Hoppas er tisdag varit bra. Här spöregnade det när jag skulle åka till radion så jag tog min vinterjacka som har huva. Så jag var blöt när jag väl kom till radion trotts paraply. Däremot har paraplyet blåst sönder så det måste jag byta ut snart.
När jag slutade vid tre så hade det tack och lov slutat regna. Så jag gick till närmsta busshållplats för att sedan där ta bussen hem. Här hemma har jag ätit middag vilket var kyckling med bearnaisesås med potatisklyftor till. Vilket var väldigt gott.
Ikväll har jag kollat på filmen Top Gun: Maverick på hbomax.
Handling:
Efter mer än 30 års tjänstgöring som en av US Navy’s bästa piloter, är Pete ”Maverick” Mitchell där han hör hemma – en modig testpilot som ständigt tänjer på gränserna och undviker den befordran som skulle komma att hålla honom nere på marken istället för uppe i luften. När han tränar en grupp avgångselever från Top Gun för ett specialuppdrag som ingen pilot någonsin utfört tidigare, träffar Maverick löjtnant Bradley Bradshaw, även kallad ”Rooster” – sonen till Mavericks bortgångne vän, radar-officeren löjtnant Nick Bradshaw, även känd som ”Goose”. Med en osäker framtid framför sig, och hemsökt av spöken från det förflutna tvingas Maverick att konfrontera sina största fasor, vilket kulminerar i ett uppdrag som kräver den ultimata uppoffringen av de som blir utvalda till att utföra det.
Recension:
Denna film kom 2022 och van en oscar för bästa ljud. Däremot var filmen nominerad i sex stycken kategorier och bland annat för bästa film och bästa orginal låt skriven för en film. Låten som var nominerad är Hold my hand med Lady Gaga.
En film jag såg när den kom på bio. Jag tycker denna film är bättre än första filmen. En film med mycket action och spänning från början till slut.
Jag ger filmen 4/5
Nu sitter jag och kollar på serien Grimm där jag nu kommit till säsong två. Där Nicks flickvän ligger i koma samtidigt som hans mamma dykt upp i handlingen. Någon Nick har trott varit död sedan länge.
Hoppas er söndag har varit bra. Här började jag dagen med serien House of the dragon säsong två. Där jag nu börjar närma mig de två sista avsnitten av säsongen. Efter att ha sett klart säsongen så blir det ett avbrott då tredje säsongen inte har premiär förrän i Juni.
Jag var en sväng till Gottsunda för att handla. Jag handlade saft och fick tag i smultron smaken. Jag köpte direkt två flaskor.
Annars har jag fått hjälp att städa lägenheten idag och även bytt sängkläderna i sängen. Ikväll har jag suttit och byggt på mitt lego och hunnit klart två påsar. Så nu har jag bara en påse kvar innan jag är klar. Vilket jag tänker göra imorgon.
Har i helgen fått ett irriterande munsår i ena mungipan. Vilket är irriterande och det ändå som jag behöver tänka på är att inte använda några läppprodukter. Däremot har jag tagit en tops och tagit lite av mitt lipbalm från maria åkerberg på mitt munsår för att det inte bli torrt så det spricker.
Hoppas er lördag varit bra. Här började jag dagen med serien House of the dragon säsong två där jag nu kollat på halva säsongen då det bara är åtta avsnitt på säsongen.
Idag var jag en sväng till rosendal för att jag skulle köpa saft och hade sett att ica i rosendal hade erbjudande på zeroh saften jag skulle köpa. Däremot så visade det sig att de inte hade smultronsmaken jag ville ha så istället blev det något annat att dricka på vägen hem.
När jag kom hem så kollade jag på filmen Top Gun som det är 40 år sedan den kom då den kom 1986. Filmen fick en oscar för bästa orginal song skriven för en film.
Efter att ha ätit middag vilket var en matlåda som var våfflor med sylt. Sen tog jag en dusch och sedan så har jag börjat kolla om serien Grimm säsong ett igen.
Nu på kvällen så har jag suttit med mitt lego och satt ihop påse fyra. Det var en tass och en arm och ska fortsätta imorgon.
Hoppas ni har haft en bra söndag. Här började dagen med serien House of the dragon där jag nu börjat kolla på säsong två. Säsongen har totalt åtta avsnitt. Den tredje säsongen av serien har premiär i Juni.
Idag så har det regnat och varit tråkigt väder hela dagen. Så beslöt mig åka till gottsunda en sväng. Annars har jag kollat på filmen Jurassic world på eftermiddagen innan jag gick ner till basen och åt middag.
Efter det har jag byggt på mitt lego. Så nu har jag gjort klart två påsar av totalt sju som legobitarna ligger i. Sen när jag var klar med det så duschade jag och tvättade håret.
Ikväll har jag kollat på filmen Jag vet vad du gjorde förra sommaren men också haft väldigt ont i magen och mått illa så har insett att jag blir hemma imorgon.
Hoppas ni har haft en bra lördag. Här har vi haft sommarvärme. Jag började dagen med serien House of the dragon Där jag bara har lite mer än tre avsnitt kvar av säsongen.
Idag så åkte jag till Gottsunda och tog med mig en del av mina pantburkar. Det blev över 30 kr i pant jag hade. Så gick in på ica och handlade och sen tog bussen hem. På eftermiddagen så har jag fått hjälp av personal att städa lägenheten. Så nu är den städad inför veckan.
Ikväll har jag kollat på filmen The green mile på sfanytime.
Handling:
Filmen handlar om en fångvaktare på ett fängelse i USA på 1930-talet där de har hand om de fångar som dömts till dödsstraff. Där har de elektriska stolen som dödsstraff som de kallar för Old sparky. En dag får de in en man som heter John Coffey som dömts till döden efter att ha mördat och våldtagit två små flickor. Fångvaktaren som spelas av Tom Hanks tycker det är något som inte stämmer med den nya fången. Han tycker John inte verkar vara en våldsam man. Hur ska detta sluta?
Recension:
Denna film är baserad på boken The green mile av Stephen King. Detta är enligt mig den bästa filmatiseringen av en Stephen King bok. Denna film är en klassiker. Filmen är 3 timmar och 5 minuter lång men den känns inte så lång tycker jag. Visste ni att Michael Clarke Duncan som spelar John Coffey fick en Oscarsnominering som bästa manliga biroll. Totalt fick filmen fyra oscar nomineringar. Detta är en film som är omöjlig att kolla på utan att gråta. Michael Clarke Duncan dog tyvärr i sviterna av en hjärtinfarkt 2012.
Denna film tar också upp ämnet Dödsstraff, om det verkligen är rätt väg att gå. Jag själv är mot dödsstraff och tycker det är bättre att de dömda får leva i fängelse tills de dör. För de som en mördare har dödat kommer inte tillbaka även om man avrättar mördaren. Sen har det hänt i verkligheten att de har avrättat någon som varit oskyldigt till det brottet den har dömds för.
Hoppas ni har haft en bra måndag. Jag har varit på radion. Där har jag läst i boken The lost world av Michael Crichton. Jag var på radion mellan 10-15. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.
Här hemma har jag ätit middag vilket var tacos. Det var gott. Efter det så har jag tvättat en maskin med mina sängkläder då jag upptäckte igår kväll att jag glömt och tvätta dem i helgen. Så idag har jag fått hjälp att byta sängkläder i sängen.
Nu sitter jag och kollar på serien Grimm där jag nu kommit till slutet av säsong fyra.
Hoppas ni har haft en bra lördag. Jag började dagen med att börja se serien House of the dragon säsong ett. Denna serie utspelar sig 200 år innan händelserna i Game of thrones.
Här har det blåst, regnat, haglat och även regnat snöblandat regn så idag har jag inte varit på någon promenad. Annars har jag kollat på miniserien Chernobyl men kollade knappt två avsnitt då jag har haft huvudvärk.
Däremot så är det exakt 40 år sedan olyckan som miniserien är baserad på hände.
Den 26 April kl 01.23 1986 exploderar reaktor nummer fyra på Tjernobyls kärnkraftverk i Sovjetunionen nuvarande Ukraina.
Chernobyl 26 April 1986 kl 10.23.45 part I som handlar om miniserien
Miniserien
Serien hade premiär 2019 och fick 13 emmys nomineringar . Den vann 10 stycken vilket gjorde att det var det årets stora vinnare. Visst Game of thrones fick emmys men de hade 22 nominreringar. Så de var inte i närheten den procent chernobyl hade.Miniserien fick också två golden globe. Dels som bästa miniserie och Stellan Skarsgård fick för bästa manliga biroll i en serie.
Det var miniserien Chernobyl som Hbomax släppte 2019 som gjorde att jag blev intresserad av Tjernobylolyckan. Miniserien blev en av de bästa miniserierna som någonsin har gjorts. Miniserien handlar bara inte om hur själva olyckan kunde ske men även hur allmänheten drabbades av olyckan och hur Sovjetunnionen först inte ville inse vad som faktiskt hänt. Att de ville mörka vad som hänt. Däremot blev de tvungna att medge att en olycka hade hänt då forsmark hade mätt upp höga halter radioaktiv strålning som de kunde härleda till Tjernobyls kärnkraftverk.
Miniserien innehåller fem avsnitt.
I första avsnittet så får man se reaktorn explodera och hur personalen i kontrollrummet försöker förstå vad som hänt. Man får se den som har ansvaret och hur han delar ut order vad de andra ska göra. Man får också följa Ludmilla som bor med sin man som är brandman. Han får åka till kärnkraftverket i vad de tror är ett tak som brinner. Men det är ju något mycket mer farligt som har hänt.
I avsnitt två får man följa Valery Legasov och Boris Schcherbina. De får i uppgift att ta reda på vad som egentligen har hänt för fortfarande tror man det bara är en tank bredvid reaktorn som har exploderat. Boris är en politiker medan Valery är en kärnkraftsexpert.Detta är det avsnittet som känns längst men inte är det.
I avsnitt tre får Ulana Khomyuk som spelas av Emily Watson i uppgift av Valery att åka till sjukhuset i Moskva där de personalen som jobbade i kontrollrummet när explosionen hände vårdas. Hennes uppgift är att försöka undersöka vad som hände och hur det kunde hända så det inte händer igen. Ulana är den enda fiktiva karaktären i miniserien. Det är en karaktär som skapades för att ge alla forskare som Legasov hade vid sin sida för att utreda vad som hände.
I avsnitt fyra så är det obehagligt då de ska se till att alla evakuerar undantagszonen. Samtidigt får andra killar gå runt och skjuta hundarna som är kvar för de är radioaktiva och så att det inte ska spridas sjukdomar som uppkommer av den radioaktiva strålningen.
I avsnitt fem så knyter dem ihop säcken så att säga. Man får se Legasov och Boris Schcherbina får vittna i en rätegång mot bland annat Anatoly Dyatlov som var den som hade ansvaret för vad de gjorde i kontrollrummet den 26 April 1986. Det är två till som blev åtalade. I rättegången så får man höra hur de boris och Legasov berätta på ett sätt som gör att vi som inte är experter eller akademiker förstår vad det egentligen som hände och hur det kunde sluta med ett reaktorn exploderade.
Favoritcitat från miniserien:
What is the cost of lies? It’s not that we’ll mistake them for the truth. The real danger is that if we hear enough lies, then we no longer recognize the truth at all.
Sagt av Valery Legasov
26 April 1986 kl 01.23.45 part 2
Nu i detta inlägg kommer jag skriva om vad som egentligen hände och var miniserien skiljer sig från verkligheten.
Det som hände och det miniserien är baserad på är attden 26 April kl 01.23 1986 exploderar reaktor nummer fyra på Tjernobyls kärnkraftverk i Sovjetunionen nuvarande Ukraina.
De roller som Jared Harris och Stellan Skarsgård spelar i miniserien är verkliga personer som var med i efterspelet efter att olyckan hände.
Jared Harris spelade Valery Legasov som var den experten som anlitades efter olyckan. Det var också han som först fattade hur stor olyckan var. Precis som i serien tog han sitt liv exakt två år efter olyckan.
Stellan Skarsgård spelar Boris Shcherbina som var den partipamp som fick i uppgift att leda arbetet efter olyckan. Boris avled 4 år och 4 månader efter sitt jobb i Tjernobyl.
I serien så skickades brandmännen till sjukhus i Moskva men detta hände inte i verkligheten. Lyudmilla Ignatenko är en av brandmännens flickvän och gravid och är baserad på en verklig person. Det som händer henne hände också i verkligheten. Hon släppte även en bok som heter Ljudmila från Tjernobyl som även finns som ljudbok.
Den person som är fiktiv i serien är Ulana Khomyuk som spelas av Emily Watson. Egentligen hade Legasov ett hundra tal forskare som jobbade med honom i tjernobyl men de gjorde dem till en person då det inte går att ha hundra olika personer i en miniserie.I verkligheten så var det flera forskare som fick sitta i fängelse efter att ha protesterat mot att myndigheterna i Sovjetunionen försökte mörka vad som orsakat olyckan.
Orsaken till att Sovjetunionen var tvingad att berätta att det hänt en olycka vid tjernobyl kärnkraftverk var att redan hade strålningen nått Sverige. Det var nämligen så att personer som jobbade vid Forsmark Kärnkraftverk fick larmet att gå när de skulle gå in på kärnkraftverket när de skulle börja sitt arbetspass. En av dem lånade någon annans skor och tog dem till labbet och upptäckte att de var 400gr så radioaktiva än bassängen i Forsmark Kärnkraftverk.Strålning som senare kunde härledas till bränslet från Tjernobyl kärnkraftverk.
I serien var det tre personer som åtalades för sina roller i olyckan. I verkligheten var det sex personer som åtalades och dömdes.
Denna olycka har en stor påverkan på livet än idag då det är förbjudet att återvända dit till tex Pripjat som idag är en stor spökstad. Här i Sverige var det till och med förbjudet att äta älgarna i Hälsingland som man sköt då de innehöll för mycket becquerel. Man skulle heller inte ta in och äta sin grönsaker man hade i sitt trädgårdsland.
Hoppas er fredag varit bra. Jag började dagen med serien Game of thrones där jag nu sett de två sista avsnitten av säsong åtta. Så nu ha jag sett hela serien från början till slut.
Idag så var jag in till Uppsala för att hemmakväll hade att man kunde fylla en guldburk för 99kr om man köpte valfri dricka. Så jag köpte två pepsi max och fyllde en guldburk med lösgodis.
När jag kom hem så var jag ner till basen och gjorde två mackor som ett mellanmål. De åt jag uppe hos mig. Sen så insåg jag att jag inte hade något spf varken för kroppen eller ansiktet så gick in på kicks hemsida. Där köpte jag spf både för kroppen och ansiktet.
Jag var ner vid fyra tiden för att äta middag vilket var pytt i panna och stekt ägg. Vilket var väldigt gott. Efter en stund fick jag sms att min beställning fanns att hämta inne på kicks i centrala Uppsala då jag valt click and collect som leverans metod. Så jag tog bussen in till Uppsala igen där jag hämtade ut min beställning och tog sedan bussen hem igen.
Nu ikväll har jag kollat på serien Grimm där jag är på säsong fyra och kommer kolla på den tills jag ska sova ikväll.
Hoppas er söndag varit bra. Här har dagen varit bra. Jag började dagen med serien Game of thrones säsong åtta. Jag har bara några få avsnitt kvar av säsongen och serien.
Vid tolv tiden så gick jag ut på en promenad ner till affären. Här har vi haft runt 10 plus grader men det har blåst en del så jag tog en annan jacka på mig och fick stanna och dra igen jackan då jag frös. Det känns svårt att veta hur man ska klä sig då det kan vara sådan skillnad i vädret. Bara om det blåser kan göra en väldig skillnad.
På eftermiddagen så har jag börjat bygga min legomodell som är Stitch. Har hunnit med första påsen då bitarna är uppdelade i påsar så man inte tar alla bitar på en gång. Man bygger den i etapper så man tillslut sätter ihop de olika delarna till en en figur.
Vid fyra tiden så gick jag ner till basen för att äta middag. Vilket var köttgryta med ris vilket var gott. Efter det så har jag duschat och tvättat håret.
Ikväll har jag kollat på filmen Jurassic world: fallen kingdom.
Handling:
Tre år sedan händelserna på Jurassic world utspelade sig har den volcan som finns på ön har blivit klassad som aktiv och experterna fruktar att den kommer få ett utbrott. Frågan är om man ska försöka rädda de dinosaurierna man kan från ön. Owen blir kontaktad och de vill ha hans hjälp att spåra en av hans raptors som kallas för Blue. De säger att de ska föra dinosaurierna till en annan ön men snart visar det sig att de inte kommer göra det utan har planer att sälja dinosaurierna. Frågan är om Owen och hans gäng kommer lyckas stoppa försäljningen och rädda Blue?
Recension:
Denna film kom 2018. Denna film såg jag redan när den kom på bio. Detta är en väldigt bra uppföljare på den första Jurassic world filmen. Chris Pratt som spelar Owen även i denna film vann två priser för sin roll i denna film.
Hoppas er lördag varit bra. Här har man haft en bra dag med bio. Jag började dagen med serien Game of thrones där jag nu börjat kolla på säsong åtta. Det är den sista säsongen av serien som bara har sex avsnitt och är redan på avsnitt tre.
Vid halv ett så gick jag ner till basen för att äta mellanmål innan jag skulle åka till bion. Så kvart över ett så tog jag bussen in till Uppsala. Där jag klev av en busshållplats tidigare än det var tänkt. Jag gick därifrån till filmstaden.
På filmstaden så köpte jag både dryck och lite godis att ha till filmen. Jag har också konstaterat att jag misstänker att jag fått uvi. Klockan 14.30 började filmen som var Super mario galaxy filmen.
När filmen var klar så gick jag till Ica och handlade. Sen så pratade jag med mamma i telefon och tog bussen hem.Här hemma har jag ätit middag på basen som var paj. Efter det har jag duschat och nu sitter jag och kollar på en av mina favorit serier Grimm och kommer kolla på den tills jag ska sova.