Söndag och bio i 4DX

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Här har man haft en bra dag. Jag vaknade som vanligt vid nio då personal väckte mig för att ge mig mina mediciner. Vid halv elva så åt jag luch uppe hos mig. Det var en matlåda från basen som personal givit mig igår då jag bad om det.

Vid elva tiden gick jag ut till bussen för att ta bussen in mot Uppsala. Jag klev av på en busshållplats där bussen mot Gränby går från. Fick vänta i ca 10 minuter ungefär så kom den bussen. Det tog kanske max 20 minuter så var jag i Gränby. Då jag hade bokat biljett till Super mario galaxy filmen på nordisk film i 4DX.

Filmen skulle börja 13.10 och filmen var utsåld men det var absolut inte fullsatt i salongen. Jag kan ju säga att jag kommer vara bra mör i kroppen imorgon. Då stolarna rör sig och Super mario är baserad på tv spelet med samma namn. Jag själv har aldrig varit med om att stolarna studsar,rör sig på ett sådant sätt som det gjorde idag. Vi får helt enkelt se hur kroppen känns n̈́är jag vaknar imorgon.

När jag kom hem så har jag ätit middag vilket var makaroner och köttfärs med ketchup. Efter det så har jag duschat och tvättat håret. Annars har jag kollat på filmen Dungeons and dragons: honor among theives på sfanytime.

Nu ska jag strax gå och sova då jag ska upp åtta imorgon då jag ska till radion. Jag åker vid nio tiden och tar bussen till radion.

Godnatt

Filmrecension av How To train your dragon

Orginal Titel: How to train your dragon

Svensk titel: Draktränaren

Premiär: 12 Juni 2025

Regissör:Dean DeBlois

Kategorier: Adventure, Fantasy, Family och Action

Skådespelare: Mason Thames, Nico Parker, Gerard Butler, Julian Dennison, Bronwyn James

Speltid: 2 timmar och 5 minuter

Handling:

På de karga klipporna på ön Berk, där vikingar och drakar varit bittra fiender i generationer, sticker Hicke ut från mängden. Den uppfinningsrike men ändå förbisedde Hicke, son till vikingahövdingen Tryggvåld den Väldige, trotsar århundraden av tradition när han blir vän med Tandlöse, en fruktad Nattfasa-drake. Deras osannolika vänskapsband avslöjar drakarnas sanna natur, och utmanar därmed själva grunden för vikingarnas samhälle.

Recension:

Detta är en live action film av den animerade filmen med samma namn som kom 2010. Filmen är insirerad av boken How to train your dragon av Cressida Cowell som kom ut 2003.

En väldigt bra och välgjord film. Det var en upplevelse att se den i både 3D och 4DX samtidigt och man var öm i kroppen dagen eftersom det var rätt mycket de red på drakarna. En film man bör uppleva på bio och i 3D.

Jag ger filmen 3/5

För att förtydliga så var jag på en förhandsvisning som gick i helgen så det är därför jag har kunnat se filmen innan den har haft premiär.

Lördag och Söndag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra lördag och söndag. Här så har jag först igår varit till Nordisk film igår för att se den nya Snövit med min bästa vän. Denna gång hade vi bestämt att vi skulle ses på gränby.

Vi såg som sagt Snövit med svenska röster på 4DX. Recension kommer imorgon. Men kan säga såhär att det tyvärr blev en besvikelse.

Efter vi hade sett filmen klart så hade min bästa väns mamma lovat att skjutsa hem oss. Så jag följde med min bästa vän hem. Där så kollade vi på några filmer. Vi började se en skräckfilm men tröttna då den var seg och sedan så såg vi The nun som kom 2018. Sen var jag så trött att jag gick och la mig.

Idag så vaknade jag själv runt halv tio. Var hos min bästa vän till tolv tiden och sen tog jag en promenad ner till centralstationen och vidare till coop för att handla lite. Sen tog jag bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag. Sen har jag duschat och tvättat håret. Efter det så har jag kollat på filmen 1917 på primevideo. Inser att jag ej skrivit någon recension av den men det får bli senare.

Lördag, bio, ångest och sömnproblem

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Här har man haft kraftig ångest men varit på bio. Jag började dagen med serien Outlander säsonger fyra. Sen vid kvart i tolv tog jag bussen till centralstationen för att möta min bästa vän där. Därifrån tog vi bussen till Gränbystaden. Där skulle vi se Vaiana 2 på nordisk film i 4DX. Filmen var väldigt bra men recensionen kommer jag skriva imorgon. När den var klar så var det en stund tills bussen hem gick. Så jag var hemma kvart över fyra så då åt jag middag. Efter det så kollade jag på den första ice age filmen då jag har kraftig ångest. Jag har haft problem med kraftig ångest nu ett par dagar och det gör att jag har svårt att somna och sedan så känns det inte som jag får den sömnen jag behöver. Så jag hoppas jag får sova inatt då jag blir galen snart. Jag vaknade och var jätte trött idag så det var skönt att jag bara hade bio inplanerat.

Bion Inside Out 2 i 4DX: En Ny Upplevelse!

Förberedelser:

Idag har jag gjort mitt första besök på Nordisk film i Gränby Uppsala. Jag såg filmen Inside Out 2 på svenska vilket jag var glad att jag gjorde såhär i efteråt. Jag valde att åka från Sunnersta vid 11.25 då min film började 13.30 och det är helg så bussarna inte går lika ofta som på vardagarna. Jag fick vänta i femton minuter på centralstationen innan bussen till Gränby gick, jag gick in på pressbyrån och köpte något att dricka. Jag kom till Gränby ungefär en timme innan bion började. Jag hade tur som var tagit med mig laddare till min mobil. Så vid tio över ett så åkte jag upp till Nordisk film med rulltrappan.


Biobesöket:

Jag valde först dryck och snacks till bion som blev en mellan popcorn och en monster energidryck. Jag fick visa upp min biljett när jag betalde popcornen och drycken i kassan. Jag hade köpt biljett i 4DX. Så det blev en hel ny upplevelse. Jag visste att stolarna skulle röra på sig men inte så mycket som de gjorde. Jag hade öppnat min monster och börjat dricka den men när filmen skulle börja så skakade stolarna till så mycket att det skvimpade ur lite ur energidrycken trots att jag hade ställt den i mugghållaren. Stolarna krängde då det var så i filmen så ibland fick man bokstavligen hålla i sig. För mig känns det i kroppen som man skulle nästan ha tränat. Filmen var bra, underhållande och rolig men mer om den imorgon.


Efteråt:

Har varit tvungen att ta Alvedon då jag fick ont i huvudet när jag kom hem. Ska bli roligt att se hur min kropp mår när jag vaknar imorgon. Det som är bra är att de inte rekommenderar 4DX bion till exempel folk som är gravida eller de som har rygg och nackproblem.

Recension av filmen Inside Out 2 kommer imorgon.

https://www.nfbio.se/?city=uppsala