Torsdag, regn och vaxpropp

rain drops
Photo by Pixabay on Pexels.com

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här i Uppsala har vi tyvärr fått regn igen. Trött på detta skitväder. Ren ut sagt.. Jag var på radion mellan 10-15. Där jag arbetade med det jag arbetat med denna vecka och som kommer publiceras här på bloggen nästa vecka. När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var något kött och potatisklyftor. Sen har jag kollat på filmen Fantastiska vidunder och var man hittar dem på sfanytime då jag var trött i huvudet när jag kom hem.

Nu sitter jag och kollar på samma dokumentär som jag såg på igår. Är också nästan säker på att jag har fått en vaxpropp i höger öra. Så ska kolla med personalen när den kommer om jag har något vaxol kvar i mitt skåp eller om jag behöver köpa nytt. Jag hoppas jag har kvar och att jag kan få det i örat så kanske det släpper och jag slipper boka tid på vårdcentral för att spola örat.

Tisdag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra tisdag. Här har det tack och lov varit bättre väder än igår. Jag har varit på radion mellan 10-15. Där har jag kommit på att det är bara denna vecka och nästa kvar innan jag tar ledigt över jul och nyår. Så har kommit på vad jag ska göra och det kommer bli ett blogginlägg som jag har tänkt publicera nästa torsdag. När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var pasta i ost och skinksås. Sen har jag kollat på dokumentären American monster som finns att se på hbomax.

Söndag

Hoppas er söndag varit bra. Min dag har tyvärr kantats av kraftig yrsel. Som tack och lov har nu försvunnit på kvällen.

Började dagen med att börja se om serien Outlander från början. Serien handlar om Claire som är med sin man i Skottland 1940-talet efter att andra världskriget har tagit slut. En dag är hon vid en fornlämning av stenar själv och när hon rör en av stenarna så kastas hon omkull. När hon kliver upp så undrar hon vad so hände. Först så stöter hon på en soldat från England men räddas av en skotte som tar henne till hans grupp. Hon inser att de rider och inser snart att hon inte är kvar på 1900-talet utan verkar ha kastats tillbaka till 1700-talet.

Idag har jag gått en liten promenad ner till coop där jag pantade burkar då jag började få mycket nu. Tog med mig två påsar med burkar. När jag var klar så tog jag bussen hem.

Jag har också fått hjälp att städa lägenheten. Så den är städad inför veckan. Sen har jag också kollat på filmen Divergent på netflix.

Handling:

Beatrice Prior bor i ett dystopiskt samhälle i staden Chicago, som styrs av diktatorn Jeanine, med sin familj. Samhället är uppdelad i fem falanger som är De lärda, de De ärliga, De osjälviska, De tappra och de fridfulla. En särskild dag måste alla sextonåringar genomgå ett test som ska hjälpa de att välja en falang som de ska tillhöra resten av livet. Däremot går inte testet som det ska för Beatrice och hon får veta något hon måste hålla hemligt för de andra om hon vill överleva.

Recension:

Denna film är baserad på Veronica Roth bok Divergent. Denna är en väldigt bra film. Detta är en bra början på de tre filmerna i Divergent filmerna. Beatrice Prior spelas av Shailene Woodley men hon tackade först nej till rollen men efter att hon pratat med Jennifer Lawrence så ändrade hon sig. Diktatorn Jeanine spelas av ingen mindre än Kate Winslet. Hon är mest känd för att ha spelat Rose i filmen Titanic.

Favoritcitat:

”We’re like the Factionless now. We’ve left everything behind, but we found ourselves and each other. Tomorrow we may have to fight again, but for now we’ll ride the train to the end of the line. And then, we’ll jump.”

sagt av Beatrice ”tris” Prior.

Jag ger filmen 4/5

Torsdag och Fredag

Skrev inget inlägg igår så börjar med gårdagen. Jag åkte till radion vid nio tiden som vanligt. Var på radion mellan 10-13. Då jag hade bokat biljett på nordisk film. Filmen började 15.15 och det var Zootropolis 2 jag såg. Filmen var väldigt bra men vi får se om jag orkar skriva recensionen imorgon eller om den får vänta tills nästa vecka. När jag kom hem så gick jag ner till basen och käkade lite middag och pratade med personalen som jobbade.

Idag så väcktes jag vid nio tiden av personalen. Började dagen med serien Supernatural säsong sex och såg några avsnitt så jag började på säsong sju. Idag så åkte jag in till Uppsala där jag var inne på Lush en sväng. Blev att jag köpte en kroppskrubb som jag använt förut. Innan jag åkte hem så gick jag in på Ica och handlade. När jag precis kommit hem så gick vårt brandlarm flera gånger så tillslut så gick jag ner till basen och undra vad hände. Det visade sig att de testade det.

Vid fyra så gick jag ner till basen och åt middag vilket var lasange. Vilket var gott. Efter det så kollade jag på filmen Jumanji: welcome to the jungle.

Handling:

Fyra ungdomar hittar ett gammalt tvspel när de har kvarsittning i skolan. Där får de välja karaktärer och sedan sugs de inte i spelet Jumanji. Där inser de att de måste göra uppgiften för att rädda Jumanji samtidigt som de måste se till att ingen förlorar alla tre liven som varje karaktär har.

Recension:

Dwayne Johnson och Jack Black spelar två av de stora rollerna. Denna film har vunnit pris som favorite movie på Kids choice award 2018. En bra komedi som är lätt att kolla på. Mycket skratt och skämt i denna. Behöver man en film som får en att skratta så är denna ett bra tips. Filmen fick en uppföljare som heter Jumanji: the next level som kom ut 2019. Jag såg båda filmerna på bio.

Jag ger filmen 3/5

Fem en fredag v.49: Hem

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Var utanför din nuvarande stad skulle du om möjligt flytta till?
  2. Var låg ditt första boende?
  3. Vad kan du inte kompromissa med gällande standard?
  4. Vilken typ av område trivs du bäst i?
  5. Vilken utsikt skulle du helst vakna till varje dag?
  1. Var utanför din nuvarande stad skulle du om möjligt flytta till?

Hm men någonstans i Hälsingland där jag bodde när jag var barn.

2. Var låg ditt första boende?

Min första och enda egna lägenhet var i Söderfors utanför Tierp. Där bodde jag i ca 3 år.

3. Vad kan du inte kompromissa med gällande standard?

Hm det är nog att jag har egen tvättmaskin i badrummet.

4. Vilken typ av område trivs bu bäst i?

Det är som jag bor i. En bit från stan men det är enkelt att ta sig in till stan med buss. Att det är kodlås till dörren till mitt trapphus. Ett område där det inte händer så mycket.

5. Vilken utsikt skulle du helst vakna till varje dag?

Utsikt mot Havet helt klart.

Fredag, julstjärna och tre filmer

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här har man varit ledig som vanligt. Jag började dagen med skräckfilmen The conjuring: last rites på hbomax.

Handling:

Ed och Lorraine Warren tar sig an det mörkaste fallet de någonsin har gjort. Mitt i allt så har deras dotter Judy en stor roll i fallet de tillslut tar sig ann. Kommer de kunna hjälpa familjen som desperat behöver deras hjälp?

Recension:

En film som har bra skräckscener som gör att man hoppar till ibland. Däremot känns den ibland trögflytande och den skulle nog vara bättre om den var bara 1 timme och ca 50 minuter lång. Men annars har den allt man kan vänta sig av en film ur Conjuring universe. Detta är den fjärde conjuring filmen och som är den sista.

Jag ger filmen 3/5

Annars har jag varit till Gottsunda för att bland annat panta burkar då det började bli väldigt mycket hemma. När jag gick in på Ica så hade de kampanj på julstjärnor för 30kr/st så en fick följa med hem.

När jag kom hem så kollade jag på filmen How to train your dragon som jag kollade klart innan jag gick ner på basen för att äta middag. Vilket var makaronepudding vilket var gott. Efter middagen så har jag kollat på Lord of the rings: the fellowship of the ring extended edition.

Nu sitter jag och kollar på dokumentären A crime to remember som finns att se på hbomax.

Torsdag, äntligen helg och paket på posten

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Jag har varit på radion. Jag skulle ha fått hjälp med att klippa ihop de delar av mitt program av en handledare. Däremot sa jag att vi får ta det nästa vecka då jag var för trött. Så jag har tagit det lugnt och kollat på manus. När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen till Gottsunda. Där var jag först in på ica där jag bland annat köpte två flaskor av saften jag dricker då det var nästan helt slut. Efter jag var klar på ica så gick jag till förbutiken på willys och där hämtade jag ut mitt paket från webbhallen som jag hade beställt.

På bilden ovan kan ni se den. Annars har jag bland annat kollat på filmen Dungens and dragons: honor among thíeves. Sen på kvällen har jag och min kontaktperson i personalen kollat på dokumentär tillsammans. Innan hon gick så gav hon mig min sömnmedicin.

Onsdag

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-15. Där jag bland annat gått igenom manus. Sen så sa jag till att jag behöver hjälp imorgon med att klippa ihop de delar av mitt nya program som jag spelat in så det blir ett program. Sen ska jag spela in de delar jag inte spelat in.

Idag så fick jag mail att det jag beställde igår har skickats och om det inte blir några förseningar så ska det tydligen komma fram till utlämningsstället imorgon. Så hoppas att jag kan åka direkt dit efter att ha varit på radion och hämta ut det.

När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem. Här hemma har jag ätit middag vilket var stekt korv med potatismos. Sen har jag duschat och tvättat håret. Vilket var skönt med en varm dusch nu när det blivit kallare ute.

Ikväll har jag kollat på filmen Avatar som kom 2009. Sammanlagt har det kommit två filmer men det kommer en tredje som har premiär i december 2025. Den tredje heter Avatar: Fire and Ash och ska vara 3 timmar och 17 minuter lång. Jag minns att jag såg den första på bio i 3D innan de skulle släppa den andra filmen. Jag minns att jag tyckte att den andra filmen var för lång. Den är kortare än vad den tredje kommer vara. Så är inte helt säker på att jag vill se den tredje på bio… Vi får helt enkelt se…

Tisdag, kyligt väder och inspelning

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-15. Där har jag bland annat spelat in en del av mitt manus. Jag vet inte om jag berättat det förut men mitt program handlar om The hunger games böckerna och filmerna. När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem. Fick vänta i en kvart på bussen så jag passade på att ringa mamma för att få tiden att gå. Idag har det var kyligt i luften och fuktigt så det har känts kallare än vad det brukar göra.

Idag medan jag var på radion så slog jag till att köpa ett aktivitetsarmband som bland annat ska hjälpa mig räkna stegen. Sen ska jag kunna koppla den till min mobil också. Vi får se när jag får den då jag valde att den skulle skickas till ett postombud. Då jag upplever att man får sina paket snabbare än när man får dem i postlådan. Kommer självklart visa upp det här när jag fått hem det.

När jag kom hem från radion så åt jag middag vilket var potatisklyftor och kött med sås. Efter det så tog jag en dusch och sen har jag kollat på dokumentär.

Måndag

Godkväll!

Hoppas er måndag varit bra. Här har man varit på radion. Där har jag läst manus då jag ska spela in imorgon direkt när jag kommer dit vid tio. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn för att sen ta en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem. Här hemma har jag ätit middag vilket var pasta och korv i sås.

Efter det har jag kollat på serien House säsong fyra på netflix. Där de bland annat hade en patient som var på sydpolen och hade några konstiga symtom. Däremot så lyckades House till slut lista ut att hon hade en bruten tå som var boven i dramat.