Lördag

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Här har man haft en bra dag. Jag började dagen med serien Game of thrones säsong sju där jag närmar mig slutet på säsongen då den bara har 7 avsnitt.

Idag har jag tagit två promenader. En var till affären och tänkte ta en punkt på hitta ut uppsala som har smygstartat. Däremot så var det extrem backe med rötter som jag skulle behöva gå upp för och sedan nerför. Jag insåg att jag kanske skulle klara gå upp men sedan neråt skulle det vara som uppgjort för att snubbla/ramla. Så jag asvtod då jag vill inte ramla.

Den andra lite mindre promenaden var ca 10 minuter lång. Så har gått över 5000 steg idag.

Ikväll har jag kollat på filmen The black phone på sfanytime.

Handling:

Finney Shaw är en smart 13 årig kille. Helt plötsligt blir han kidnappad. Han vaknar upp och det är helt klart att han är i en källare. I rummet så finns en svart telefon som enligt den som kidnappat honom har inte fungerat på länge. Helt plötsligt börjar den ringa . Frågan är vem som är på andra sidan och vad den som ringer vill. Kommer Finney ta sig levande ut?

Recension:

Filmen är baserad på en novell skriven av Joe Hill med samma namn. Filmen är väldigt bra och är en skräckfilm. Den har en hel del oväntade saker i handlingen.  Jag såg denna film redan när den kom på bio 2021.

Numera har denna film en uppföljare som heter black phone 2 som ut 2025 men jag har inte sett den filmen ännu.

Jag ger filmen 3/5

Flickan som lekte med elden

Jag vill börja detta inlägg med att säga att vissa delar av detta inlägg kan vara triggande för vissa att läsa

Vi har nog alla gjort dumma saker och kanske inte tänkt efter innan vad konsekvenserna kan bli om det går fel. Jag har rätt mycket av sådant som kan kopplas till min psykisk ohälsa/borderline diagnosen.

Jag har blandat alkohol med mina mediciner flera gånger. En gång när jag var ute på krogen med en vän. Den kvällen minns jag inte slutet på då jag vaknade upp på akademiska sjukhuset kvällen efter.

Sen ska vi inte gå in på alla gånger jag tagit intox (överdoser) av mina mediciner. Då visste jag inte vilken stor risk jag tog då det kan väldigt lätt gå snett. Jag har flera vänner som mist livet på det sättet.

Att ha ständig ångest kan göra att man gör dumma saker bara för att man vill slippa ångesten en stund. Att man tar risker som någon som inte har ångest skulle göra. Att man gör något impulsivt och som man vanligen inte skulle göra.

Däremot så är det i år fyra år sedan läkaren tog bort borderline/Eips diagnosen och jag själv hade det på känn då jag varit på tok för stabil och mått för bra psykisk för att fortfarande ha diagnosen. En diagnos som kan vara svår att ha då man ofta inte blir trodd av vården. Sen ska man också komma ihåg att 10% av dem som har diagnosen borderline/Eips dör i självmord.

Jag har varit med om en hel del både bra och dåliga saker men framför allt har gjort en resa då jag har varit på botten och tagit mig upp.

För jag var flickan som lekte med elden

Fem en fredag v.15: Årstider

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vilken film var din favorit som barn?
  2. Vilken låt definierar dina tonår?
  3. Vilken tv-serie tittade du främst på i tjugoårsåldern?
  4. Vilken bok definierar din nutid?
  5. Vad är något valfritt du burit med dig genom alla år?
  1. Vilken film var din favorit som barn?

Det var helt klart Ronja Rövardotter.

2. Vilken låt definierar dina tonår?

Det var I´m not a girl not yet a woman med Britney spear.

3. Vilken tv-serie tittade du främst på i tjugo årsåldern?

Det var Criminal minds.

4. Vilken bok definierar din nutid?

Det är The lost world Jurassic park av Michael Crichton.

5. Vad är något valritt du burit med dig genom alla år?

Det är nog att jag insett hur stark jag är som person efter allt jag upplevt och gått igenom.

Torsdag

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här har man varit hemma. Så började dagen med ett nytt avsnitt av dokumentären Fångad på polisens kamera. När klockan var runt tolv så gick jag ut till bussen då jag skulle åka in till Uppsala. Där jag skulle byta buss för att ta bussen till Gränby. Jag fick bokstavligen springa för att byta till bussen jag skulle ta till gränby för att hinna med den då den stod inne när min buss kom fram till busshållplatsen.

Väl på Gränby så gick jag till webbhallen då jag hade köpt en ny laddarsladd på internet men kunde hämta ut den på deras butik i Gränby. Efter det var jag in på ica och sen Normal innan jag tog bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Vita bönor i tomatsås och köttbullar till.

Ikväll har jag kollat på filmen Midway på sfanytime.

Handling:

Denna film är baserad på sanna händelser. När Japan anfaller Pearl Harbor den 7 december 1941 så går USA med i andra Världskriget. USA vill gå till motattack mot Japan men då måste kodknäckarna lyckas knäcka Japans kod så de kan förstå vad Japan säger i sina meddelanden. Tillslut så tror de att de vet var Japan kommer anfalla på Midway öarna. Har de rätt och om, hur ska de lyckas överraska Japans flotta?

Recension:

Denna film såg jag redan när den kom på bio. Minns att denna såg jag tillsammans med en personal. Tycker denna film faktiskt är bättre än Pearl Harbor som kom ut 2001 då det inte är lika mycket sidestory i denna som Pearl Harbor. Sen är denna också kortare än pearl harbor som är nästan 3 timmar lång. Det är en film man inte bör missa omfilm man gillar filmer som bygger på verkliga händelser som tex Pearl Harbor.

Jag ger filmen 4/5

Tisdag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra tisdag. Här har man varit hemma. Så började dagen med dokumentären Fångat på polisens kamera och efter ett avsnitt av den så kollade jag på ett nytt avsnitt av Gränsbevakarna Sverige.

Idag så känner jag mig piggare så jag tog bussen ner till affären för att handla lite. Efter tog jag bussen hem. På eftermiddagen så har jag kollat på den svenska filmen Män som hatar kvinnor förlängda versionen.

Annars har jag duschat och pratat med mamma på telefon. Tagit beslutet att jag är piggare men kommer vara hemma de två resterande dagarna från radion denna vecka. För att ta nya tag nästa vecka.

Skärtorsdagen

Godkväll!

Hoppas er skärtorsdag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-14. Där jag bland annat läst i boken. Däremot så har jag haft ont i magen på eftermiddagen så jag valde att gå hem tidigare vid två tiden. Så då gick jag från radion till hemmakväll. Då jag ville köpa påskgodis idag istället för att jag ska vara tvungen att åka in till Uppsala imorgon.

När jag var klar på hemmakväll så gick jag ut till busshållplatsen för att där ta bussen hem. Här hemma så skrev jag till personalen att jag ville ha en ipren då jag hade ont i magen. Så personalen kom efter några minuter då de har alla mediciner inlåsta i ett skåp som bara personalen har nyckel till. Efter en stund så gick jag ner till basen för att äta middag. Det var pizza som personalen hade gjort. Det var gott.

Ikväll har jag inte kollat på någon film då jag inte riktigt kunde koncentrera mig. Så har kollat på dokumentär istället. Magen känns bättre då Iprenen hjälpte. Nu vid åtta har jag fått kvällsmedicinerna och jag har låtit personalen att låsa in påsen med mitt godis då jag har lite i en skål ikväll. Jag vill att godis ska räcka längre och att jag inte äter tills jag blir illamående.

Onsdag, ny bok och skräckfilm

Godkväll!

Hoppas ni har haft en fin onsdag. Här har det varit ett riktigt vårväder i luften. Var på radion mellan 10-15. Där jag bland annat har börjat läsa en ny bok. Det blev boken The lost world Jurassic park av Michael Crichton på engelska. Har insett att denna bok kommer ta tid att läsa för dels så är den på engelska och sedan är den rätt tjock då den är över 400 sidor lång. Däremot så får den ta den tid den tar för att läsa då man också ska komma ihåg vad man läst…

När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem. Här hemma har jag ätit middag vilket var pasta med ostsås. Vilket var väldigt gott. Efter det så har jag duschat och tvättat håret.

Nu sitter jag och kollar på skräckfilmen Saw X på sfanytime.

Handling:

Denna film utspelar sig mellan Saw I och Saw II. John Kramer får reda på att han som mest har månader kvar att leva. Han får veta att det finns en alternativ behandling på en klink i Mexico. I ett sista desperat försök så åker han ner till kliniken för att få en chans att vinna över cancern. Frågan är om de på kliniken verkligen kan få cancern att försvinna med en riskabel och experimentell medicinsk behandling. För att sedan inse att allt var ett lurendrejeri och han beslutar sig att leta upp personerna på kliniken och hämnas på dem genom att sätta dem i ett av hans spel. Bredvid sig har John Amanda från första Saw filmen.

Recension:

En väldigt bra film. Jag tycker denna når nästan upp till samma nivå som den första Saw filmen. Bered dig på mer blod, mer tortyr och en stundvis obehaglig film att se på. Denna film är inget för dig om du inte klarar av blod och hemska filmer. Däremot är denna ett måste att se om du gillar de andra saw filmerna.

Jag ger filmen 4/5

Tisdag

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-15. Där jag skrivit manus till mitt nya program. Så jag har sagt till handledare att jag vill spela in nästa onsdag den 8 april. Då jag kommer bli klar tills dess. När klockan var tre så avslutade jag min dator för att ta en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen till Gottsunda. Där gick jag in på ica och handlade då jag hade sett att jag fick köpa två flaskor av zeroh saften för 42kr plus pant. Efter det tog jag bussen hem.

Här hemma har jag haft kraftig ångest som jag tror berodde på en kombination av energidryck plus att jag ökat min ADHD medicin som kan göra mig känsligare för energidrycker. Så nu ska jag verkligen försöka att inte dricka någon mer denna vecka.

Måndag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra måndag. Här har man varit hemma då jag fick tid på vårdcentralen idag 12.45. Det var för mitt höger öra som behövdes spolas. Så vid tolv tiden så gick jag ut till Bussen och åkte till Gottsunda. Väl där på vårdcentralen så gick det snabbt. Jag fick beröm av undersköterskan för att jag förbehandlat så bra med vaxol då hon sa att det brukar inte släppa så fort.

När jag var klar på vårdcentralen så gick jag in på nomal för att handla och sen tog jag bussen hem. Här hemma har jag kollat på filmen Oppenheimer.

Handling:

Film handlar om J. Robert Oppenheimer som är atombombens fader. Den handlar om hur han uppfann atombomberna som släpptes i Hiroshima och Nagasaki. Även personer runt om Oppenheimer som hade stor påverkan på vad som hände är även med.

Recension:

Jag har aldrig tyckt en 3 timmars film kan vara kort att kolla på. Man satt fastnaglad från första scenen till sista scenen. Denna film känns inte som tre timmar lång. Enligt mig har Christopher Nolan överträffat sig själv. Denna film känns redan som en klassiker trots att jag har sett den bara 1 gång. Christopher Nolan har inte sparat på krutet i denna film bokstavligt talat.

Filmen fick sju stycken oscars för bland annat bästa film, bästa regi och Cillian Murphy fick en oscar för bästa manliga huvudroll medan Robert Downey Jr fick en oscar för bästa manliga biroll.

Jag ger filmen 5/5

Annars har jag tvättat en maskin med tvätt med mina kläder. Så nu tumlas tvätten då jag har kombinerad tvättmaskin/tumlare. Nu sitter jag och kollar på dokumentären People magazine invstigates på hbomax som jag kommer kolla på tills jag ska sova.

Fredag

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här har man varit ledig som vanligt. Jag började dagen med serien Game of thrones säsong fem och börjar närma mig säsongens slut.

Idag så gick jag på en promenad ner till coop i det härliga vårvädret. Det var runt 10 grader och sol. Så jag tog på mig min gråa kappa när jag skulle gå ut.

När jag kom hem så har jag kollat på filmen Kung fu panda 4 på sfanytime.

Handling:

Efter att Po eller drakkrigaren som han kalas blivit utvald att bli den andliga ledaren i Fredens dal blir han tvungen att försöka utse en efterträdare som blir det nya drakkrigaren. Däremot så vet Po inte alls mycket om andligt ledarskap och har egentligen ingen lust att dra sig tillbaka. Hur ska detta gå?

Recension:

En väldigt bra animerad film som är den fjärde filmen i Kung fu Panda filmerna. Underhållande, rolig och en väldigt bra barnfilm. Jag såg filmen med svenska röster och den överträffade mina förväntningar.

De första två filmerna fick varsin oscar nominering.

Jag ger filmen 4/5

Efter det så har jag ätit middag uppe hos mig då personal kom upp med den. Det var gott men vet inte vad det heter.

Ikväll har jag kollat på filmen The day after tomorrow som kom 2004 och som vann en bafta award för best visual effects. I år är det 22 år sedan den kom ut och känns som ett givet val när det kommer till katastroffilmer.