imdb vilket är väldigt bra och den har ett Imbd raiting på 8.2/10.

Jag ger filmen 3,5/5

Idag på eftermiddagen så har det regna och bitvis hällregna. Så det var tur att jag valde att åka till Gottsunda på förmiddagen.

Imorgon är det måndag, ny vecka och även ny månad. Hallå var tog Juni vägen?

En lugn lördag och filmen Shutter island

Hallå där!

Hoppas er lördag varit bra. Här började man dagen med Supernatural säsong tretton. Börjar närma mig slutet på säsongen. Efter att ha ätit lunch så satte jag igång en tvättmaskin med tvätt på basen. Jag brukar tvätta på fredagar men igår var jag så trött. Efter gjort det så åkte jag en sväng till Uppsala.

Väl hemma har jag kollat på en dokumentär på tv4play. Skriver mer om den när jag kollat på den lite mer. Efter middagen så har jag kollat på Shutter Island på netflix.

Handling:

1954 får Teddy Daniels åka till ett mentalsjukhus där de har de farligaste brottslingarna fången som räknas som sjuka för att bli satt i vanligt fängelse. En av deras patienter ska ha försvunnit. Han har sin nya kollega med. Frågan är hur många patienter det finns eller vad som egentligen pågår?

Recension:

Filmen är baserad på boken Shutter island av Dennis Lehane eller som den heter på svenska patient 67. I rollen som Teddy Deniels ser vi ingen mindre än Leonardo DicaprioLeonardo har vunnit flera priser för sin roll i denna film. Enligt mig så gör Leonardo sin livs bästa roll i denna film.

 Vi har en svensk med i denna film då Max von Sydow spelar en roll filmen

En av de andra största rollerna spelas av Ben Kingsley. Ben blev nominerad till flera priser för sin roll i denna film.

Filmens regissör är Martin Scorsese. Matrin blev nominerad till flera priser för denna film. Martin är aktuell med filmen Killers of the flower moon som går på bio nu och där har även Leonardo Dicaprio en roll.

Filmen har en tvist på slutet som gör att man inser att saker inte är som de ser ut att varaFilmen är rankad som 142 på imdb vilket är väldigt bra och den har ett Imbd raiting på 8.2/10.

Jag ger filmen 4/5