Onsdag, ny bok och skräckfilm

Godkväll!

Hoppas ni har haft en fin onsdag. Här har det varit ett riktigt vårväder i luften. Var på radion mellan 10-15. Där jag bland annat har börjat läsa en ny bok. Det blev boken The lost world Jurassic park av Michael Crichton på engelska. Har insett att denna bok kommer ta tid att läsa för dels så är den på engelska och sedan är den rätt tjock då den är över 400 sidor lång. Däremot så får den ta den tid den tar för att läsa då man också ska komma ihåg vad man läst…

När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem. Här hemma har jag ätit middag vilket var pasta med ostsås. Vilket var väldigt gott. Efter det så har jag duschat och tvättat håret.

Nu sitter jag och kollar på skräckfilmen Saw X på sfanytime.

Handling:

Denna film utspelar sig mellan Saw I och Saw II. John Kramer får reda på att han som mest har månader kvar att leva. Han får veta att det finns en alternativ behandling på en klink i Mexico. I ett sista desperat försök så åker han ner till kliniken för att få en chans att vinna över cancern. Frågan är om de på kliniken verkligen kan få cancern att försvinna med en riskabel och experimentell medicinsk behandling. För att sedan inse att allt var ett lurendrejeri och han beslutar sig att leta upp personerna på kliniken och hämnas på dem genom att sätta dem i ett av hans spel. Bredvid sig har John Amanda från första Saw filmen.

Recension:

En väldigt bra film. Jag tycker denna når nästan upp till samma nivå som den första Saw filmen. Bered dig på mer blod, mer tortyr och en stundvis obehaglig film att se på. Denna film är inget för dig om du inte klarar av blod och hemska filmer. Däremot är denna ett måste att se om du gillar de andra saw filmerna.

Jag ger filmen 4/5

Måndag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra måndag. Här har man varit hemma då jag fick tid på vårdcentralen idag 12.45. Det var för mitt höger öra som behövdes spolas. Så vid tolv tiden så gick jag ut till Bussen och åkte till Gottsunda. Väl där på vårdcentralen så gick det snabbt. Jag fick beröm av undersköterskan för att jag förbehandlat så bra med vaxol då hon sa att det brukar inte släppa så fort.

När jag var klar på vårdcentralen så gick jag in på nomal för att handla och sen tog jag bussen hem. Här hemma har jag kollat på filmen Oppenheimer.

Handling:

Film handlar om J. Robert Oppenheimer som är atombombens fader. Den handlar om hur han uppfann atombomberna som släpptes i Hiroshima och Nagasaki. Även personer runt om Oppenheimer som hade stor påverkan på vad som hände är även med.

Recension:

Jag har aldrig tyckt en 3 timmars film kan vara kort att kolla på. Man satt fastnaglad från första scenen till sista scenen. Denna film känns inte som tre timmar lång. Enligt mig har Christopher Nolan överträffat sig själv. Denna film känns redan som en klassiker trots att jag har sett den bara 1 gång. Christopher Nolan har inte sparat på krutet i denna film bokstavligt talat.

Filmen fick sju stycken oscars för bland annat bästa film, bästa regi och Cillian Murphy fick en oscar för bästa manliga huvudroll medan Robert Downey Jr fick en oscar för bästa manliga biroll.

Jag ger filmen 5/5

Annars har jag tvättat en maskin med tvätt med mina kläder. Så nu tumlas tvätten då jag har kombinerad tvättmaskin/tumlare. Nu sitter jag och kollar på dokumentären People magazine invstigates på hbomax som jag kommer kolla på tills jag ska sova.

Lördag

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Här har det varit grått och regnigt väder. Jag började dagen med skräckfilmen Evil dead rise som finns att se på hbomax.

Handling:

En mamma som bor i en lägenhet med hennes tre barn. Efter en jordbävning hittar hennes son ett rum och hittar en rätt unik bok och även några gamla lp-skivor. Boken ser ut att ha tänder och de inser snart att man behöver blod för att öppna den. Sonen börjar kolla i den och lyssna på lp-skivorna och snart inser han att han inte skulle ha öppnat boken och lyssnat på lp-skivorna.

Recension:

Gör dig redo för mer blod och läskiga scener du någonsin har sett. Den är obehagligt bra och när du börjat se den kan du inte slita dig ifrån den innan den är slut…

Betyg: 5/5

Vid tolv tiden tog jag bussen in till Uppsala där jag bytte buss för att åka till Gränby centrum. Väl där insåg jag att det var mycket folk men sedan insåg jag att det är löningshelg. Jag gick till apoteket hjärtat för att hämta det jag beställde igår. Vilket var två handtvålar från Aco och en vaxol. Då min handtvål är på väg att ta slut och min vaxol också. Då jag har vaxpropp i höger öra så jag använder vaxol varje kväll.

Innan jag åkte hem så var jag in på normal och köpte en ny hårborste då jag behövde det. Vid fem i tre så var jag hemma igen.

Här hemma har jag ätit middag vilket var matlåda från igår då jag glömde äta lunch innan jag åkte till Gränby. Sen har jag kollat på filmen Fast and the furious 8 som även kallas The fate of the furious och kom 2017. Jag minns att jag såg filmen på bio.

Lördag

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Här har man haft en bra dag. Jag började dagen med skräckfilmen Malignant som finns att se på hbomax.

Madison upplever hemska syner och mord som hon på något sätt ser medan det händer. Frågan är vad som egentligen händer och hur hon kan se mord när det händer. Samtidigt så säger hon att det finns en tid i hennes liv där hon inte har några minnen från. Sanningen ska komma vara mer hemsk och chockerande än de någonsin trott.

Recension:

Denna film såg jag redan när den kom på bio 2021. Denna film är regisserad av James Wan. Han har gjort bland annat the conjuring och saw filmerna. Madison spelas av Annabelle Wallis som jag tyckte gott och väl kunnat i alla fall få en Oscarsnominering för denna roll. Däremot så har James Wan vunnit priser för denna film. En skräckfilm som är värd att se då den är enligt mig en väldigt bra film.

Jag ger filmen 3/5

Idag så gick jag ut på en mindre promenad då jag insåg när jag kom ut att jag hade tagit på mig för lite kläder då det blåste men orkade inte gå in igen för att byta jacka.

Efter det att jag kom hem så började jag kolla på den första avatar filmen. Pausade filmen när det blev tid att gå ner till basen och äta middag. Idag hade personalen kokat makaroner och gjort en baconröra till då det. Det var väldigt gott.

När jag kom upp till lägenheten tog jag en dusch för att sedan fortsätta kolla på filmen. Nu har jag kollat klart filmen och sitter och kollar på dokumentär. Den heter People magazine investigates. Kommer kolla på den tills jag ska sova.

Onsdag och tandläkarbesök

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Jag har varit hemma då jag hade tid hos tandläkaren idag för att göra en undersökning. Jag började dagen med serien Game of throne säsong fyra där jag bara har lite mer än 2 avsnitt kvar av säsongen.

Vid ett tiden tog jag och en personal bussen in till Uppsala då jag ville ha någon med mig. Där vi tog en buss som gick till västertorg där jag hade tid hos tandläkaren. Vid 14.20 hade jag tid och det gick bra. Det var en hel del som behövdes göras men inget som var akut. Tandläkaren avslutade med att säga att jag hade borstat tänderna bra idag då jag inte hade något plack eller tandsten. Jag sa att jag använder munskölj varenda kväll och det sa hon att jag skulle fortsätta med det.

Innan vi åkte buss därifrån så sa jag att jag ville in på hemköp då jag hade lite jag ville handla. Så vi var inte hemma förrän klockan var nästan fyra på eftermiddagen.

Jag åt middag på basen och det var plättar med sylt. Efter det så har jag duschat och tvättat håret plus att jag använde en hårmask.

Nu sitter jag och kollar på filmen Armageddon på sfanytime.

Handling:

Bruce Willis spelar Harry S. Stamper som är oljebrorrare och har ett gäng anställda. Nasa har insett att en Astroid är på väg mot jorden och inser att om den krockar med jorden kommer ingen överleva. De inser också att det inte hjälper att skicka upp en atombomb då den är för stor så det enda som hjälper är att de måste borra på asteroiden och komma till ett viss djup för att kunna spränga den så den delas i två delar. Så de tar kontakt med Harry och ber honom hjälpa dem att rädda jorden. Harry säger att han då vill ha med sina anställda. De skickas upp i två rymdraketer men frågan är om de kommer lyckas och vilka som kommer överleva?!

Recension:

Denna film kom 1998. Den var nominerad till fyra oscar för bland annat best music, orginal song för låten I dont want to miss a thing. I denna film är också Ben Affleck, Michael Clarke Ducan och Liv Tyler med. Detta var innan Michael spelade John Coffee i Den gröna milen. Michael gick tyvärr bort i sviterna av en hjärtattack 2012.

Visste ni att vi har en svensk skådespelare med i denna film då Peter Stormare spelar den ryska astronauten på rymdstationen som de stannar för att tanka rymdfärjorna på. Detta är en katastroffilm och en riktig blockbuster. Denna film är 2 timmar och 31 minuter lång.

Jag ger filmen 3/5

Lördag, regn, biobiljett och film

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Här är man bättre i magen men har fortfarande ont så idag har jag tagit det lugnt. Då det också regnat nästan hela dagen. Jag började dagen med serien Game of thrones säsong fyra.

Som jag skrev tidigare så har det regnat nästan hela dagen. Så jag har varit inne. Jag har kollat på filmen Jurassic world: rebirth på skyshowtime.

Handling:

Fem år efter händelserna i ”Jurassic World: Dominion”, har jordens ekosystem visat sig vara ohållbart för dinosaurier. De kvarvarande dinosaurierna lever isolerade i tropiska miljöer nära ekvatorn, med klimat som liknar de där de en gång frodades. De tre mest kolossala arterna på land, i havet och i luften bär i sitt DNA på nyckeln till en medicin som kommer att ge mänskligheten mirakulösa, livräddande fördelar.

Recension:

Filmen var lite seg i början men den sista 1,5 timmarna var späckad med mycket action. Detta är helt klart den bästa filmen av Jurassic world filmerna och klår även de två sista Jurassic park filmerna enligt mig.

Jag ger filmen 3/5

Jag har också köpt biobiljett till veckan. Då filmstaden har pensionärsdagar 16-20 mars då du som pensionär eller förmånstagare så får du 50% rabatt på biobiljetten på alla filmer fram till klockan 17. Så jag har köpt biljett till filmen Avatar: fire and ash som jag ska se på tisdag.

Onsdag

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Här har man haft en bra dag. Jag har varit på radion mellan 10-15. Där jag bland annat läst bok, idag blev det två kapitel. Jag har även berättat för handledare på radion att jag blir borta nästa onsdag och torsdag. På onsdag ska jag till tandläkare för undersökning och med tanke på hur trött jag blev dagen efter jag var till tandläkaren så var det smartaste att ta ledigt.

När jag kom hem så åt jag middag vilket var köttfärssås och spaghetti vilket var gott. Sen har jag duschat och tvättat håret. Efter det har jag kollat på filmen Venom som kom 2018.

Handling:

Eddie har länge försökt avslöja den ökände grundaren av Life Foundation, geniet Carlton Drake. När han undersöker ett av Drakes experiment, förenas utomjordingen Venom med Eddies kropp, och plötsligt har han otroliga superkrafter. Oförutsägbar och driven av raseri tvingar Venom Eddie att kämpa för att behålla kontrollen. När Eddie och Venom behöver varandra blir föreningen allt starkare. Var slutar Eddie och var börjar Venom?

Recension:

Denna film innehåller en massa action men ändå en del av humor. Tom Hardy spelar Eddie och gör det briljant. Denna film såg jag redan när den kom på bio 2018. Denna film har fått två uppföljare som kom 2021 och 2024.

Jag ger filmen 3/5

Tisdag

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-15. Där insåg jag att jag misstagit mig på datumet när oscarsgalan ska vara. Jag trodde den skulle vara inatt men den är nästa söndags natt den 15 mars. När jag var på radion så läste jag två kapitel i boken så nu har jag nästan läst halva boken. När klockan var tre så avslutade jag datorn för att sedan ta en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag kollat på filmen The ballad of songbirds and snakes på sfanytime.

Handling:

En ung Coriolanus Snow blir mentor för Lucy Gray Baird som är tjejen från distrikt 12 som ska delta i det tionde hungerspelen. Han är ute efter att vinna ett pris så han måste hitta ett sätt som gör att Lucy kan vinna hungerspelen. Lucy är bokstavligen en sångfågel och han uppmuntrar henne att sjunga då de visar upp de tävlande kvällen innan hungerspelen börjar. Ska Coriolanus snow lyckas att göra Lucy till en vinnare?

Recension:

Denna film är baserad på boken The hunger games: the ballad of songbird and snakes av Suzanne Collins. Denna film tycker jag är väldigt bra. Jag vet att den fått rätt dåliga recensioner men jag tror att det kan ha med att göra att man inte har läst boken innan. Vissa klagar på att det är för mycket sång men det är en av Lucys starka sidor som man hade vetat om man läst boken. Man måste ha med i bakhuvudet att hungerspelen är bara 10 år gamla i filmen och är inte lika utvecklade och stora som när Katniss Everdeen deltar. Denna film utspelar sig 64 år innan Katniss äventyr.

Visste ni att alla gånger Lucy sjunger gör hon det live och Rachel Zegler gör det väldigt bra. När de spelade in filmen så när hon hade sjungit fick hon applåder av de andra.

Jag ger filmen 3,5/5

Söndag och fynd på bokrean

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Här började jag dagen med serien Supernatural säsong tolv. Där jag ungefär har kollat halva säsongen nu. Sam och Dean arbetar tillsammans med deras mamma och ängeln Castiel.

Idag så har det regnat här i Uppsala så när jag skulle ta bussen in till centrum så tog jag mitt paraply med mig. Det var tur det då det regnade en hel del när jag klev av bussen. Jag gick upp till Adlibris för att kolla om de hade något kul på rean men hittade inget men gick vidare till akademibokhandeln. Där köpte jag böckerna Fouth wing och Iron flame av Rebecca Yarros på svenska. Jag betalade 250 kr för båda och vanligen kostar en bok 250kr så det blev halva priset.

Har ni köpt någon bok på rean?

När jag kom hem så gick jag till basen då jag tänkte äta smörgåsar men det visade sig vara helt slut på bröd. Däremot hade personalen som jobbade gjort ordning middagen redan så jag kunde ta med min tallrik med mat över till mig så jag skulle slippa gå ut när jag hade tvättat håret.

Så efter att ha ätit middag vid fyra tiden så duschade jag och tvättade mitt hår. Efter det så har jag läst ett kapitel i min bok som jag läser just nu.

Ikväll har jag kollat på filmen The hunger games: mockingjay part 2 på sfanytime.

Handling:

Efter att ha blivit attackerad av Peeta börjar Katniss prata. Hon och alla andra inser att Snow måste dö för inget förändras om han lever. Katniss åker med några andra och ska försöka ta sig in i huvudstaden för att sedan döda President snow. Kommer hon lyckas och vilka kommer överleva?

Recension:

Detta är den fjärde filmen och sista av The hunger games filmerna. Denna film är baserad på boken The hunger games: mockingjay av Suzanne Collins. Denna film är en perfekt avslutning av The hunger games filmerna. Såg denna på bio då den kom 2015.

Jag ger filmen 4/5

Visste ni att Jennifer Lawrence är blond så hon var tvungen att färga sitt hår brunt så efter att hon spelat in den sista så var hennes hår så skadat att hon klippte sig kort så det fick vila och det som växte ut var friskt hår.

Lördag

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Här har man haft en bra dag. Jag började dagen med serien Supernatural säsong 12 där Sam och Dean har insett att Lucifer har tagit Usas presidents kropp i besittning.

Idag så tog jag en promenad ner till coop och var in där och handlade då jag glömde köpa några saker igår. Efter så tänkte jag ta bussen hem men missade precis bussen och nästa gick inte förrän 20 minuter senare så då gick jag hem men tog en snabbare väg än när jag gick dit. Så det blev lite längre promenad än det var tänkt.

På eftermiddag har jag läst och det blev ett kapitel men det var 30 sidor långt så det kändes långt. Däremot så är boken så att har man börja läst ett kapitel så vill man läsa klart det för att inte tappa tråden.

Nu sitter jag och kollar på filmen The hunger games: mockingjay part 1 på sfanytime.

Handling:

Katniss är i Distrikt 13 efter att ha överlevt sitt andra hungerspel. Samtidigt är Peeta och några andra i huvudstaden. Katniss går med på att bli deras mockingjay i kampen att ena distrikten mot huvudstaden och President snow. Samtidigt så inser de andra att de måste försöka rädda Peeta och de andra från Huvudstaden. Men ska de lyckas?

Recension:

Detta är den tredje filmen av The hunger games filmerna. Denna film är baserad på boken The hunger games: mockingjay däremot så är den tredje boken uppdelad i två filmer. Detta är enligt mig den film som är sämst av de filmerna som är med i The hunger games. I denna hör man Jennifer Lawrence sjunga The hanging Tree. Något hon själv alls inte gillat. Kan förstå henne då jag själv hatar att höra mig själv sjunga.

Favoritcitat från filmen:  I have a message for President Snow. You can torture us and bomb us and burn our districts to the ground. But do you see that? Fire is catching… And if we burn… you burn with us! Sagt av Katniss Everdeen.

Jag ger filmen 2,5/5

Förresten har jag köpt biobiljett till veckan. Denna gång har jag valt att betala med poäng och det är filmen Núrnberg jag ska se på bio och det är på onsdag klockan ett börjar filmen, Jag har sett filmen hemma men vill se den på bio också.