Två dagar i mitt egna lilla….

woman holding her head
Photo by David Garrison on Pexels.com

Godkväll!

Dessa två senaste dagarna har varit ett helvete rent ut sagt. Igår mådde jag så dåligt då jag hade väldigt kraftig ångest och var helt off, Till och med personalen som jobbade jour märkte det när hon skulle ge mig min åtta medicin på kvällen. Jag försökte verkligen att inte visa att något var fel men jag misstänker att mitt kroppsspråk sa något annat. Var på väg att börja gråta när hon fråga om det var något. Jag är inte den som gråter så lätt men har känt mig gråtfärdig de två senaste dagarna då jag mått så dåligt och inte vet varför.

Hade svårt att somna igår och mitt huvud levde sitt egna lilla liv kan man lugnt säga. Då jag funderade på att gå ut på en promenad fast klockan var typ tolv på natten och hade sömnmedicin i kroppen. Ni kan vara lugna då jag inte gick ut på en promenad.

Så när jag väcktes idag av personalen så var jag bra trött. Så trött att jag till och med gick och la mig i sängen igen efter att jag fått mina morgonmediciner. Dagen har innehållit mycket ångest och allt som hör därtill.

en dag med ångest och magont

Godkväll!

Hoppas er måndag varit bättre än min. Då min måndag kantats av ångest och magont så har varit hemma från radion idag. Så min måndag har inte innehållit så mycket än att jag har kollat på serien Outlander där jag nu kommit till säsong fyra. Jamie och Claire har nyss spolats i land på en strand i Amerika efter att skeppet som de åkte med råkade ut för en storm.

Sen har jag bara orkat se på dumma mej 1o2. Så jobbigt har jag haft det och det var länge sedan jag mådde så dåligt som jag gjort. Så det blir ett kort inlägg. Jag ska vara hemma imorgon också,,,

En tung dag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra måndag. Här har man varit trött efter att ha haft svårt att somna på kvällen på söndagen. Har haft svårt att somna ett tag nu men jag kanske vet varför och jag hoppas det är något tillfälligt. När jag stod ute och skulle ta fram mitt busskort vid busshållplatsen så märkte jag att mitt bankkort saknades men insåg att det måste ha ramlat ur i lägenheten. Så försökte ha is i magen tills jag slutade för dagen. Jag slutade vid tolv då jag var galet trött. Så gick ner till centralstationen och tog bussen hem. Väl inne i lägenheten så hittade jag mitt kort som tur var.

Idag är det en lite tyngre dag för mig då vännen på bilden ovan skulle ha fyllt 35 åt idag om hon levt. I år är det tolv år sedan hon valde att lämna oss.

Såhär skrev jag på Instagram

❤️ Fina ängel ❤️

Idag skulle du fyllt 35 år om du hade varit med oss på jorden. Nu är det mer än 12 sen du lämnade oss alldeles för tidigt. Alla borde få en andra chans i livet som jag gladeligen har fått. Du borde fått leva och känna hur det är att få må bra då jag träffade dig då båda vi mådde extremt dåligt psykiskt.

Jag är säker på att du kikar ner på oss från himlen och att du blir ordentligt firad där uppe.

Kom ihåg att ingen ska behöva må så dåligt att man inte vill leva längre

Och att ett självmord är ett för mycket!

Som avslutning så tänker jag skriva ett citat från en av Lord of the rings filmerna som jag tycker passar:

No parent should have to bury their child

Måndag med kraftig ångest

Godkväll!

Hoppas er måndag varit bra. Jag var på radion mellan 10-12 då jag sovit dåligt i helgen och haft en hel del ångest. Så kollade på lite dokumentär då jag bara var på radion i två timmar. När klockan var att tolv så gick jag till närmsta busshållplats och tog bussen direkt hem.

Här hemma har jag kollat på Lord of the rings: the fellowship of the ring extended edition då jag haft kraftig ångest på eftermiddagen. Det är en av filmerna som jag kan titta på när jag behöver försöka få annat att tänka på och dra till en fantasyvärld och lämna verkligheten en stund.

Imorgon är det tisdag och då ska jag till radion. Får se om jag jobbar till tolv eller ett. Det beror på hur jag mår. Annars väntar jag på ett paket som jag hoppas få denna vecka.

Så har ni något planerat denna vecka?

När en bild säger mer än tusen ord

Lördag och hel del ångest

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Här har dagen varit sådär. Började jag dagen med serien Supernatural säsong tretton där jag börjar närma mig slutet på säsongen. Åkte vid elva tiden så tog jag bussen till centralstationen. Där bytte jag buss från 11 till 10:an och hade tur då jag bara behövde vänta några minuter. Klev av bussen vid citygross. Handlade lite det jag skulle och det jag hade lovat mamma att handla. Jag själv hittade tre filmer för ett bra pris. Väl klar så gick jag ut till busshållplatsen. Väntade bara några minuter och gick rätt snabbt att ta sig hem.

Här hemma har jag kollat på dokumentär och film. Har haft rätt mycket ångest så det blir ett kort inlägg idag.

En riktig skitdag här hemma..

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Här vaknade man vid tio tiden då jag sov över hos min bästa vän. Vid tolv kom hennes mamma och hämtade oss och dem skjutsade hem mig så jag skulle slippa ta bussen hem.

Här hemma har jag haft en riktig skitdag som bara fått mig att vilja krypa ner under täcket och inte kliva upp igen. Så jag blir hemma från radion imorgon…

Lust att krypa ner under täcket och inte…

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bättre än min. Jag åkte som vanligt till radion i morse. Var där mellan tio till ett. Kände mig extremt trött när jag var på radion. När klockan var ett så gick jag ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

På eftermiddagen har jag haft kraftig ångest så det har inte varit så bra. Ni vet när man har lust att krypa ner under täcket och inte kliva upp igen på väldigt länge. Så det blir ett kort inlägg. Har beslutat att stanna hemma imorgon då jag inte har kunnat vila eller slappna av. Så hopps verkligen imorgon blir bättre.

Mina bästa tips på vad du kan göra när du har ångest

Tänkte att det passar att åter publicera detta inlägg eftersom jag själv är inne i en period med ångest. Detta publicerade jag första gången den 16 februari 2018 alltså för 6 år sedan. Däremot har jag fyllt på lite på vissa tips som jag kände att det borde vara med.

Mina bästa tips vad du kan göra när du har ångest!

1. Prata med en person du har förtroende för!

Att prata kan ibland hjälpa för att om du försöker prata om hur du känner dig kan ni kanske komma på varför eller vad som gör att du har ångest. Jag resonerar såhär: Att om du tar ett piller så kanske det hjälper för stunden men inte det långa loppet. Det kanske är jobbigt att prata om det men för att må bättre måste du veta varför du mår dåligt!

Jag vill däremot tilläga att ibland kan jag känna att jag mår sämre om jag börjar prata med något om att jag har ångest. Så det är en avvägning och den man pratar med ska vara en som inte dömer en och bara för man ibland inte vet varför man har ångest så har ingen rätt att säga men då kanske du inte har något att må dåligt för…

2.Ta en varm dush!

…Och då menar jag verkligen en varm dush. Det ska nästan vara brännande hett för att hjälpa mot ångesten. Ångesten kan vara en kall känsla i dina lungor och då kan värme hjälpa mot eller lindra ångesten. Om du bor i lägenhet och har grannar kan du tänka på att inte börja dusha mitt i natten. Det kan vara en bra start eller ett bra slut på en dag att dusha. Jag älskar när man kommer nydushad och kryper ner i en nybäddad säng.

3.Var inte själv, om du har möjlighet att vara bland folk!

Om du har ångest kan det hjälpa att vara och prata med andra. Det kan få dina tankar på något annat än att du har ångest. Jag vet dock att det kan vara väldigt jobbigt att umgås med andra när man har ångest. Hitta någon att umgås med eller att göra saker med. För mig kan det ibland vara svårast att ta sig iväg men efter så är jag glad att jag drog iväg. Att sitta ensam på ditt rum eller vara ensam i din lägenhet kan vara en triggande faktor.

4. Måla, om du inte provat gör det!

Jag har flera målarböcker för vuxna. Att måla får en att fokusera på något annat än att du har ångest. Jag har en med motiv från Game of thrones som jag älskar. I den är det också citat från böckerna som jag gillar. Själv har jag svårt att sätta mig ned och börja måla när jag har ångest. Har jag börjat kan det vara svårt att sluta när jag väl har kommit igång. Ge det en chans!

5. Gå ut på promenad

Att gå på promenad är både bra för hjärta och själ. Det rensar huvudet på tankar och du får gärna ha med någon att prata med medans du går. Ibland så sticker jag ut själv med hög musik i öronen, då jag inte orkar prata med någon annan. Det kan vara bra att komma utanför lägenheten/rummet då man kan fokusera på något annat än sin ångest. Däremot kan det största vara att ta sig utanför dörren då man har kraftig ångest inte vill lämna lägenheten.

En dag med film och en hel del ångest

woman sitting in front of macbook
Photo by energepic.com on Pexels.com

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra lördag. Här började jag dagen med Criminal minds säsong fem. Han kolla så mycket att jag nu har börjat på säsong sex. Efter att ha ätit lunch så åkte jag till Uppsala. Där var jag in en sväng på hemmakväll och köpte lösgodis.

På eftermiddagen kände jag mig rastlös så jag började kolla på Lord of the rings: the fellowship of the ring extended edition.

Nu på kvällen har jag fått ångest. Så det blir ett kortare inlägg än vanligt…