Fem en fredag v.20: våren är här

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vad har du gjort ute i solen den här veckan?
  2. Vad njuter du mest av i vårsommarvädret?
  3. Vad är din favoritsyssla utomhus den här tiden?
  4. Vad ser du mest fram emot att sommaren är på väg?
  5. Hur ser din helg ut?
  1. Vad har du gjort ute i solen den här veckan?

Jag har kunnat för första gången i år rida i t-shirt ute i värmen. Det var så härligt.

2. Vad njuter du mest av i vårsommarvädret?

Det är nog att det är varmt men inte ännu för varmt ute. Jag är känslig för när det börjar gå över 25 grader och det känns som man skulle vilja ta av sig huden.

3. Vad är din favoritsyssla utomhus den här tiden?

Det är något som kallas hitta ut och är ungefär som orientering. Man har kartan i en app i sin mobil.

4. Vad ser du mest fram emot att sommaren är på väg?

Det är nog att man inte behöver mycket kläder på sig ute.

5. Hur ser din helg ut?

Jag håller på att tvätta kläder nu, ska sen till Gottsunda för att handla. Imorgon ska jag till min bästa vän och kolla på film och sova över där.

Fem en fredag v.19: känna känslor

Jag och Lisen

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vad får dig att känna dig ung?
  2. Vad får dig att känna dig äldre?
  3. Vad får dig att känna dig optimistisk?
  4. Vad får dig ur ett dåligt humör?
  5. Vad får dig att känna dig levande?
  1. Vad får dig att känna dig ung?

Hm svår fråga. Men det är nog att saker som man gjorde när man var ung. Som att rida ridlektion som jag älskar.

2. Vad får dig att känna dig äldre?

Det är nog när man gör saker och känner att kroppen inte är lika smidig eller orkar lika mycket som när man var yngre.

3. Vad får dig att känna dig optimistisk ?

Hm svår fråga och har nog inte något riktigt bra svar på den.

4. Vad får dig ur ett dåligt humör?

Det är nog att se på en bra film eller att umgås med vänner.

5. Vad får dig att känna dig levande?

Det är nog när jag tänker på vänner som inte lever längre, det får mig att vara tacksam att jag lever och att jag fick den hjälpen jag behövde när jag mådde som sämst.

Fem en fredag v.16: Antingen eller

Jag och Lisen

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vill du hellre laga mat eller ta hand om disken?
  2. Går du hellre på en aktivitet utomhus eller inomhus?
  3. Handlar du hellre online eller i affär?
  4. Titta på soluppgång eller solnedgång?
  5. Väljer du upplevelser under en semester eller göra ingenting?
  1. Vill du hellre laga mat eller ta hand om disken?

Jag lagar helt klart hellre maten i så fall.

2. Går du hellre på en aktivitet utomhus eller inomhus?

Helt klart utomhus då jag har börjat rida igen.

3. Handlar du hellre online eller i affär?

Beror på vad jag ska handla men oftast så är det online då man ofta får bättre pris online.

4. Titta på soluppgång eller solnedgång?

Solnedgång helt klart

5. Väljer du upplevelser under en semester eller göra ingenting?

Jag är den som vill göra något under semestern men samtidigt inte vill ha hela semestern full med saker jag ska göra då jag vill kunna vila under semestern också.

Fem en fredag v.13: Situationer

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. En vän är i närheten och vill komma förbi. Hur lång tid behöver du innan du skulle kunna öppna dörren?
  2. Du hittar något på marken som ser tappat ut, vad gör du?
  3. Du vaknar plötsligt av att du står på en scen, med publik som väntar. Vad gör du?
  4. Ute på stan ser du en bit bort hur några försäljare vill sälja in något till förbipasserande. Vad gör du?
  5. På middag blir du serverad något du absolut inte tycker om. Hur reagerar du?
  1. En vän är i närheten och vill komma förbi. Hur lång tid behöver du innan du skulle kunna öppna dörren?

Svår fråga men troligtvis minst 15 minuter.

2. Du hittar något på marken som ser tappat ut, vad gör du?

Det beror på vad man hittar. Är det typ nycklar så skulle jag lämna in dem hos polisen. Är det en plånbok så lämnar jag också in den hos polisen. Men skulle det typ vara en tjuga så skulle jag ta upp den.

3. Du vaknar plötsligt av att du står på en scen, med publik som väntar. Vad gör du?

Jag skulle nog säga att är där för att berätta om mitt liv, mina diagnoser och den väg jag gått genom livet. Hur man ibland kan behöva kriga för att överleva och att man ibland behöver andras hjälp att klara vardagen.

4.Ute på stan ser du en bit bort hur några försäljare vill sälja in något till förbipasserande. Vad gör du?

Jag går en omväg för att slippa gå förbi dem.

5. På middag blir du serverad något du absolut inte tycker om. Hur reagerar du?

Äter lite grann i alla fall.

Fem en fredag v.12: Fem

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vilket ord på fem bokstäver beskriver ditt humör idag?
  2. Vilka fem ord beskriver planerna för din helg?
  3. Nämn fem adjektiv för att beskriva din vecka.
  4. Vilka fem saker ser du i din närhet?
  5. Vilket av dina fem sinnen är starkast?
  1. Vilket ord på fem bokstäver beskriver ditt humör idag?

Trött

2. Vilka fem ord beskriver planerna för din helg?

Filmer, Serier, Skrivande, Återhämtning och Bokläsande.

3. Nämn fem adjektiv för att skriva din vecka?

Rolig, Lång, Smutsig, Ljus och Kall.

4.Vilka fem saker ser du i din närhet?

Böcker, filmer, Tv, Mobil och Hörlurar

5. Vilket av dina fem sinnen är starkast?

Lukt

Fem en fredag v.10: Livet

Efter

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vem är du?
  2. Vad gör du med livet?
  3. Har du en femårsplan?
  4. Vad är lycka?
  5. Vad guidar dig genom livet?
  1. Vem är du?

Jag är en tjej på 35 år som har funktionsnedsättning och ADD. Jag hade borderline förut men för ungefär två år sedan tog läkaren bort diagnosen vilket jag själv hade på känn att de skulle göra det. Jag älskar filmer och serier så det är det jag ägnar mest tid åt när jag är ledig. Jag har ridit förut och från och med nästa vecka ska jag börja med det igen.

2, Vad gör du med livet?

Just nu så försöker jag leva livet fullt ut. Man vet aldrig hur framtiden kan bli. Jag har också fått erfara att livet kan ta slut väldigt snabbt då jag känner några som tagit sitt liv och någon som mist livet genom en olycka. De gör att jag försöker vara tacksam att jag lever.

3. Har du en femårsplan?

Nej det har jag inte då jag har svårt att se var jag är i livet om fem år.

4. Vad är lycka?

Svår fråga. Lycka är ingenting man kan äta eller få. Det finns inom en, man måste bara hitta det själv.

5. Vad guidar dig genom livet?

Svår fråga. Något som verkligen är viktigt för mig är rutiner då jag annars inte får en fungerande vardag. Något som har med min funktionsnedsättning och ADD att göra.

Fem en fredag v.7: Spretigt

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hon Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vilken skiva kan du lyssna på repeat?
  2. Vad är något äckligt som hänt dig på restaurang?
  3. Vad vill du uppleva innan du dör?
  4. Vilken är den bästa sitcomen?
  5. Vilka tre appar i telefonen använder du mest?
  1. Vilken skiva kan du lyssna på repeat?

Hm svårt att välja en men det är nog Flowers med Miley Cyrus. Miley vann faktiskt sin första Grammy för den låten.

2. Vad är något äckligt som hänt dig på restaurang?

Kommer inte på något faktiskt.

3. Vad vill du uppleva innan du dör?

Jag har alltid velat åka till Auswitch i polen då jag har velat det enda sen jag läste om andra världskriget i skolan. Jag ville åka dit när jag bodde på behandlingshem men min godeman och mamma sa nej. Nu inser jag att jag hade nog inte klarat att besöka sådan mörk plats när jag mådde väldigt dåligt psykiskt.

4. Vilken är den bästa sitcomen?

Det är enligt mig serien Scrubs.

5. Vilka tre appar i telefonen använder du mest?

Det är helt klart Instagram, X och Facebook.

Fem en fredag v.5 : bekvämt

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. När klev du senast ur din bekvämlighetszon?
  2. När är du som mest bekväm?
  3. Vilken typ av kläder går du i hemma?
  4. Vilken bekvämlighet i vardagen uppskattar du mest?
  5. Vid vilka tillfällen är du inte bekväm?
  1. När klev du senast ur din bekvämlighetszon?

Minns faktiskt inte. Däremot har jag satt som mål för februari att jag ska minska mängden energidryck jag dricker.

2. När är du som mest bekväm?

Det är helt klart när jag är hemma i min lägenhet själv.

3. Vilken typ av kläder gåt du i hemma?

Jag går i mys kläder eller pyjamas. Lägger in en bild ovan inlägget i det jag oftast går klädd i.

4. Vilken bekvämlighet i vardagen uppskattar du mest?

Det är nog att jag kan ta samma buss hemifrån till radion. Även fast radion är på en annan del av stan.

5. Vid vilka tillfällen är du inte bekväm?

Det är när jag pratar i telefon med någon jag inte känner eller inte pratat med förut. Jag är inte heller bekväm att prata med någon jag inte träffat eller pratat med förut.

Fem en fredag v.1: nystart II

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vilken är din närmsta nya plan för året?
  2. Vad är något du vill göra under 2024?
  3. Vad vill du göra bättre i år?
  4. Har julen åkt ner än?
  5. Hur brukar januari kännas för dig?
  1. Vilken är din närmsta nya plan för året?

Det är nog mina mål för Januari som är

Spela in minst ett program på radion.

Gå en promenad per dag.

Må bra psykiskt.

2. Vad är något du vill göra under 2024?

Det är att åka till mamma och hennes man i sommar när jag är ledig från radion.

3. Vad vill du göra bättre i år?

Svår fråga. Har inget riktigt bra svar på denna fråga.

4. Har julen åkt ner än?

Ja det har den.

5. Hur brukar januari kännas för dig?

Ja det har den.

Fem en fredag v.47: tacksam

silver colored heart lock bridge
Photo by Marcus Wöckel on Pexels.com

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vad är något du tar för givet men är tacksam för?
  2. Vilken tradition under årets högtider betyder mest för dig?
  3. Vilken upplevelse under det gångna året uppskattar du mest?
  4. Vilken utmaning under året är du glad att du tog dig an?
  5. Vad är du mest tacksam för i år?
  1. Vad är något du tar för givet men är tacksam för?

Något jag tar för givet är att mina föräldrar finns vid min sida i både med och motgång. Det är jag däremot väldig tacksam för.

2. Vilken tradition under årets högtider betyder mest för dig?

Svår fråga men det är nog Julen om jag måste välja. Det är nog lite för att jag har en adventskalender från rituals som gör att man får en produkt fram till julafton.

3. Vilken upplevelse under det gångna året uppskattar du mest?

Det är nog när jag gick och såg filmen Oppenheimer för första gång på bio.

4. Vilken utmaning under året är du glad att du tog dig an?

Det var nog när jag gick på filmen Oppenheimer även fast jag visste att den var tre timmar lång. För mig som saknar tidsuppfattning och har ADD så är det en utmaning att gå på bio när filmerna är långa.

5. Vad är du mest tacksam för i år?

Jag är mest tacksam för att jag lever. Sen att jag kommit dit i livet som jag gjort och bland annat inte längre har EIPS(Borderline).