Fredag och ny bok

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här är man mycket piggare så jag har bland annat varit till Gottsunda och handlat. Jag började dagen med filmen A mincraft movie som är en film som är baserad på spelat minecraft och med Jack Black och Jason Momoa i rollerna. Som jag skrev tidigare så var jag en sväng till Gottsunda och var in på ica för att handla. Inne på Ica så såg jag ett erbjudande så jag ringde upp min mamma då jag vet att hon gillar varma koppen. De hade 3 förpackningar för 40kr. Så jag köpte tre förpackningar i den smaken som är min mammas favorit.

Annars har jag tvättat en maskin med tvätt som var kläder. Kommer tvätta imorgon också men då mina sängkläder. Då det är för sent att sätta igång en nu då det tar minst 3 timmar för den att bli klar. Jag har en maskin som också är tumlare som torkar kläderna också.

Ikväll har jag kollat på filmen The hunger games: catching fire på sfanytime.

Handling:

Katniss och Peeta har vunnit sitt första hungerspel tillsammans. Nu ska de ut på en segerturné till alla andra distrikt för att sedan avsluta i huvudstaden. Efter turnén så blir de överraskade när det ska lottas fram tävlande i det 75 hungerspelen. Snart inser de att det kommer dras tävlande från personerna som vunnit hungerspelen från alla distrikt. Då inser Katniss att hon är den enda kvinnliga vinnaren från distrikt 12 och det är uppenbart att hon ska tävla igen. Däremot är det två manliga från distrikt 12 som vunnit och när det dras så går Peeta in som frivillig. Katniss och Peeta ska igen tävla i hungerspelen men denna gång kommer de möta erfarna spelare. Kommer de kunna överleva sitt andra hungerspel?

Recension:

Detta är den andra filmen i The hunger games filmerna. Denna film är baserad på boken The hunger games: catching fire av Suzanne Collins. Denna film kom 2013. Detta är en väldigt bra fortsättning på den första filmen. Om ni sett denna film så har ni nog märkt att Prims katt var svart och vit i första filmen nu är den helt plötsligt orange med ränder. Det är rätt uppenbart att de använder en annan katt men varför vet jag inte.

Favoritcitat från filmen är: Katniss… remember who the real enemy is. Sagt av Finnick.

Jag ger filmen 4/5

I helgen tänker jag ta det lugnt och vara hemma så man inte blir sjuk igen. Däremot har jag tänkt att ta en promenad varje dag om inte jag känner att kroppen säger ifrån. Sen ska jag försöka läsa också då jag i onsdags fick hem boken The lost world av Michael Crichton som jag beställde på amazon.

Torsdag och äntligen piggare

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Jag har varit hemma men är piggare. Däremot så är jag trött i kroppen och benen känns som blyklumpar. Däremot var jag ut på en fem minuters promenad bara för att få lite frisk luft.

Har idag kollat på serien Supernatural säsong tolv.

Såhär skulle jag se ut som dockan m3gan från filmen enligt chat GPT.

Sen har jag sett på filmen M3gan som jag köpte på sfanytime.

Handling:

Gemma blir helt plötsligt vårdnadshavare till sin systerdotter Cady efter att båda hennes föräldrar dött i en bilolycka. Gemma jobbar på ett teknikföretag där de uppfinner olika sorters dockor. På företaget har hon börjat göra en prototyp som kallas m3gan och Gemma får idén att sammanföra Cady och M3gan. Snart inser hon att m3gan har en ond sida som hon försöker gömma.

Recension:

Filmen kom 2022 och denna film såg jag på bio och helt gratis. Jag hade tur att vinna en tävling som filmstaden hade så jag vann två biljetter. En vän från radion gick med mig. En bra skräckfilm som är gjord av James wan som bland annat har gjort Saw och The conjuring. 

Filmen har fått en uppföljare som heter M3gan 2.0 men den har jag inte sett ännu men ska göra det. Eftersom jag tyckte första var väldigt bra, däremot är jag rädd att bli besviken då uppföljare har en egenhet att inte vara så bra som den första filmen.

Jag ger filmen 4/5

Lördag och bokköp

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Här började jag dagen med serien Supernatural säsong elva. Sam och Dean försöker hitta ett sätt att få ur Lucifer ur Castiels kropp vilket visar sig vara lättare sagt än gjort.

Idag så åkte jag till Gottsunda och tog med mig burkar som jag behövde panta. Tog ungefär med mig tre påsar med burkar och det blev 45kr och då tog jag inte med mig allt.

Glömde skriva det igår men igår så köpte jag boken The lost world av Michael Crichton som är den andra boken som utspelar sig efter Jurassic park boken. Jag har köpt den på engelska i pocketbok format och på amazon. Jag har läst den första boken på svenska då jag har den. Ska bli kul att läsa nästa bok och se hur mycket som skiljer boken från filmen The lost world: Jurassic park. Då det var rätt mycket som skiljde sig mellan boken Jurassic park och filmen…

Här under kan ni läsa min recension av boken Urtidsparken av Michael Crichton på svenska.

Ikväll har jag kollat på filmen The lost world: Jurassic park på sfanytime.

Handling:

Denna film utspelar sig fyra år efter katastrofen i Jurassic park.

Ett gäng personer skickas av John Hammond till site B vilket är den ön där dinosaurierna föddes upp innan de flyttades till den ön där Jurassic park skulle vara. Det blir en kamp på liv och död då dinosaurierna inte är instängda och går som de vill på ön. Frågan är vem som kommer överleva?

Recension:

Denna film kom 1997 alltså fyra år efter den första jurassic park filmen kom. Denna film är baserad på boken The lost world av Michael Crichton. Filmen var nominerad till en oscar. Visste ni att vi har en svensk skådespelare med i denna då Peter Stormare spelar en roll. Har man sett den första filmen men inte denna är detta ett bra tips att se.

Jag ger filmen 3/5

Torsdag och bio

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här har man inte varit på radion då jag valde att vara ledig då jag skulle på bio. Klockan halv elva så gick jag ut till busshållplatsen för att där ta bussen in till Uppsala. Filmen började kvart i tolv och jag såg Avatar: fire and ash för tredje gången på bio men jag valde att betala biljetten med poäng. Till filmen så köpte jag en monster energidryck och köpte två stycken godispåsar. Däremot så åt jag bara ena påsen så den andra tog jag med hem. Klockan var över fyra när jag var hemma från bion. Då åt jag middag som var plommonspäckad fläskkarré och det var väldigt gott.

Idag har jag kollat på filmen Oppenheimer.

Handling:

Film handlar om J. Robert Oppenheimer som är atombombens fader. Den handlar om hur han uppfann atombomberna som släpptes i Hiroshima och Nagasaki. Även personer runt om Oppenheimer som hade stor påverkan på vad som hände är även med.

Recension:

Jag har aldrig tyckt en 3 timmars film kan vara kort att kolla på. Man satt fastnaglad från första scenen till sista scenen. Denna film känns inte som tre timmar lång. Enligt mig har Christopher Nolan överträffat sig själv. Denna film känns redan som en klassiker trots att jag har sett den bara 1 gång. Christopher Nolan har inte sparat på krutet i denna film bokstavligt talat.

Filmen fick sju stycken oscars för bland annat bästa film, bästa regi och Cillian Murphy fick en oscar för bästa manliga huvudroll medan Robert Downey Jr fick en oscar för bästa manliga biroll.

Jag ger filmen 5/5

Fredag, the hobbit och annat

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra fredag. Här har man varit ledig som vanligt. Jag började dagen med serien Supernatural säsong 10. Efter jag ätit lunch så tog jag bussen in till Uppsala där jag gick till polishuset. Där tog det en bra stund tills mitt nummer var på tur och jag kunde hämta ut mitt nya idkort. Efter det tog jag en promenad in till centrala Uppsala där jag gick in på the english bookshop och där blev jag kvar en bra stund och kom ut med boken The hobbit som är en graphic novel av J.R.R tolkiens bok.

Innan jag åkte hem så var jag in på ica och handlade. När jag kom hem så insåg jag att jag hade varit borta i tre timmar så det var en bra stund. Efter det så har jag ätit middag vilket var omelett med bacon.

Ikväll har jag kollat på filmen The meg på hbomax.

Handling:

Ett team i en undervattensfarkost blir attackerad av en gigantisk haj och de på ytan är tvungen att ta hjälp av en gammal kollega för att försöka få upp dem. Kollegan spelas av Jason Statham. När han försöker få upp dem så attackerar den igen. Efter att några med andan i halsen undkommit så går det inte länge förrän de förstår att den varelsen inte är kvar i den djupa delen av havet. Snart inser de att de måste döda den men frågan är hur många är det egentligen?

Recension:

En bra film som bara är 1 timme och 50 minuter. I filmen har vi en låt som vi svenskar känner igen då det är carolas hej mickey fast på ett annat språk som jag inte kan säga vilket det är. Denna film kom 2018. En av huvudrollerna spelas av Jason Statham. En bra film som är spännande från början till slut. 

Jag ger filmen 3/5

Filmen har fått en uppföljare som heter Meg 2: the trench men det blev enligt mig ett ordentligt bottennapp så har ni inte sett den så har ni inte missat något som är värt att se.

Måndag och besök på polishuset

Godkväll!

Hoppas er måndag varit bra. Idag har jag varit ledig från radion då jag hade bokat tid hos polisen för att beställa ny legitimation. Så jag började dagen med serien Grimm säsong fyra. Juliette har börjat få några symtom som illamående och huvudvärk men tror inte hon är gravid då hon tagit ett sådant test som visat negativt.

Vid elva tog jag bussen till Skolgatan, där gick jag av bussen och sedan gick jag till Polishuset i uppsala där jag mötte min godman som var med för jag behövde någon som kunde intyga att jag är jag då min legitimation gått ut. När jag var klar på polishuset så tog jag en promenad in till centrala Uppsala och gick in på ica innan jag tog bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Pasta med köttfärssås. Efter det så har jag kollat på filmen Fantastiska vidunder och var man hittar dem.

Handling:

Newt Scamander än en trollkarl från England som kommer med sin koffert, full med fantastiska vidunder till New York. Efter en liten olycka lyckas vissa av dessa ”djur” rymma. Han måste leta upp dem så han kan lägga tillbaka dem i kofferten innan någon annan märker något. Samtidigt så börjar konstiga saker hända runt om New york och frågan är vad som händer, är det djuren eller något mer ondeskefullt?

Recension:

Denna film kom 2016 och jag såg den på premiärdagen. Filmen fick faktiskt en oscar för Best Achievement in Costume Design. Denna film är magisk tycker jag och jag älskar de djuren Newt har med sig. Denna film utspelar sig i New York men är i samma värld som Harry potter. Denna film utspelar sig innan Harry potter filmerna.

Jag ger filmen 3/5

Imorgon ska jag till radion och då ska jag börja med mitt nya manus och sedan kolla när jag ska spela in nästa gång och vilket manus det blir.

Förresten så är smärtan i munnen som jag hade igår mycket bättre och jag har inte alls lika ont idag som jag hade igår vilket är väldigt skönt.

Lördag, Gränby och utgånget id-kort och film

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra lördag. Här har man haft en bra lördag. Jag började dagen med serien Grimm där jag nu kommit fram till säsong fyra. Där Nick inte är en grimm längre och Trouble nu är ensam Grimm. Allt efter en viss Adelene lyckats se ut som Juliette och fick Nick att ligga med henne. Vilket skapat en hel del problem och drama.

Idag så åkte jag till Gränby då jag igår köpte strumpor på cubus hemsida men valde att köpa med click and collect och valde cubus i Gränby. Cubus hade 25% på bland annat strumpor så jag valde att köpa tennnis sockor som är lite tjockare än vanliga strumpor. Köpte 6 par direkt då jag upptäckt att flera av mina strumpor har gått sönder. Väl där så upptäckte jag när personalen bad om mitt id kort att det gått ut. Men jag fick min beställning.

Så när jag kom hem så har jag beställt tid hos polisen för att fixa nytt. Fick tid på onsdag och min godman ska följa med mig då jag behöver någon som kan intyga att jag är jag då jag inte har någon giltigt id kort.

Idag har jag kollat på filmen Jurassic park: the lost world på skyshowtime.

Handling:

Denna film utspelar sig fyra år efter katastrofen i Jurassic park.

Ett gäng personer skickas av John Hammond till site B vilket är den ön där dinosaurierna föddes upp innan de flyttades till den ön där Jurassic park skulle vara. Det blir en kamp på liv och död då dinosaurierna inte är instängda och går som de vill på ön. Frågan är vem som kommer överleva?

Recension:

Denna film kom 1997 alltså fyra år efter den första jurassic park filmen kom. Denna film är baserad på boken The lost world av Michael Crichton. Filmen var nominerad till en oscar. Visste ni att vi har en svensk skådespelare med i denna då Peter Stormare spelar en roll. Har man sett den första filmen men inte denna är detta ett bra tips att se.

Jag ger filmen 3/5

Torsdag

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här har man varit på radion. Där så kollade jag på filmen Avatar: the way of water på sfanytime. Däremot valde jag att sluta ett då jag var väldigt trött och hade ont i huvudet.

Här hemma har jag ätit middag vilket var makaroner och stekta köttbullar. Det var gott. Ikväll har jag kollat på filmen Shutter island på skyshowtime.

Handling:

1954 får Teddy Daniels åka till ett mentalsjukhus där de har de farligaste brottslingarna fången som räknas som sjuka för att bli satt i vanligt fängelse. En av deras patienter ska ha försvunnit. Han har sin nya kollega med. Frågan är hur många patienter det finns eller vad som egentligen pågår?

Recension:

Filmen är baserad på boken Shutter island av Dennis Lehane eller som den heter på svenska patient 67. I rollen som Teddy Deniels ser vi ingen mindre än Leonardo DicaprioLeonardo har vunnit flera priser för sin roll i denna film. Vi har en svensk med i denna film då Max von Sydow spelar en roll filmenFilmen har en tvist på slutet som gör att man inser att saker inte är som de ser ut att varaFilmen är rankad som 142 på imdb vilket är väldigt bra och den har ett Imbd raiting på 8.2/10.

Jag ger filmen 3,5/5

Nu sitter jag och kollar på serien Grimm säsong ett och är i slutet av säsongen. Sen vid nio så kommer min kontaktperson som jobbar jour till mig och vi ska kolla på dokumentär tillsammans.

Söndag

Hallå där!

Hoppas ni har haft en bra söndag. Jag började dagen med serien Supernatural säsong tio. I ett avsnitt kommer Dean och Sam till en skola där en teatergrupp har satt upp en pjäs om Supernatural som är ett gäng böcker som Chuck Shurley skrev om Sam och Dean.

Jag tog en liten promenad och tog en annan jacka då jag svettades i min vinterjacka igår och kollade och det har varit plusgrader här. Så när jag kom hem så var jag över till basen och åt två mackor som mellanmål. Samtidigt så fick jag middag med mig och matlåda jag ska ha med mig imorgon.

På eftermiddagen så kollade jag på filmen Daylight på skyshowtime.

Handling:

Ett gäng stjäl en bil som innehåller diamanter och får polisen efter sig. För att komma ifrån polisen kör de ner i Hollandstunneln men får problem och råkar köra in i några lastbilar som fraktar giftigt innehåll. Det får tunneln att explodera. Snart behöver de överlevande verkligen kriga för att överleva. Från utsidan så kommer en kille som spelas av Sylvester Stallone försöka ta sig in tunneln för att försöka rädda de sim överlevt.

Recension:

Detta är en klassiker till film som kom ut 1996. Som jag skrev så spelar Sylvester Stallone en av de största rollerna. Filmen blev nominerad till en oscar för bästa Best Effects, Sound Effects Editing. I filmen har också Viggo Mortensen en liten roll. Detta är alltså innan Viggo spelar Aragorn i Sagna om ringen filmerna.

Jag ger filmen 3/5

Fredag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra fredag. Här har tyvärr alls snö regnat bort så man får verkligen vara försiktig när man går ute. Jag började dagen med serien His dark materials säsong tre. Nu har jag bara ett avsnitt kvar av säsongen som också är seriens sista tyvärr.

Idag så åkte jag till gottsunda då jag behövde in på normal då min balsamspray var på väg att ta slut. Köpte också lite annat bland annat fläckborttagning som är färdigblandad i en sprayflaska och även en fotmask som blivit en favorit. Sen kunde jag också ta en gratis tandkräm då jag fick det i gåva i deras app.

Efter det så var jag in på ica och köpte lite annat till helgen. Sen åkte jag hem. Vid fyra så åt jag middag. Det var gott men vet ej vad det kallas.

Efter middag så har jag kollat på filmen Lilo & Stitch som kom ut 2025.

Handling:

Detta är en live action film av den animerade filmen Lilo & Stitch som kom 2002. Fiilmen handlar om en liten varelse från rymden som lyckas rymma från sin planet och krashar på jorden. Varelsen träffar en liten tjej som heter Lilo och som ger varelsen namnet Stitch. Däremot så är inte Stitch så lätt att hantera.

Recension:

En av Disneys bästa live action filmer som någonsin har gjorts. Filmen var lite trög i början innan Stitch kommer till Jorden. Annars rolig och väldigt underhållande. Helt klart en film som kan ses av alla åldrar och även vuxna.

Jag ger filmen 4/5

Nu sitter jag och kollar på Outlander säsong två där Jamie och Claire är i Frankrike och Claire är gravid med deras första barn. Samtidigt har Claire börjat hjälpa till på en kyrka som även är ett sjukhus.