
Godkväll!
Hoppas er söndag varit bra. Det har min varit men här har det regnat hela dagen. Jag började dagen med serien Outlander säsong tre där Claire och Jamie precis blivit återförenade och måste fortsätta leta efter Ian.
Som jag skrev har det regnat hela dagen med åkte en sväng till Gottsunda för att komma ut något. Annars har det varit en lugn dag. Nu på kvällen har jag kört lite selfcare där jag använt en ansiktsmask och sen också använt en mask för fötterna.
Ikväll har jag kollat på filmen The hobbit: An unexpected journey extended edition.
Handling:
Filmen handlar om Bilbos äventyr som ustpelar sig 60 år innan Sagan om ringen. Notera att det är tre filmer i Hobbit trilogin.
Bilbo blir utvald av trollkarlen Gandalf att vara den 14 medlemmen i Thorins sällskap då de ska försöka ta sig till det ensamma berget och ta tillbaka deras plats från draken Smaug. Kommer de lyckas och hur ska de överleva på ditvägen då de har en viss vit orch efter sig?
Recension:
Denna film är baserad på boken Hobbit av J.R.R Tolkien. Den som regisserar är den som gjorde Sagan om ringen nämligen Peter Jackson. Det som är lite klurigt är att det bara är en bok men tre filmer. Filmen var nominerad till 3 st oscars för Best Achievement in Makeup and Hairstyling, Best Achievement in Visual Effects och Best Achievement in Production Design.
Denna film kom 2012 och jag minns att jag såg denna film i förkortad version på bio med morsan. Jag upplever att Hobbit filmerna är lite mer sagoberättande än sagan om ringen. Dessa filmer är inte heller lika långa som Sagan om ringen filmerna. Däremot bör jag säga att Hobbit filmerna i förlängd version finns inte hos tex sfanytime. Det enda stället jag har hittat dem på är itunnes store. Jag själv har dessa filmer i blu-ray format.
Jag ger filmen 3,5/5