Rollen som Hannibal Lecter i the silence of the lambs som han fick en oscar för bästa manliga huvudroll. Han gjorde också huvudrollen i The father som han även där fick oscar för bästa manliga huvudroll.
Antal oscar: 2 stycken
Antal oscarnomineringar: 6 stycken
Lite rolig fakta:
Är den äldsa skådespelare någonsin som fått en oscar då han var 83 år gammal när han fick oscar för rollen i The father.
Har en dotter som heter Abigail som han har med Peteronella Barker. Är numera gift med sin fru Stella Hopkins.
Anthony Hopkins är enligt mig en av de bästa skådespelare som någonsin funnits.
Han spelade Kapten Smith i filmen Titanic och spelade King Theoden i filmerna Lord of the rings: the two towes och Lord of the rings: the return of the king.
Bernard Hill är den enda skådepelaren som medverkat i två filmer som vunnit 11 Oscars statyetter var (titanic och Lord of the rings: the return of the king).
Hoppas er fredag varit bra. Här började jag dagen med Supernatural säsong fjorton. Sam letar desperat efter något som kan få Michael att släppa besittningen av Dean kropp.
Idag åkte jag in en sväng till Uppsala. Där var jag in på hemmakväll då jag hade en kupong i deras app som gjorde att jag hade rabatt på lösgodis. Trodde det skulle regna så tog på mig jacka och tog även med mig paraply. Det blev istället fint väderistället.
På eftermiddagen fick jag hjälp av en personal som också är min kontaktperson på boendet. Jag fick hjälp att packa upp mina fyra tyglådor som jag köpte på Ikea igår. Vi började med att tömma min hylla som tv:n står på på filmerna som stod i facken i hyllan. Sedan började vi packa ner filmerna som var dvd:er och vi lyckades fylla en låda som sattes in i ett av facken. Det var precis så de fick plats i hyllan. Vi fyllde ungefär en halv till men sen sa jag att det fick räcka men vi ska fortsätta nästa vecka. När vi är klara kommer jag inte ha några filmer alls på golvet bredvid hyllan. Sätter in en bild på hyllan och de grå lådorna är de jag köpte på Ikea.
Ikväll har jag kollat på filmen The Watchers på hbomax.
Handling:
Mina är på väg med sin bil när den pajar när hon kör igenom en skog. Hon söker skydd i en byggnad där tre andra håller till. Där de iakttas och förföljs av mystiska väsen som de kallar the watchers.
Recension:
Denna film kom ut 2024. Filmen är baserad på en bok skriven av A.M Shine. Boken utgavs 2022. Filmen är regisserad av Ishana Shyamalan.
Detta är en skräckfilm helt i min smak. Spännande från början till slut. Så bra filmad och skådespelarna gör verkligen sina roller så bra. Ett tips om du gillar skräckfilmer där man inte riktigt vet vad som jagar eller förföljer en.
Filmen finns att se på Hbomaxoch den kostar 198 kr om man ska hyra den på sfanytime.
Tre filmer du kan kolla på när du har en dålig dag eller sjuk 🤧
Titanic
En lång film som är både sorglig men även vacker. En kärlekshistoria på det mytomspunna fartyget Titanic mellan en kvinna från överklassen och en kille från tredje klassen.
Avatar
Spänn fast dig för att åka till planeten Pandora. Där urinvånarna kallas navi och är nästan omöjliga att döda. Jake Sully får åka dit då hans bror som skulle ha åkt dog och Jake kan ta hans plats då deras dna är samma som hans bror.
Lord of the rings the fellowship of the ring
Välkommen till Middle-earth
Frodo ärver en ring av Bilbo som han har bott hos efter att hans föräldrar dog. Efter ca 17 år så kommer trollkarlen Gandalf tillbaka med information att den ringen han ärvt en den ringen Sauron gjorde för att kunna härska över alla raser i middle-earth. Frodo är tvungen att ge sig iväg för att det är andra som vill ha ringen och att de vet var han bor.
Skådespelare: Valdemar Wahlbeck, Phoenix Parnevik, Lancelot Hedman Graaf, Xawier Kulas, Ville Löfgren
Speltid: 1 timme och 34 minuter
Handling:
Denna film handlar om den nästan sanna historien hur bandet Gyllene Tider skapades och slog igenom. Hur Per Gessle alltid trodde på sitt band men det var svårt att få spelningar i början och även skivbolagens uppmärksamhet. I centrum står också självklart deras största låtar eftersom filmen är döpt efter en av deras största hitlåtar Sommartider.
Recension:
Årets svenska feelgood film.Filmen är bra från början till slut och den är underhållande. Väldigt mycket musik i filmen men det är självklart att man inte kan göra en film och ett band utan att ha med deras musik i filmen.Tror denna film har möjlighet att vinna flera guldbaggar.
Jag ger filmen 5/5
Som avslutning undrar jag vilken av Gyllene tiders låtar är din favorit?
Jag lägger in min favorit här nedanför.
Detta är min favorit trotts att den är en av deras mörka låtar
Skådespelare/röster på engelska : Maya Hawke. Ayo Edebrir, Tony Hale, Liza Lapira, Amy Poehler, Lewis Black och Phyllis Smith
Speltid: 1 timme och 36 minuter
Handling:
Nu har Jenny vuxit upp och fyllt 13 år och är officiellt en tonåring med allt vad det innebär. Det är dags att lära känna några nya känslor. Känslorna från första filmen är självklart med. Känslorna från första filmen är Ilska, Glädje, Vemod, Rädsla och Avsky. De nya känslorna är Avund, Pinsamhet, Tråkighet och Ängslan.
I filmen får man följa med när Jenny och två av hennes bästa vänner åker på ett hockey läger över sommaren. Det blir en sommar med mycket Hockey och även lite kaos i hjärnkontoret då de gamla och nya känslorna inte fungerar bra tillsammans.
Recension:
Här har de överträffat sig själva då jag tycker att denna film är bättre än den första som kom 2015. Jag tycker denna film är bättre än första filmen för att det händer mera saker som gör att det är lättare att fokusera på filmen. Det är lätt att hålla fokuset från början till slutet och det är lätt att hänga med i handlingen.Filmen är rolig, underhållande och lätt att förstå.En perfekt barn och familjefilmmen även vuxna kan se den utan att känna att man har slösat bort tiden.
Jag ger den 4/5
Skulle inte bli förvånad om denna minst blir nominerad till en oscar för bästa animerade film och kan mycket väl ta hem en oscar som den första filmen gjorde.
Jag såg den då de hade förhandsvisning av filmen i helgen den 14/6-16/6 både på filmstaden och nordisk film.