Tisdag

God kväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här spöregnade det när jag skulle åka till radion så jag tog min vinterjacka som har huva. Så jag var blöt när jag väl kom till radion trotts paraply. Däremot har paraplyet blåst sönder så det måste jag byta ut snart.

När jag slutade vid tre så hade det tack och lov slutat regna. Så jag gick till närmsta busshållplats för att sedan där ta bussen hem. Här hemma har jag ätit middag vilket var kyckling med bearnaisesås med potatisklyftor till. Vilket var väldigt gott.

Ikväll har jag kollat på filmen Top Gun: Maverick på hbomax.

Handling:

Efter mer än 30 års tjänstgöring som en av US Navy’s bästa piloter, är Pete ”Maverick” Mitchell där han hör hemma – en modig testpilot som ständigt tänjer på gränserna och undviker den befordran som skulle komma att hålla honom nere på marken istället för uppe i luften. När han tränar en grupp avgångselever från Top Gun för ett specialuppdrag som ingen pilot någonsin utfört tidigare, träffar Maverick löjtnant Bradley Bradshaw, även kallad ”Rooster” – sonen till Mavericks bortgångne vän, radar-officeren löjtnant Nick Bradshaw, även känd som ”Goose”. Med en osäker framtid framför sig, och hemsökt av spöken från det förflutna tvingas Maverick att konfrontera sina största fasor, vilket kulminerar i ett uppdrag som kräver den ultimata uppoffringen av de som blir utvalda till att utföra det.

Recension:

Denna film kom 2022 och van en oscar för bästa ljud. Däremot var filmen nominerad i sex stycken kategorier och bland annat för bästa film och bästa orginal låt skriven för en film. Låten som var nominerad är Hold my hand med Lady Gaga.

En film jag såg när den kom på bio. Jag tycker denna film är bättre än första filmen. En film med mycket action och spänning från början till slut.

Jag ger filmen 4/5

Nu sitter jag och kollar på serien Grimm där jag nu kommit till säsong två. Där Nicks flickvän ligger i koma samtidigt som hans mamma dykt upp i handlingen. Någon Nick har trott varit död sedan länge.

Måndag

Godkväll!

Hoppas er måndag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-15. Jag gjorde misstaget idag att åka utan jacka. Så frös hela dagen. På radion så läste jag lite i boken The lost world av Michael Crichton. Har haft ont i magen också men klarade av att stanna kvar till tre då jag slutade. Jag gick och tog bussen ner till centralstationen för att där ta buss åtta hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Lasange. Vilket var väldigt gott. Sen har jag gjort klart min legomodell av Stitch. Den ser ni på bilden ovan.

Ikväll har jag kollat på filmen Jurassic world: Rebirth på skyshowtime.

Handling:

Fem år efter händelserna i ”Jurassic World: Dominion”, har jordens ekosystem visat sig vara ohållbart för dinosaurier. De kvarvarande dinosaurierna lever isolerade i tropiska miljöer nära ekvatorn, med klimat som liknar de där de en gång frodades. De tre mest kolossala arterna på land, i havet och i luften bär i sitt DNA på nyckeln till en medicin som kommer att ge mänskligheten mirakulösa, livräddande fördelar.

Recension:

Filmen var lite seg i början men den sista 1,5 timmarna var späckad med mycket action. Detta är helt klart den bästa filmen av Jurassic world filmerna och klår även de två sista Jurassic park filmerna enligt mig.

Jag ger filmen 3/5

Lördag

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Här började jag dagen med serien House of the dragon säsong två där jag nu kollat på halva säsongen då det bara är åtta avsnitt på säsongen.

Idag var jag en sväng till rosendal för att jag skulle köpa saft och hade sett att ica i rosendal hade erbjudande på zeroh saften jag skulle köpa. Däremot så visade det sig att de inte hade smultronsmaken jag ville ha så istället blev det något annat att dricka på vägen hem.

När jag kom hem så kollade jag på filmen Top Gun som det är 40 år sedan den kom då den kom 1986. Filmen fick en oscar för bästa orginal song skriven för en film.

Efter att ha ätit middag vilket var en matlåda som var våfflor med sylt. Sen tog jag en dusch och sedan så har jag börjat kolla om serien Grimm säsong ett igen.

Nu på kvällen så har jag suttit med mitt lego och satt ihop påse fyra. Det var en tass och en arm och ska fortsätta imorgon.

Onsdag

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Här mår man bättre än igår tack och lov. Jag har varit på radion där jag har läst i boken the lost world. Nu har jag läst mer än halva boken som är ca 400 sidor lång. När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen till Gottsunda. Där jag hämtade ut min beställning från kicks.

Jag hade beställt en ny hårborste då jag hade en kupong som gav mig 20% på valfri vara och sedan 25kr i bonus. Så jag köpte en ny hårborste av märket Wet brush som är mina favoriter när det kommer till hårborstar.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Spaghetti och köttfärssås. Vilket var gott. Efter det så har jag duschat och tvättat håret.

Annars har jag kollat på filmen A minecraft movie på hbomax.

Handling:

Fyra stycken udda personer dras mystiskt in i en portal som gör att de hamnar i Övervärlden i minecraftvärlden. En kubiskt undervärld som blomstrar av fantasi och där du måste bland annat bygga hus för att kunna skydda sig själv när det blir mörkt och hemska varelser kommer.

Recension:

En bubblande film som kan ses även om man inte spelat minecraft själv. De är väldigt lätt att hänga med i handlingen så även barn kan se denna. I de största rollerna ser vi Jack Black och Jason Momoa som gör sina roller så himla roliga. En film som kan få en att glömma det verkliga livet och sina problem för en stund.

Jag ger filmen 3/5

Tisdag och känslorna är all over the place

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-15. Där har jag läst i boken The lost world av Michael Crichton. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn. Är stolt över mig själv att jag orka stanna kvar då jag inte mått bra och mina känslor har varit all over the place.

Men tror att det beror nog på att min p-stav som jag har börjar säga upp sig då jag har haft den i mer än tre år plus så börjar mensen komma tillbaka. Så det är nog anledningen till att mina känslor och mående känns upp och ner just nu.

Jag tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem. Här hemma har jag ätit middag vilket var Stekt falukorv och potatismos. Efter det blev det en dusch.

Jag har kollat på filmen Jumanji: the next level på sfanytime.

Handling:

Ungdomarna blir tvungen att återvända till Jumanji för att ännu en gång rädda en juvel från en karaktär som stulit den. Denna gång är det Dwayne Johnson och Jack Black som spelar två av karaktärerna. Det är allt från strutsar till att gå igenom öknen.

Recension:

Ännu en gång lever denna film upp till förväntningarna. En rolig och spännade film. Jag såg båda filmerna redan när de kom ut på bio vilket jag inte ångrar. Har man sett första filmen bör man se denna också. Båda filmerna finns på netflix.

Jag ger filmen 3/5

Fredag, hitta ut och två filmer

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här började jag dagen med skräckfilmen Evil dead rise som kom 2023.

Handling:

En mamma som bor i en lägenhet med hennes tre barn. Efter en jordbävning hittar hennes son ett rum och hittar en rätt unik bok och även några gamla lp-skivor. Boken ser ut att ha tänder och de inser snart att man behöver blod för att öppna den. Sonen börjar kolla i den och lyssna på lp-skivorna och snart inser han att han inte skulle ha öppnat boken och lyssnat på lp-skivorna.

Recension:

Gör dig redo för mer blod och läskiga scener du någonsin har sett. Den är obehagligt bra och när du börjat se den kan du inte slita dig ifrån den innan den är slut…

Betyg: 5/5

Idag har jag gått en promenad nere vid vattnet för första gången detta år. Tog också en punkt på hittaut uppsala som körde igång idag. Det var en härlig promenad som tog ca 45 minuter att gå. Jag behövde ingen jacka då vi har haft upp mot 24 grader och sol.

När klockan var fyra så kom personal upp med middag vilket var ugnspannkaka och sylt till. Det var gott. Efter det så har jag duschat och tvättat håret. Vilket var skönt då jag hade tänkt att göra det igår men min kropp var så trött och hade ont.

Sen har jag kollat på en till film som var The mummy från 2017 med Tom Cruise i en av rollerna. Denna film såg jag på bio när den kom.

Tisdag och Djävulen bär prada

woman sitting inside a movie theater holding popcorn
Photo by Tima Miroshnichenko on Pexels.com

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra tisdag. Jag har varit på radion mellan 10-15. Där jag bland annat har läst i boken som jag läser. Börjar snart närma mig halva boken. Den är ca 400 sidor lång. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen. Där jag tog bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Kall pastasalllad med kyckling. Vilket var väldigt gott. Efter det så har jag kollat på filmen Djävulen bär prada på sfanytime.

Handling:

Andrea Sachs kommer till New York med en dröm om att jobba i tidningsbranschen. Hon tror hon äntligen är på rätt väg när hon lyckas få det eftertraktade jobbet som assistent till Miranda Priestly, chefredaktör på en av världens ledande modetidningar. Men Miranda visar sig vara chefen från helvetet och Andrea måste snart bestämma sig om hon är villig att sälja sin själ till djävulen för att nå sina drömmar.

Recension:

Filmen kom 2006 alltså 20 år sedan. Filmen är baserad på boken The devil wears prada av Lauren Wejsberger. Filmen fick två oscarsnomineringar och en av dem fick Meryl Streep då hon blev nominerad för bästa kvinnliga huvudroll. Andrea Sachs spelas av Anne Hathaway och Emily spelas av Emily Blunt. Filmen är en väldigt bra Drama film med mycket komedi i sig.

Filmen har numera en uppföljare som heter The devil wear prada 2 och som jag ska se på förhandsvisning imorgon.

Jag ger filmen 4/5

Onsdag

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Det har min dag varit. Jag har varit på radion. Där har jag bland annat läst i boken. Jag har också haft indiemöte och vi satt upp lite mål för de kommande veckorna. Jag ska först och främst fokusera på att läsa klart boken. Var på radion mellan 10-15 så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen där jag tog buss hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var stekt falukorv och makaroner. Det var gott och jag hade ketchup till. Efter det så har jag duschade jag där jag även tvättade håret.

Ikväll har jag kollat på filmen Kung Fu Panda 4 på sfanytime.

Handling:

Efter att Po eller drakkrigaren som han kalas blivit utvald att bli den andliga ledaren i Fredens dal blir han tvungen att försöka utse en efterträdare som blir det nya drakkrigaren. Däremot så vet Po inte alls mycket om andligt ledarskap och har egentligen ingen lust att dra sig tillbaka. Hur ska detta gå?

Recension:

En väldigt bra animerad film som är den fjärde filmen i Kung fu Panda filmerna. Underhållande, rolig och en väldigt bra barnfilm. Jag såg filmen med svenska röster och den överträffade mina förväntningar.

Jag ger filmen 4/5

Tisdag

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här har man varit på radion. Där jag bland annat läst i boken som jag läset(the lost wolrd). Var på radion mellan 10-15. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen. Där gick jag in på pressbyrån då jag var torr i munnen så behövde något att dricka. Hittade en witamin well med smak av Jordgubb och Smultron som jag inte testat förut. Den smakade verkligen sommar så den kommer jag definitivt köpa fler gånger. Jag tog bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var pasta med kyckling i currysås. Vilket var så gott. Efter det så duschade jag.

Ikväll har jag kollat på skräckfilmen The nun på sfanytime.

Handling:

Filmen utspelar sig 1952 i RumänienEn präst och en ung tjej som vill bli nunna är tvungen att besöka ett kloster. Där ska en nunna ha tagit livet av sig och de måste undersöka varför och om platsen är helig fortfarande. På väg dit får de sällskap av en kille som kallas Frenchie som var den som hittade nunnan som tog livet av sig då han brukade leverera proviant till klostret.

Recension:

En väldigt bra skräckfilm som kom 2018. En bra jump scare film som dom lyckats göra så man hoppar till när man minst anar det. Detta är en film i conjuringuniverse och deär den film som utspelar sig förre alla andra filmerna i conjuringuniverse. Denna film såg jag tre gånger på bio.

Jag ger filmen 3/5

Måndag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra lördag. Jag har varit på radion där jag läst i boken The lost world. Var på på radion mellan 10-15. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag. Vilket var Äggnudlar och något kött till. Det var gott. Efter det har jag kollat på filmen Venom: the last dance på hbomax.

Handling:

Eddie Brock och Venom är på rymmen efter vad som hände i slutet av andra filmen. De är nämligen misstänkta för att mördat en polis. De jagas både av polisen men även av vissa från den världen Venom kommer ifrån. De blir tvungen att ge sig ut på en resa tillsammans och frågan är om någon av dem kommer överleva?

Recension:

Den sista av filmerna om Eddie Brock och Venom. En mycket bra actionfilm som är minst lika bra som första filmen. Innehåller en hel del roliga scener fast den är rätt mörk i vissa delar av filmen.

Jag ger filmen 3,5/5