Tisdag, bokläsning, dokumentär och biobiljett

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här har man varit på radion. Där jag läst i boken The lost world och har nu bara ett kapitel kvar av boken så kommer läsa klart den imorgon. Det har tagit tid att läsa denna bok men det har varit värt det. Så nu få man se vad för bok jag kommer läsa efter denna. Jag var på radion mellan 10-15. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag tittat på dokiumentär som heter People magzine ivestigates på hbomax. Sen har jag även köpt en biobiljett till filmen Disclosure day. Jag ska se den på torsdag och den börjar redan klockan ett. Så jag kommer sluta vid tolv på radion och om det är väder så kommer jag gå från radion till bion men regnar det så tar jag bussen. Lägger in trailern till filmen nedanför.

Förresten har en av mina blommor börjat slå ut och än så länge har det kommit en blomma men det är flera andra knoppar som är på väg att slå ut. Lägger in en bild ovanför på blomman.

Fem en fredag v.24: Avslut

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vad var det senaste du avslutade?
  2. Vad är den bästa fiktiva avslutningen du vet?
  3. Vad är det mest typiska dig att inte riktigt avsluta?
  4. Vad är det bästa sättet att avsluta en bra dag?
  5. Vad lämnar du helst bakom dig just nu?
  1. Vad var det senaste du avslutade?

Det var att jag och personal hjälptes åt att städa lägenheten.

2. Vad är den bästa fiktiva avslutningen du vet?

Det är avslutningen på boken Shutter island och filmen med samma namn.

3. Vad är det mest typiska dig att inte riktigt avsluta?

Att vika och lägga in tvätten i garderoben.

4. Vad är det bästa sättet att avsluta en bra dag?

En bra film eller tv-serie.

5. Vad lämnar du helst bakom dig just nu?

En blöt vår

Tisdag

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här har man varit på radion. Där har jag läst i boken jag läser. Börjar komma framåt i boken äntligen då det känts som man fastnat i boken och inte kommit någon vart. Om ni fattar vad jag menar. Var på radion mellan 10-15. När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen. Där tog jag buss till Gottsunda och jag gick in på ica där jag handlade. Bland annat så handlade jag saften jag dricker då min var helt slut hemma och lite annat. Sen tog jag bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Kyckling i currysås och ris. Efter det så tog jag en liten dusch vilket var skönt då det varit varmt väder idag här i uppsala. Ikväll har jag kollat på serien Grimm där jag nu kommit fram till säsong tre. Där Adalind är tillbaka med sin dotter och tillsammans med Nicks mamma.

Torsdag

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här har man varit på radion. Där har jag läst i boken. Nu är jag nästan klar med 3/4 av boken. Jag var på radion mellan 10-15. Så när klockan började närma sig tre så plockade jag ihop mina saker. Sen tog jag en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var pytt i panna med stekt ägg, Vilket var väldigt gott.

Ikväll har jag kollat på filmen Independence day på sfanytime.

Handling:

Helt plötsligt så kommer rymdskepp och man får svaret att vi inte är ensamma. Frågan är hur de hittat hit, vad de är ute efter och hur ska människorna lyckas kunna få deras skepp som är skyddad av en osynlig sköld att bli träffad av raketer eller bomber som människorna skjuter mot deras skepp.

Recension:

Vem kan ha missat denna klassiker med Will Smith och som kom redan 1996. Denna film är en tung action rulle idag. Denna film är rätt lång film då den är 2 timmar och 25 minuter. Vilket enligt mig så är den en perfekt film att se tex när man är sjuk och vill få tiden att gå. Denna film fick en oscar för bästa visual effects.

I år är det 30 år sedan denna film kom ut. Den är något av en klassiker. Filmen fick en uppföljare 2016 men som floppade.

Jag ger filmen 4/5

Onsdag, svängande väder och filmen Pearl harbor

Godkväll!

Hopps ni har haft en bra onsdag. Här har man varit på radion. Där jag läst i boken The lost world. Jag var på radion mellan 10-15. När jag skulle sluta så såg det ut att vara oväder med regn men när jag skulle gå till bussen så hade det spruckit upp och blivit sol. Däremot så litade jag inte på vädret så jag tog bussen ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Korvstroganoff och ris. Det var gott. Jag har pratat med mamma via telefon och gjort planering. Jag kommer få besök av mamma och hennes man på fredag. Sen har jag duschat och tvättat håret.

Ikväll har jag kollat på filmen Pearl harbor på sfanytime.

Handling:

Filmen handlar om Japans Attack mot USA:s flottbas Pearl Harbor den 7 december 1941. Vi får följa stridspiloterna Rafe och Danny i deras liv och hur de tar sig till plan och lyckas tillsammans skjuta ner flera japanska flygplan. Den 8 december förklarar USA krig mot Japan. Man får också se hur USA efter attacken rustade upp och att man skulle slå tillbaka mot Japan på samma sätt som de hade attackerat USA.

Recension:

Vem kan ha missat denna film som kom 2001 och som är regisserad av Michael Bay. Visste ni att det var USA som avfyrade det första skottet då en av USA ubåtar sänkte en Japans ubåt när de försökte ta sig in till Pearl Harbours hamn. Däremot så dröjde det länge innan man kunde hitta den där ubåten som USA sa sig att ha sänkt. Visset ni att i scenerna när slagskeppet Arizona exploderar så tog det 4 månader av konstant jobb för de som jobbar med specialeffekter att få till som det syns i filmen. I en av de dokumentärer jag har sett så får man också veta varför USA aldrig gjorde något försök att bärga Arizona. Arizona har en stor spricka i fören rakt över skeppet så det skulle komma upp i två delar. USA bärgade alla andra skepp medan Arizona ligger kvar och det finns ett speciellt minnesmärke där det ligger.

Favorit citat från filmen: We’re building refrigerators while our enemies build bombs. Sagt av President Franklin D. Roosevelt.

Filmen har i år 25 års jubileum precis som första lord of the rings filmen som kom samma år. Jag upplever tyvärr att denna kom lite i skymundan bakom lord of the rings och tycker att denna film var värd mer än en oscar.

Jag ger fimen 3/5

Tisdag och Djävulen bär prada

woman sitting inside a movie theater holding popcorn
Photo by Tima Miroshnichenko on Pexels.com

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra tisdag. Jag har varit på radion mellan 10-15. Där jag bland annat har läst i boken som jag läser. Börjar snart närma mig halva boken. Den är ca 400 sidor lång. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen. Där jag tog bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Kall pastasalllad med kyckling. Vilket var väldigt gott. Efter det så har jag kollat på filmen Djävulen bär prada på sfanytime.

Handling:

Andrea Sachs kommer till New York med en dröm om att jobba i tidningsbranschen. Hon tror hon äntligen är på rätt väg när hon lyckas få det eftertraktade jobbet som assistent till Miranda Priestly, chefredaktör på en av världens ledande modetidningar. Men Miranda visar sig vara chefen från helvetet och Andrea måste snart bestämma sig om hon är villig att sälja sin själ till djävulen för att nå sina drömmar.

Recension:

Filmen kom 2006 alltså 20 år sedan. Filmen är baserad på boken The devil wears prada av Lauren Wejsberger. Filmen fick två oscarsnomineringar och en av dem fick Meryl Streep då hon blev nominerad för bästa kvinnliga huvudroll. Andrea Sachs spelas av Anne Hathaway och Emily spelas av Emily Blunt. Filmen är en väldigt bra Drama film med mycket komedi i sig.

Filmen har numera en uppföljare som heter The devil wear prada 2 och som jag ska se på förhandsvisning imorgon.

Jag ger filmen 4/5

Onsdag

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Det har min dag varit. Jag har varit på radion. Där har jag bland annat läst i boken. Jag har också haft indiemöte och vi satt upp lite mål för de kommande veckorna. Jag ska först och främst fokusera på att läsa klart boken. Var på radion mellan 10-15 så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen där jag tog buss hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var stekt falukorv och makaroner. Det var gott och jag hade ketchup till. Efter det så har jag duschade jag där jag även tvättade håret.

Ikväll har jag kollat på filmen Kung Fu Panda 4 på sfanytime.

Handling:

Efter att Po eller drakkrigaren som han kalas blivit utvald att bli den andliga ledaren i Fredens dal blir han tvungen att försöka utse en efterträdare som blir det nya drakkrigaren. Däremot så vet Po inte alls mycket om andligt ledarskap och har egentligen ingen lust att dra sig tillbaka. Hur ska detta gå?

Recension:

En väldigt bra animerad film som är den fjärde filmen i Kung fu Panda filmerna. Underhållande, rolig och en väldigt bra barnfilm. Jag såg filmen med svenska röster och den överträffade mina förväntningar.

Jag ger filmen 4/5

Måndag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra lördag. Jag har varit på radion där jag läst i boken The lost world. Var på på radion mellan 10-15. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag. Vilket var Äggnudlar och något kött till. Det var gott. Efter det har jag kollat på filmen Venom: the last dance på hbomax.

Handling:

Eddie Brock och Venom är på rymmen efter vad som hände i slutet av andra filmen. De är nämligen misstänkta för att mördat en polis. De jagas både av polisen men även av vissa från den världen Venom kommer ifrån. De blir tvungen att ge sig ut på en resa tillsammans och frågan är om någon av dem kommer överleva?

Recension:

Den sista av filmerna om Eddie Brock och Venom. En mycket bra actionfilm som är minst lika bra som första filmen. Innehåller en hel del roliga scener fast den är rätt mörk i vissa delar av filmen.

Jag ger filmen 3,5/5

Torsdag

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-15. Där jag bland annat läst i boken jag läser. Som jag skrev igår så har det börjat hända lite mer i handlingen och att jag kommit in i engelskan.

När klockan var tre så avslutade jag datorn plockade ihop mina saker då jag tar helg. Vilket känns skönt efter en arbetsvecka. Sen tog jag en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem. Medan jag åkte hem så pratade jag med mamma i telefonen.

Här hemma har jag ätit middag. Vilket var Makaroner och köttbullar med brunsås. Det var gott.

Ikväll har jag kollat på filmen Sherlock Holmes på hbomax.

Handling:

Sherlock Holmes och Dr Watson lyckas fånga svart magikern Lord Blackwood som även är seriemördare. Lord Blackwood döms till döden via hängning för sina brott och Dr Watson som är den som dödförklarar Lord Blackwood. Efter ett par dagar så kommer det någon som säger att en har sett Lord Blackwood ta sig ur sin grav så frågan är hur är det möjligt och kommer de kunna stoppa Lord Blackwood en gång för alla?

Recension:

Denna film kom 2009 och jag själv såg den på bio. Filmen fick två Oscarsnomineringar för Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score och Best Achievement in Art Direction. Sherlock Holmes spelas av Robert Downey Jr och Dr Watson spelas av Jude Law.

Filmen är en mycket bra film. Där både action och en hel del humor som filmen innehåller. En film där man vill se klar då man börjat se den.

Jag ger filmen 3.5/5

Tisdag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra tisdag. Här blev inte dagen som det var tänkt. Jag åkte till radion som vanligt till kl 10. Däremot så upptäckte jag något vid elva tiden så var tvungen att sluta tidigare men åt lunch innan jag gick till busshållplatsen för att ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit mellanmål. Men har även varit på en promenad i skogen. Där jag äntligen hittade en punkt på hitta ut uppsala. Annars har jag kollat på filmen Die hard 2.

Handling:

En dömd knarksmugglare är på väg till USA för att åtalas där samtidigt så lyckas några terrorister ta kotroll över en flygplats. Samtidigt så kommer John McClane till flygplatsen då hans fru sitter på ett plan som är på väg till flygplatsen. Plötsligt så lyckas terroristerna släcka all belysning på landningsbanorna och säger att de har en agenda som har med knarksmugglaren att göra. Hur ska detta sluta?

Recension:

Detta här är den andra Die hard filmen med Bruce Willis som John McClane. Denna kom 1990 alltså två år efter den första Die hard filmen. Filmen är baserad på boken 58 minuter av Walter Wager och har den på svenska och har läst den. En väldigt bra uppföljare till den första filmen tycker jag.

Jag ger filmen 3/5

Idag har jag köpt både schampoo och stor förpackning av mitt balsam på lyko. Då jag upptäckte att köpte jag över 600kr så fick jag 40% rabatt på både balsam och schampoo. Sen betalde jag en lite summa för att få det levererat imorgon redan till Gottsunda så har tänkt att hämta det när jag slutat imorgon.