Lördag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra lördag. Här har vi haft sommarvärme. Jag började dagen med serien House of the dragon Där jag bara har lite mer än tre avsnitt kvar av säsongen.

Idag så åkte jag till Gottsunda och tog med mig en del av mina pantburkar. Det blev över 30 kr i pant jag hade. Så gick in på ica och handlade och sen tog bussen hem. På eftermiddagen så har jag fått hjälp av personal att städa lägenheten. Så nu är den städad inför veckan.

Ikväll har jag kollat på filmen The green mile på sfanytime.

Handling:

Filmen handlar om en fångvaktare på ett fängelse i USA på 1930-talet där de har hand om de fångar som dömts till dödsstraff. Där har de elektriska stolen som dödsstraff som de kallar för Old sparky. En dag får de in en man som heter John Coffey som dömts till döden efter att ha mördat och våldtagit två små flickor. Fångvaktaren som spelas av Tom Hanks tycker det är något som inte stämmer med den nya fången. Han tycker John inte verkar vara en våldsam man. Hur ska detta sluta?

Recension:

Denna film är baserad på boken The green mile av Stephen King. Detta är enligt mig den bästa filmatiseringen av en Stephen King bok. Denna film är en klassiker. Filmen är 3 timmar och 5 minuter lång men den känns inte så lång tycker jag. Visste ni att Michael Clarke Duncan som spelar John Coffey fick en Oscarsnominering som bästa manliga biroll. Totalt fick filmen fyra oscar nomineringar. Detta är en film som är omöjlig att kolla på utan att gråta. Michael Clarke Duncan dog tyvärr i sviterna av en hjärtinfarkt 2012.

Denna film tar också upp ämnet Dödsstraff, om det verkligen är rätt väg att gå. Jag själv är mot dödsstraff och tycker det är bättre att de dömda får leva i fängelse tills de dör. För de som en mördare har dödat kommer inte tillbaka även om man avrättar mördaren. Sen har det hänt i verkligheten att de har avrättat någon som varit oskyldigt till det brottet den har dömds för.

Jag ger filmen 5/5

Fredag, hitta ut och två filmer

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här började jag dagen med skräckfilmen Evil dead rise som kom 2023.

Handling:

En mamma som bor i en lägenhet med hennes tre barn. Efter en jordbävning hittar hennes son ett rum och hittar en rätt unik bok och även några gamla lp-skivor. Boken ser ut att ha tänder och de inser snart att man behöver blod för att öppna den. Sonen börjar kolla i den och lyssna på lp-skivorna och snart inser han att han inte skulle ha öppnat boken och lyssnat på lp-skivorna.

Recension:

Gör dig redo för mer blod och läskiga scener du någonsin har sett. Den är obehagligt bra och när du börjat se den kan du inte slita dig ifrån den innan den är slut…

Betyg: 5/5

Idag har jag gått en promenad nere vid vattnet för första gången detta år. Tog också en punkt på hittaut uppsala som körde igång idag. Det var en härlig promenad som tog ca 45 minuter att gå. Jag behövde ingen jacka då vi har haft upp mot 24 grader och sol.

När klockan var fyra så kom personal upp med middag vilket var ugnspannkaka och sylt till. Det var gott. Efter det så har jag duschat och tvättat håret. Vilket var skönt då jag hade tänkt att göra det igår men min kropp var så trött och hade ont.

Sen har jag kollat på en till film som var The mummy från 2017 med Tom Cruise i en av rollerna. Denna film såg jag på bio när den kom.

Gårdagen med förhandsvisning av Djävulen bär prada 2

photo of a cinema hall
Photo by İNZİLE DAL on Pexels.com

Hallå där!

Hoppas ni har haft en bra valborgsmässoafton såhär långt. Här har man tagit det lugnt. Tänkte börja med att berätta om gårdagen. Igår så klev jag upp som vanligt vid åtta då jag blev väckt av personal. Åkte till radion så jag var där vid tio tiden. Var där mellan 10-15. Så när klockan började närma sig tre så började jag packa ihop mina saker då det var sista dagen jag jobbade denna vecka. Så jag tog en promenad ner till centralstationen. När jag kom ner till centralstationen så gick jag till där buss 4 till Gränby gick. Hade tur så det stod en buss inne. Tog ca 10 minuter så var jag ute vid Gränby centrum.

Väl på Gränby centrum så hade jag som första uppgift att besluta mig för vad min middag skulle bli för något. Det blev att jag gick in på ica och köpte två stycken Porlarsklämmor med ost och en med skinka och sedan som dryck valde jag att köpa en monster.

Mellan jag kom till Gränby och att filmen skulle börja så var det ett par timmar som jag skulle fördriva. Jag gick och satte mig utanför Gallerian ett tag vilket var skönt att få lite tystare omgivning.

När klockan blev sex så gick jag emot nordisk film där jag hade köpt biljett till förhandsvisning av filmen Djävulen bär prada 2. Jag hade läst att de skulle bjuda på en valfri dricka 0,5l från coca cola och en mellan popcorn till filmen. Så det blev att jag valde dricka coca cola zero och fick ta en 0,5l mugg. Popcornen var redan på plats i salongen på ens plats.

Filmen var ca 2 timmar lång. När filmen var klar och de tände salongen så tog jag mina åtta mediciner som jag hade fått med mig. Sen gick jag ut till bussen men hade otur då den första som skulle komma var inställd så jag fick vänta i 20 minuter tills nästa skulle komma. Recension kommer senare i helgen.

Så när bussen kom så tog jag bussen till busshållplatsen Regementsvägen. Där klev jag av och hade tur att det dröjde bara ca 5 minuter tills buss 8 kom. Jag var hemma vid kvart i tio på kvällen. Jag var trött när jag kom hem men kom ändå inte i säng förrän klockan elva.

Idag blev jag vaknade jag själv ungefär kvar i nio. Jag hade sagt till de på radion att jag skulle vara ledig idag då gårdagen var så lång. Så jag började dagen med serien House of the dragon säsong ett där jag nu har kommit halvvägs genom säsongen.

Har ont i hela kroppen och är ordentligt trött. Men det är nog inte undra på då jag gick mer än 8000 steg igår. Däremot har jag varit en sväng till Gottsunda och handlat lite till helgen. Annars har jag tagit det lugnt.

Onsdag

Hallå där!

Nu är det äntligen onsdag. Jag ska strax gå från radion och då ska jag som vanligt gå en promenad ner till centralstationen. Däremot ska jag inte ta bussen hem utan till Gränby. Innan tänkte jag gå och köpa en macka på subway som får bli min middag. Så när jag kommer till Gränby ska jag försöka hitta någonstans att sitta och äta mackan.

Vid sex är det dags att börja och gå upp till nordisk film då filmen The devil wears prada 2 börjar halv sju. Den är inte klar förrän 20.50 så klockan blir nog minst halv tio innan jag kommit hem.

Tisdag och Djävulen bär prada

woman sitting inside a movie theater holding popcorn
Photo by Tima Miroshnichenko on Pexels.com

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra tisdag. Jag har varit på radion mellan 10-15. Där jag bland annat har läst i boken som jag läser. Börjar snart närma mig halva boken. Den är ca 400 sidor lång. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen. Där jag tog bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Kall pastasalllad med kyckling. Vilket var väldigt gott. Efter det så har jag kollat på filmen Djävulen bär prada på sfanytime.

Handling:

Andrea Sachs kommer till New York med en dröm om att jobba i tidningsbranschen. Hon tror hon äntligen är på rätt väg när hon lyckas få det eftertraktade jobbet som assistent till Miranda Priestly, chefredaktör på en av världens ledande modetidningar. Men Miranda visar sig vara chefen från helvetet och Andrea måste snart bestämma sig om hon är villig att sälja sin själ till djävulen för att nå sina drömmar.

Recension:

Filmen kom 2006 alltså 20 år sedan. Filmen är baserad på boken The devil wears prada av Lauren Wejsberger. Filmen fick två oscarsnomineringar och en av dem fick Meryl Streep då hon blev nominerad för bästa kvinnliga huvudroll. Andrea Sachs spelas av Anne Hathaway och Emily spelas av Emily Blunt. Filmen är en väldigt bra Drama film med mycket komedi i sig.

Filmen har numera en uppföljare som heter The devil wear prada 2 och som jag ska se på förhandsvisning imorgon.

Jag ger filmen 4/5

Måndag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra måndag. Jag har varit på radion. Där har jag läst i boken The lost world av Michael Crichton. Jag var på radion mellan 10-15. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var tacos. Det var gott. Efter det så har jag tvättat en maskin med mina sängkläder då jag upptäckte igår kväll att jag glömt och tvätta dem i helgen. Så idag har jag fått hjälp att byta sängkläder i sängen.

Nu sitter jag och kollar på serien Grimm där jag nu kommit till slutet av säsong fyra.

Onsdag

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Det har min dag varit. Jag har varit på radion. Där har jag bland annat läst i boken. Jag har också haft indiemöte och vi satt upp lite mål för de kommande veckorna. Jag ska först och främst fokusera på att läsa klart boken. Var på radion mellan 10-15 så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen där jag tog buss hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var stekt falukorv och makaroner. Det var gott och jag hade ketchup till. Efter det så har jag duschade jag där jag även tvättade håret.

Ikväll har jag kollat på filmen Kung Fu Panda 4 på sfanytime.

Handling:

Efter att Po eller drakkrigaren som han kalas blivit utvald att bli den andliga ledaren i Fredens dal blir han tvungen att försöka utse en efterträdare som blir det nya drakkrigaren. Däremot så vet Po inte alls mycket om andligt ledarskap och har egentligen ingen lust att dra sig tillbaka. Hur ska detta gå?

Recension:

En väldigt bra animerad film som är den fjärde filmen i Kung fu Panda filmerna. Underhållande, rolig och en väldigt bra barnfilm. Jag såg filmen med svenska röster och den överträffade mina förväntningar.

Jag ger filmen 4/5

Tisdag

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här har man varit på radion. Där jag bland annat läst i boken som jag läset(the lost wolrd). Var på radion mellan 10-15. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen. Där gick jag in på pressbyrån då jag var torr i munnen så behövde något att dricka. Hittade en witamin well med smak av Jordgubb och Smultron som jag inte testat förut. Den smakade verkligen sommar så den kommer jag definitivt köpa fler gånger. Jag tog bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var pasta med kyckling i currysås. Vilket var så gott. Efter det så duschade jag.

Ikväll har jag kollat på skräckfilmen The nun på sfanytime.

Handling:

Filmen utspelar sig 1952 i RumänienEn präst och en ung tjej som vill bli nunna är tvungen att besöka ett kloster. Där ska en nunna ha tagit livet av sig och de måste undersöka varför och om platsen är helig fortfarande. På väg dit får de sällskap av en kille som kallas Frenchie som var den som hittade nunnan som tog livet av sig då han brukade leverera proviant till klostret.

Recension:

En väldigt bra skräckfilm som kom 2018. En bra jump scare film som dom lyckats göra så man hoppar till när man minst anar det. Detta är en film i conjuringuniverse och deär den film som utspelar sig förre alla andra filmerna i conjuringuniverse. Denna film såg jag tre gånger på bio.

Jag ger filmen 3/5

Måndag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra lördag. Jag har varit på radion där jag läst i boken The lost world. Var på på radion mellan 10-15. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag. Vilket var Äggnudlar och något kött till. Det var gott. Efter det har jag kollat på filmen Venom: the last dance på hbomax.

Handling:

Eddie Brock och Venom är på rymmen efter vad som hände i slutet av andra filmen. De är nämligen misstänkta för att mördat en polis. De jagas både av polisen men även av vissa från den världen Venom kommer ifrån. De blir tvungen att ge sig ut på en resa tillsammans och frågan är om någon av dem kommer överleva?

Recension:

Den sista av filmerna om Eddie Brock och Venom. En mycket bra actionfilm som är minst lika bra som första filmen. Innehåller en hel del roliga scener fast den är rätt mörk i vissa delar av filmen.

Jag ger filmen 3,5/5

Söndag

Godkväll!

Hoppas er söndag varit bra. Här har dagen varit bra. Jag började dagen med serien Game of thrones säsong åtta. Jag har bara några få avsnitt kvar av säsongen och serien.

Vid tolv tiden så gick jag ut på en promenad ner till affären. Här har vi haft runt 10 plus grader men det har blåst en del så jag tog en annan jacka på mig och fick stanna och dra igen jackan då jag frös. Det känns svårt att veta hur man ska klä sig då det kan vara sådan skillnad i vädret. Bara om det blåser kan göra en väldig skillnad.

På eftermiddagen så har jag börjat bygga min legomodell som är Stitch. Har hunnit med första påsen då bitarna är uppdelade i påsar så man inte tar alla bitar på en gång. Man bygger den i etapper så man tillslut sätter ihop de olika delarna till en en figur.

Vid fyra tiden så gick jag ner till basen för att äta middag. Vilket var köttgryta med ris vilket var gott. Efter det så har jag duschat och tvättat håret.

Ikväll har jag kollat på filmen Jurassic world: fallen kingdom.

Handling:

Tre år sedan händelserna på Jurassic world utspelade sig har den volcan som finns på ön har blivit klassad som aktiv och experterna fruktar att den kommer få ett utbrott. Frågan är om man ska försöka rädda de dinosaurierna man kan från ön. Owen blir kontaktad och de vill ha hans hjälp att spåra en av hans raptors som kallas för Blue. De säger att de ska föra dinosaurierna till en annan ön men snart visar det sig att de inte kommer göra det utan har planer att sälja dinosaurierna. Frågan är om Owen och hans gäng kommer lyckas stoppa försäljningen och rädda Blue?

Recension:

Denna film kom 2018. Denna film såg jag redan när den kom på bio. Detta är en väldigt bra uppföljare på den första Jurassic world filmen. Chris Pratt som spelar Owen även i denna film vann två priser för sin roll i denna film.

Jag ger filmen 3/5