Söndag

Hoppas er söndag varit bra. Min dag har tyvärr kantats av kraftig yrsel. Som tack och lov har nu försvunnit på kvällen.

Började dagen med att börja se om serien Outlander från början. Serien handlar om Claire som är med sin man i Skottland 1940-talet efter att andra världskriget har tagit slut. En dag är hon vid en fornlämning av stenar själv och när hon rör en av stenarna så kastas hon omkull. När hon kliver upp så undrar hon vad so hände. Först så stöter hon på en soldat från England men räddas av en skotte som tar henne till hans grupp. Hon inser att de rider och inser snart att hon inte är kvar på 1900-talet utan verkar ha kastats tillbaka till 1700-talet.

Idag har jag gått en liten promenad ner till coop där jag pantade burkar då jag började få mycket nu. Tog med mig två påsar med burkar. När jag var klar så tog jag bussen hem.

Jag har också fått hjälp att städa lägenheten. Så den är städad inför veckan. Sen har jag också kollat på filmen Divergent på netflix.

Handling:

Beatrice Prior bor i ett dystopiskt samhälle i staden Chicago, som styrs av diktatorn Jeanine, med sin familj. Samhället är uppdelad i fem falanger som är De lärda, de De ärliga, De osjälviska, De tappra och de fridfulla. En särskild dag måste alla sextonåringar genomgå ett test som ska hjälpa de att välja en falang som de ska tillhöra resten av livet. Däremot går inte testet som det ska för Beatrice och hon får veta något hon måste hålla hemligt för de andra om hon vill överleva.

Recension:

Denna film är baserad på Veronica Roth bok Divergent. Denna är en väldigt bra film. Detta är en bra början på de tre filmerna i Divergent filmerna. Beatrice Prior spelas av Shailene Woodley men hon tackade först nej till rollen men efter att hon pratat med Jennifer Lawrence så ändrade hon sig. Diktatorn Jeanine spelas av ingen mindre än Kate Winslet. Hon är mest känd för att ha spelat Rose i filmen Titanic.

Favoritcitat:

”We’re like the Factionless now. We’ve left everything behind, but we found ourselves and each other. Tomorrow we may have to fight again, but for now we’ll ride the train to the end of the line. And then, we’ll jump.”

sagt av Beatrice ”tris” Prior.

Jag ger filmen 4/5

Torsdag och Fredag

Skrev inget inlägg igår så börjar med gårdagen. Jag åkte till radion vid nio tiden som vanligt. Var på radion mellan 10-13. Då jag hade bokat biljett på nordisk film. Filmen började 15.15 och det var Zootropolis 2 jag såg. Filmen var väldigt bra men vi får se om jag orkar skriva recensionen imorgon eller om den får vänta tills nästa vecka. När jag kom hem så gick jag ner till basen och käkade lite middag och pratade med personalen som jobbade.

Idag så väcktes jag vid nio tiden av personalen. Började dagen med serien Supernatural säsong sex och såg några avsnitt så jag började på säsong sju. Idag så åkte jag in till Uppsala där jag var inne på Lush en sväng. Blev att jag köpte en kroppskrubb som jag använt förut. Innan jag åkte hem så gick jag in på Ica och handlade. När jag precis kommit hem så gick vårt brandlarm flera gånger så tillslut så gick jag ner till basen och undra vad hände. Det visade sig att de testade det.

Vid fyra så gick jag ner till basen och åt middag vilket var lasange. Vilket var gott. Efter det så kollade jag på filmen Jumanji: welcome to the jungle.

Handling:

Fyra ungdomar hittar ett gammalt tvspel när de har kvarsittning i skolan. Där får de välja karaktärer och sedan sugs de inte i spelet Jumanji. Där inser de att de måste göra uppgiften för att rädda Jumanji samtidigt som de måste se till att ingen förlorar alla tre liven som varje karaktär har.

Recension:

Dwayne Johnson och Jack Black spelar två av de stora rollerna. Denna film har vunnit pris som favorite movie på Kids choice award 2018. En bra komedi som är lätt att kolla på. Mycket skratt och skämt i denna. Behöver man en film som får en att skratta så är denna ett bra tips. Filmen fick en uppföljare som heter Jumanji: the next level som kom ut 2019. Jag såg båda filmerna på bio.

Jag ger filmen 3/5

Fredag, julstjärna och tre filmer

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här har man varit ledig som vanligt. Jag började dagen med skräckfilmen The conjuring: last rites på hbomax.

Handling:

Ed och Lorraine Warren tar sig an det mörkaste fallet de någonsin har gjort. Mitt i allt så har deras dotter Judy en stor roll i fallet de tillslut tar sig ann. Kommer de kunna hjälpa familjen som desperat behöver deras hjälp?

Recension:

En film som har bra skräckscener som gör att man hoppar till ibland. Däremot känns den ibland trögflytande och den skulle nog vara bättre om den var bara 1 timme och ca 50 minuter lång. Men annars har den allt man kan vänta sig av en film ur Conjuring universe. Detta är den fjärde conjuring filmen och som är den sista.

Jag ger filmen 3/5

Annars har jag varit till Gottsunda för att bland annat panta burkar då det började bli väldigt mycket hemma. När jag gick in på Ica så hade de kampanj på julstjärnor för 30kr/st så en fick följa med hem.

När jag kom hem så kollade jag på filmen How to train your dragon som jag kollade klart innan jag gick ner på basen för att äta middag. Vilket var makaronepudding vilket var gott. Efter middagen så har jag kollat på Lord of the rings: the fellowship of the ring extended edition.

Nu sitter jag och kollar på dokumentären A crime to remember som finns att se på hbomax.

Onsdag

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-15. Där jag bland annat gått igenom manus. Sen så sa jag till att jag behöver hjälp imorgon med att klippa ihop de delar av mitt nya program som jag spelat in så det blir ett program. Sen ska jag spela in de delar jag inte spelat in.

Idag så fick jag mail att det jag beställde igår har skickats och om det inte blir några förseningar så ska det tydligen komma fram till utlämningsstället imorgon. Så hoppas att jag kan åka direkt dit efter att ha varit på radion och hämta ut det.

När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem. Här hemma har jag ätit middag vilket var stekt korv med potatismos. Sen har jag duschat och tvättat håret. Vilket var skönt med en varm dusch nu när det blivit kallare ute.

Ikväll har jag kollat på filmen Avatar som kom 2009. Sammanlagt har det kommit två filmer men det kommer en tredje som har premiär i december 2025. Den tredje heter Avatar: Fire and Ash och ska vara 3 timmar och 17 minuter lång. Jag minns att jag såg den första på bio i 3D innan de skulle släppa den andra filmen. Jag minns att jag tyckte att den andra filmen var för lång. Den är kortare än vad den tredje kommer vara. Så är inte helt säker på att jag vill se den tredje på bio… Vi får helt enkelt se…

Fredag, stitchlampa och en tripp till Gränby

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Jag har varit ledig som vanligt. Jag började dagen med serien Supernatural säsong fem. Jag köpte också en lampa på webbhallens hemsida men valde att göra så jag kunde hämta den i deras butik på Gränby. Så efter att jag ätit lunch så tog jag bussen till centralstationen för att där ta bussen till Gränby. Väl, där så letade jag reda på webbhallen och kunde hämta ut min lampa.

Efter det så gick jag in på kicks och där köpte jag ett kit med liquid lipstick och lip liner från märket Kylie Jenner. Var in på Ica innan jag gick ut för att ta bussen till Centralstationen. Sen tog jag nästa buss hem.

Här hemma har jag kollat på filmen How to train your dragon. Sen har jag ätit middag vilket var Carbonara vilket var väldigt gott.

Efter det så har jag kollat på filmen Alvin och Gänget på netflix.

Handling:

Dave är en låtskrivare som inte lycktas få till en bra låt. Han hittar tre jordekorrar som han slänger ut ur hans hus. Sen börjar de sjunga och han inser att de kan prata. Dave tar med alvin och de andra jordekorrarna till sin chef Ivan som inser vilken guldgruva ekorrarna är. Frågan är hur kommer Alvin och gänget tar deras framgångar och vad kommer hända med Dave?

Recension:

Denna film kom 2007. Den har alltså 16 år på nacken. Filmen är baserad på karaktärerna Alivn and the chispmunks av Ross Bagdasarian. En bra komedi att kolla på då jag hade ångest när jag började se på den.

Jag ger den 3/5

Måndag

Godkväll!

Hoppas er måndag varit bra. Här har man varit på radion. Där har jag bland annat klippt i den del av programmet jag spelade in förra onsdagen. Så nu ska jag kolla med personal imorgon när jag kan spela in nästa del av programmet. Jag var på radion mellan 10-15. När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag. Vilket var hemmagjord pizza med bland annat Ananas. Har det i matlåda som jag ska äta som lunch på radion imorgon.

Ikväll har jag kollat på filmen The hunger games på netflix.

Handling:

Katniss Everdeen bor i sömmen i distrikt 12 i Panem med sin mamma och lillasyster. Varje år arrangeras något som kallas för Hungerspelen. I hungerspelen deltar en tjej och en kille i åldern 12-18 år från varje distrikt. Den som är sist kvar utses till vinnare. Katniss och hennes syster Prim är båda med sitt namn detta år. Till sin förtvivlan dras Prims namn som den ska tävla av tjejerna. I ren panik säger Katniss att hon ställer upp som frivillig. Katniss inser att hon kommer tävla i det 74 hungerspelen tillsammans med en kille som heter Peeta Mellark. Kommer Katniss kunna överleva och vad kommer hon behöva offra för sin överlevnad?

Recension:

Filmen är baserad på boken The hunger games av Suzanne Collins. I rollen som Katniss Everdeen ser vi Jennifer Lawrence och som Peeta Mellark ser vi Josh Hutcherson. Både Jennifer och Josh har vunnit flera priser för sina roller i The hunger games. Den uppskattade budgeten för filmen är 78,000,000 dollar. Filmen hade premiär den 23 mars 2012 här i Sverige.

Jag ger filmen 4/5

Söndag

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Här har man haft en lugn söndag. Jag började dagen med serien Supernatural säsong fem. Ett avsnitt hette My bloody valentine. Som namnet låter så handlade de om par och att deras känslor för varandra började gå över styr och de blev bloody.

Idag har jag fått hjälp av personal att städa lägenheten inför veckan. Vilket känns skönt så man inte behöver göra det i veckan. Så har en städad lägenhet att komma hem till imorgon.

Idag åkte jag till Gottsunda för att bland annat panta burkar men tog bara en av mina påsar. När jag kommer fram till pant rummet så var de flera där. Tack och lov finns det två pantmaskiner där en vanlig där man matar in burkarna själv och en man häller i burkarna i. Jag valde den första då jag inte hade så mycket burkar med mig denna gång. Det blev ca 15kr. Innan jag åkte hem så var jag in en sväng på Normal där jag bland annat köpte ny hårborste och lite annat.

Ikväll har jag kollat på filmen Lilo & Stitch.

Handling:

Detta är en live action film av den animerade filmen Lilo & Stitch som kom 2002. Fiilmen handlar om en liten varelse från rymden som lyckas rymma från sin planet och krashar på jorden. Varelsen träffar en liten tjej som heter Lilo och som ger varelsen namnet Stitch. Däremot så är inte Stitch så lätt att hantera.

Recension:

En av Disneys bästa live action filmer som någonsin har gjorts. Filmen var lite trög i början innan Stitch kommer till Jorden. Annars rolig och väldigt underhållande. Helt klart en film som kan ses av alla åldrar och även vuxna.

Jag ger filmen 4/5

Ikväll har jag fått hjälp av personal att byta sängkläderna då jag har kedjetäcke som väger 8kg. Så det är tungt att byta själv och sedan kan man få stötar av det speciellt när man ska dra ur det ur påslakanet.

Just nu sitter jag med en fotmask på fötterna som jag köpte på normal som ska sitta i en timme. Jag har använt den förut och det är sådan där som gör att man ömsar skinn. Så man ser ut som man har gått lös med en osthyvel på fötterna men det är värt det helt klart.

Lördag

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Det har min varit. Jag började dagen med serien säsong fem där det bland annat är ett avsnitt där Sam och Dean blir intagna på psyket för att en gammal kollega till deras pappa är inlagd där och har hört av sig till Dean och Sam att det är något som är konstigt då det har varit lite för många självmord/ konstiga dödsfall där.

Idag har jag tagit två mindre promenader så har gått ca 2.4km vilket blev ca 3700 steg. Vilket jag är nöjd med. Annars har jag tvättat en maskin med tvätt vilket var mina sängkläder då jag byter dem på söndagarna. Jag ska också städa lägenheten imorgon är det tänkt så den är städad inför veckan. Jag tycker denna helg har gått snabbt.

Ikväll har jag kollat på filmen Titanic

Filmen handlar om det stora fartyget Titanic som var den största ångfartyg som gjorts när det byggdes och togs i trafik 1912. Fartyget sas vara osänkbart. Filmen följer Titanics jungfruresa från Southampton till New York. När fartyget kommit en bra bit så händer något folk inte trodde skulle kunna hända. Titanic kör på ett isberg och katastrofen är ett faktum.

I filmen får man följa Rose som åker med Titanic tillsammans med hennes tänkta make och hennes mamma. Rose och hennes fästman ska gifta sig när de kommer till USA. Samtidigt får man följa Jack Dawson som vinner hans och hans kompis biljett i ett parti poker. De möts och får tycke för varandra.

Filmen är över tre timmar lång men är en film man kan se hur många gånger som helst. Den fick totalt 11 oscars och har rekordet tillsammans med två andra filmerna. Det rekordet står än idag. Denna film räknas helt klart som en klassiker idag.

För två år sedan såg jag Titanic på bio och i 3D. Jag ångrar inte att jag gick och såg filmen på bio. Däremot så var jag glad att jag kunde gå på föreställningen som började vi tre. Det är ingen film jag kan börja se vid åtta på kvällen.

Har du sett Titanic på bio? Såg du kanske den redan när den kom ut 1997/1998?

Torsdag, yrsel och sista arbetsdagen

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra torsdag. Här har man varit på radion. Där hade jag tänkt läsa lite i boken jag läser men tyvärr så hade jag problem med yrsel så det blev inget. Jag kollade på dokumentär och lite annat då jag inte kan klippa i mitt program själv på min dator så det får bli nästa vecka. Vid tre så avslutade jag datorn och sedan tog jag en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var pulled pork i pitabröd. Det var gott. Ikväll har jag kollat på filmen The meg på hbomax.

Handling:

Ett team i en undervattensfarkost blir attackerad av en gigantisk haj och de på ytan är tvungen att ta hjälp av en gammal kollega för att försöka få upp dem. Kollegan spelas av Jason Statham. När han försöker få upp dem så attackerar den igen. Efter att några med andan i halsen undkommit så går det inte länge förrän de förstår att den varelsen inte är kvar i den djupa delen av havet. Snart inser de att de måste döda den men frågan är hur många är det egentligen?

Recension:

En bra film som bara är 1 timme och 50 minuter. I filmen har vi en låt som vi svenskar känner igen då det är carolas hej mickey fast på ett annat språk som jag inte kan säga vilket det är. Denna film kom 2018. En av huvudrollerna spelas av Jason Statham. En bra film som är spännande från början till slut. 

Jag ger filmen 3/5

Filmen har fått en uppföljare som heter Meg 2: the trench men det blev enligt mig ett ordentligt bottennapp så har ni inte sett den så har ni inte missat något som är värt att se.

Lördag

Hallå där!

Hoppas er lördag varit bra så här långt. Jag började dagen med serien House där jag nu kommit fram till det sista avsnittet av säsong tre vilket är avsnitt nummer 24 som heter Human error.

Sen har jag även tagit en liten promenad ner till Coop och sedan tog jag bussen hem. Jag hade plingat i god tid till busshållplatsen, plus att skylten stannar syndes på skärmarna i bussen höll jag på att inte bli avsläppt så jag och en till på bussen var tvugna att ropa till busschauffören för att han skulle öppna dörrarna. *suck*

På eftermiddagen har jag kollat på filmen Fantastiska vidunder och var man hittar dem.

Handling:

Newt Scamander än en trollkarl från England som kommer med sin koffert, full med fantastiska vidunder till New York. Efter en liten olycka lyckas vissa av dessa ”djur” rymma. Han måste leta upp dem så han kan lägga tillbaka dem i kofferten innan någon annan märker något. Samtidigt så börjar konstiga saker hända runt om New york och frågan är vad som händer, är det djuren eller något mer ondeskefullt?

Recension:

Denna film kom 2016 och jag såg den på premiärdagen. Filmen fick faktiskt en oscar för Best Achievement in Costume Design. Denna film är magisk tycker jag och jag älskar de djuren Newt har med sig. Denna film utspelar sig i New York men är i samma värld som Harry potter. Denna film utspelar sig innan Harry potter filmerna.

Jag ger filmen 3/5