
Goddag!
Hoppas ni har sovit gott inatt. Det har jag. Jag började dagen med att kolla på serien House där jag nu har kommit fram till den tredje säsongen. Jag har även hunnit tvätta en maskin med kläder inför den nya veckan då jag ska åka iväg till min bästa vän där jag ska sova över.
Jag har kollat på filmen Jurassic park för att få tiden att gå då det är oväder ute så man går inte ut om man absolut inte måste.
En man som har hyrt en ö utanför Costarica. Där har han och hans anställda fött upp dinosaurier. Han har skapat det har kallar Jurassic park. Han måste några specialister att komma och garantera säkerheten på parken. När de börjat sin ”rundtur” i parken så blir det helt plötsligt strömlöst. Hur ska detta gå? Ska alla klara sig?
Recension:
Detta är en klassiker som kom 1993. Den vann 3 oscar bland annat för bästa specialeffekter. Detta har varit en favorit för mig länge. Nu mera finns det tre Jurassic park filmer och tre Jurassic world filmer. Filmen är baserad på en bok med samma namn av Michael Crichton.
Visste ni att i scenen där barnen är under attack och bara har en glasruta att skydda sig med så skulle inte den egentligen gått sönder så deras reaktion är verkligen äkta. Tre av de största rollerna spelas av Sam Neil som spelar Grant, Laura Dern som spelar Ellie och Jeff Goldblum som spelar Malcolm. Både Laura och Jeff blev nominerad till priser för sin roll i denna film.
Favorit citat från filmen:
Dr Ian Malcolm: No. I’m, I’m simply saying that life, uh… finds a way.
Jag ger filmen 3,5/5
Bussen går 14.35 från mig och då ska jag ta linjen 11 som tar mig till centrala uppsala där jag ska möta min bästa vän. Sen är det tänkt att vi ska promenera hem till henne så hoppas vädret är bättre än vad det ska bli enligt väderappen.
Så ta hand om er tills vi hörs igen.












