Söndag

Godkväll!

Hopas er söndag varit bra. Här har man varit inne då vi har haft regn med blåsigt väder också. Jag började dagen med serien Game of thrones säsong sex där jag nu sett lite mer än halva säsongen.

Idag har jag fått hjälp av personal att städa lägenheten såhär inför nya veckan men är som sagt ledig imorgon. Då det är röd dag imorgon däremot ska jag till Gränby för att hämta en laddarsladd jag köpt.

Idag så har jag kollat på filmen Dantes peak på sfanytime.

Handling:

En kontrollant från USA:s geologiska center är tvungen att åka till Dante´s peak då de har fått tecken på att vulkanen där börjar vakna upp och bli aktiv. Kontrollanten får upp ögonen när han börjar ta lite prover och inser att denna vulkan kan börja bli aktiv. Däremot måste han övertyga sin chef som inte tror att den kommer vakna och få ett utbrott. Ska han få chefen att lyssna innan det är för sent?

Recension:

Denna pärla till film kom 1997. I de större rollerna ser vi Linda Hamilton och Peirce Brosnan. Linda Hamilton har vunnit ett pris för sin roll i denna film. Det finns en till vulkanfilm som också släpptes 1997 som heter Volcano. Om jag får välja så ser jag hellre Dante´s peak. Plus att Dantes peak har bättre poäng på Imbd än Volcano.

Jag ger filmen 3,5/5

Påskafton

Godkväll!

Hoppas er påskafton varit bra. Här har man varit trött sen jag vaknade men tyckte att jag ändå sov bra. Jag började dagen med serien Game of thrones säsong sex.

Idag regnade det snöblandat regn på morgonen när jag vaknat. Så valde att ta bussen ner till affären då det fortfarande regnade. Sen när jag var klar så hade jag först tänkt ta bussen tillbaka men beslöt mig att gå hem istället.

Idag så så skrev jag till personal och frågade snällt om de kunde komma upp med middagen då jag var trött och har ont i huvudet. Så personal kom upp med middagen.

Ikväll har jag kollat på Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott på hbomax.

Handling:

Newt Scamander får ett uppdrag att hitta Credence av ingen mindre än Albus Dumbledore. Credence är i Paris för att försöka få veta vem han egentligen är. Samtidigt så har Grindelwald lyckats rymma när han skulle föras från USA till Europa. Hur ska detta sluta? Plus att man får veta varför Dumbledore inte kan slåss mot Grindelwald.

Recension:

Detta är den andra filmen i Fantastiska vidunder filmerna. Den kom 2018 och jag såg denna redan på bio. När jag fick veta att de hade castat Jude Law som Albus Dumbledore visste jag att detta skulle bli riktigt bra då vi har Johnny Depp som Grindelwald. I denna film får man även träffa Trollkarlen Nicolas Flamel. Han nämns i den första Harry potter filmen och i boken som den som uppfann de vises sten.

Jag ger filmen 3/5

Skärtorsdagen

Godkväll!

Hoppas er skärtorsdag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-14. Där jag bland annat läst i boken. Däremot så har jag haft ont i magen på eftermiddagen så jag valde att gå hem tidigare vid två tiden. Så då gick jag från radion till hemmakväll. Då jag ville köpa påskgodis idag istället för att jag ska vara tvungen att åka in till Uppsala imorgon.

När jag var klar på hemmakväll så gick jag ut till busshållplatsen för att där ta bussen hem. Här hemma så skrev jag till personalen att jag ville ha en ipren då jag hade ont i magen. Så personalen kom efter några minuter då de har alla mediciner inlåsta i ett skåp som bara personalen har nyckel till. Efter en stund så gick jag ner till basen för att äta middag. Det var pizza som personalen hade gjort. Det var gott.

Ikväll har jag inte kollat på någon film då jag inte riktigt kunde koncentrera mig. Så har kollat på dokumentär istället. Magen känns bättre då Iprenen hjälpte. Nu vid åtta har jag fått kvällsmedicinerna och jag har låtit personalen att låsa in påsen med mitt godis då jag har lite i en skål ikväll. Jag vill att godis ska räcka längre och att jag inte äter tills jag blir illamående.

Onsdag, ny bok och skräckfilm

Godkväll!

Hoppas ni har haft en fin onsdag. Här har det varit ett riktigt vårväder i luften. Var på radion mellan 10-15. Där jag bland annat har börjat läsa en ny bok. Det blev boken The lost world Jurassic park av Michael Crichton på engelska. Har insett att denna bok kommer ta tid att läsa för dels så är den på engelska och sedan är den rätt tjock då den är över 400 sidor lång. Däremot så får den ta den tid den tar för att läsa då man också ska komma ihåg vad man läst…

När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem. Här hemma har jag ätit middag vilket var pasta med ostsås. Vilket var väldigt gott. Efter det så har jag duschat och tvättat håret.

Nu sitter jag och kollar på skräckfilmen Saw X på sfanytime.

Handling:

Denna film utspelar sig mellan Saw I och Saw II. John Kramer får reda på att han som mest har månader kvar att leva. Han får veta att det finns en alternativ behandling på en klink i Mexico. I ett sista desperat försök så åker han ner till kliniken för att få en chans att vinna över cancern. Frågan är om de på kliniken verkligen kan få cancern att försvinna med en riskabel och experimentell medicinsk behandling. För att sedan inse att allt var ett lurendrejeri och han beslutar sig att leta upp personerna på kliniken och hämnas på dem genom att sätta dem i ett av hans spel. Bredvid sig har John Amanda från första Saw filmen.

Recension:

En väldigt bra film. Jag tycker denna når nästan upp till samma nivå som den första Saw filmen. Bered dig på mer blod, mer tortyr och en stundvis obehaglig film att se på. Denna film är inget för dig om du inte klarar av blod och hemska filmer. Däremot är denna ett måste att se om du gillar de andra saw filmerna.

Jag ger filmen 4/5

Tisdag

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-15. Där jag skrivit manus till mitt nya program. Så jag har sagt till handledare att jag vill spela in nästa onsdag den 8 april. Då jag kommer bli klar tills dess. När klockan var tre så avslutade jag min dator för att ta en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen till Gottsunda. Där gick jag in på ica och handlade då jag hade sett att jag fick köpa två flaskor av zeroh saften för 42kr plus pant. Efter det tog jag bussen hem.

Här hemma har jag haft kraftig ångest som jag tror berodde på en kombination av energidryck plus att jag ökat min ADHD medicin som kan göra mig känsligare för energidrycker. Så nu ska jag verkligen försöka att inte dricka någon mer denna vecka.

Lördag

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Här har det varit grått och regnigt väder. Jag började dagen med skräckfilmen Evil dead rise som finns att se på hbomax.

Handling:

En mamma som bor i en lägenhet med hennes tre barn. Efter en jordbävning hittar hennes son ett rum och hittar en rätt unik bok och även några gamla lp-skivor. Boken ser ut att ha tänder och de inser snart att man behöver blod för att öppna den. Sonen börjar kolla i den och lyssna på lp-skivorna och snart inser han att han inte skulle ha öppnat boken och lyssnat på lp-skivorna.

Recension:

Gör dig redo för mer blod och läskiga scener du någonsin har sett. Den är obehagligt bra och när du börjat se den kan du inte slita dig ifrån den innan den är slut…

Betyg: 5/5

Vid tolv tiden tog jag bussen in till Uppsala där jag bytte buss för att åka till Gränby centrum. Väl där insåg jag att det var mycket folk men sedan insåg jag att det är löningshelg. Jag gick till apoteket hjärtat för att hämta det jag beställde igår. Vilket var två handtvålar från Aco och en vaxol. Då min handtvål är på väg att ta slut och min vaxol också. Då jag har vaxpropp i höger öra så jag använder vaxol varje kväll.

Innan jag åkte hem så var jag in på normal och köpte en ny hårborste då jag behövde det. Vid fem i tre så var jag hemma igen.

Här hemma har jag ätit middag vilket var matlåda från igår då jag glömde äta lunch innan jag åkte till Gränby. Sen har jag kollat på filmen Fast and the furious 8 som även kallas The fate of the furious och kom 2017. Jag minns att jag såg filmen på bio.

Fredag

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här har man varit ledig som vanligt. Jag började dagen med serien Game of thrones säsong fem och börjar närma mig säsongens slut.

Idag så gick jag på en promenad ner till coop i det härliga vårvädret. Det var runt 10 grader och sol. Så jag tog på mig min gråa kappa när jag skulle gå ut.

När jag kom hem så har jag kollat på filmen Kung fu panda 4 på sfanytime.

Handling:

Efter att Po eller drakkrigaren som han kalas blivit utvald att bli den andliga ledaren i Fredens dal blir han tvungen att försöka utse en efterträdare som blir det nya drakkrigaren. Däremot så vet Po inte alls mycket om andligt ledarskap och har egentligen ingen lust att dra sig tillbaka. Hur ska detta gå?

Recension:

En väldigt bra animerad film som är den fjärde filmen i Kung fu Panda filmerna. Underhållande, rolig och en väldigt bra barnfilm. Jag såg filmen med svenska röster och den överträffade mina förväntningar.

De första två filmerna fick varsin oscar nominering.

Jag ger filmen 4/5

Efter det så har jag ätit middag uppe hos mig då personal kom upp med den. Det var gott men vet inte vad det heter.

Ikväll har jag kollat på filmen The day after tomorrow som kom 2004 och som vann en bafta award för best visual effects. I år är det 22 år sedan den kom ut och känns som ett givet val när det kommer till katastroffilmer.

Torsdag

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-15. Där jag har börjat skriva manus för mitt nya program. Sen har jag också kollat på en film som är en del av vad mitt nya program ska handla om. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog helg. Innan jag åkte hem så åkte jag till Kandyz i uppsala då jag köpt en toogoodtogo kasse.

Efter det så tog jag bussen hem. Här hemma har jag ätit middag vilket var Lasange. Vilket var väldigt gott. Sen har jag kollat på dokumentären American monster som finns att se på hbomax.

I helgen så tänker jag ta det lugnt men ta minst en promenad om dagen. Sen har jag tänkt att börja läsa en ny bok. Har inte riktigt bestämt mig om det blir Jurassic park the lost wolrd eller Fourth wing. Den första boken är på engelska medan den andra är på svenska.

Onsdag, regn och utläst bok

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Här regnade det inte när jag gick ut till bussen hemma men däremot så ösregna det när jag steg av bussen. Så glad att jag hade mitt paraply med mig men insett att jag måste köpa nytt då mitt blåst sönder. Så det får bli något jag gör i helgen.

På radion har jag nu läst ut boken Patient 67 av Dennis Lehane. Recension kommer i helgen. Sen har jag haft indiemöte med en handledare på radion. Där vi gick igenom vad jag jobbar med för program just nu och vad för mål jag ska ha framåt. När klockan var tre så avslutade jag datorn och gick till närmsta busshållplats för att där ta bussen hem. Det regnade fortfarande när jag åkte hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Stuvade makaroner och stekt falukorv. Vilket var väldigt gott. Efter det har jag duschat och tvättat håret, Sedan har jag kollat på filmen WIcked part I på sfanytime.

Filmen är baserad på den populära musikalen wicked som är baserad på boken Wicked av Gregory Mauguire.

Filmen handlar om Elphaba som har grön hy som möter Glinda som är en populär tjej blir oväntat vänner på Shiz university i the land of Oz. En vänskap som är stark men som till slut kommer till ett vägskäl där de måste välja vilken väg de ska. Frågan är om de kommer ta samma väg?

Recension:

En av de bästa musikaliska filmerna som någonsin gjorts enligt mig. En film som inte alls känns så lång som den är. Elphaba spelas av Cynthia Erivo som gör rollern otroligt bra medan Glinda spelas av ingen mindre än Ariana Grande som gör sin roll otroligt bra. De har också en väldigt bra kemi mellan varandra i filmen.

Filmen vann två stycken oscar för bästa kostym och best production design men fick hela 10 stycken nomineringar då både Ariana Grande och Cynthia Erivo fick nominering som bästa kvinnliga huvudroll och bästa kvinnliga biroll.

Ariana Grande och Cynthia Erivo vann en Grammy för Defying gravity från denna film.

Jag ger filmen 5/5

Tisdag

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-15. Där jag bland annat läste två kapitel i boken Patient 67 så har tänkt att läsa de två sista kapitlen i boken imorgon.

Medan jag var på radion så frågade jag min godman om jag hade råd att köpa två par träningstights på cubus för ca 450kr. Jag fick svaret att det hade jag så jag beställde dem och valde click and collect så jag skulle kunna hämta de på cucbus i centrala Uppsala. Men konstigt nog fick jag aldrig något mejl eller sms att mina varor finns att hämta. Däremot kunde jag när jag gick in på mina beställningar se att det stod att de fanns att hämta. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och gick till närmsta busshållplats då det blåste och även regnade. Tog bussen till närmsta busshållplats och gick till Cubus och väl där så kunde jag hämta mina byxor. Jag berättade att jag inte fått något mejl eller sms. De sa att det måste vara någon bugg i systemet för vanligtvis får man mejlet direkt.

Efter att jag var klar på cubus så gick jag till närmsta ica och handlade. Sen gick jag till busshållplatsen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag. Vilket var pasta och och kyckling med tomatsås. Sen så tog jag en dusch och nu sitter jag och kollar på filmen The hunger games: the ballad of songbirds and snakes.

Handling:

En ung Coriolanus Snow blir mentor för Lucy Gray Baird som är tjejen från distrikt 12 som ska delta i det tionde hungerspelen. Han är ute efter att vinna ett pris så han måste hitta ett sätt som gör att Lucy kan vinna hungerspelen. Lucy är bokstavligen en sångfågel och han uppmuntrar henne att sjunga då de visar upp de tävlande kvällen innan hungerspelen börjar. Ska Coriolanus snow lyckas att göra Lucy till en vinnare?

Recension:

Denna film är baserad på boken The hunger games: the ballad of songbird and snakes av Suzanne Collins. Denna film tycker jag är väldigt bra. Jag vet att den fått rätt dåliga recensioner men jag tror att det kan ha med att göra att man inte har läst boken innan. Vissa klagar på att det är för mycket sång men det är en av Lucys starka sidor som man hade vetat om man läst boken. Man måste ha med i bakhuvudet att hungerspelen är bara 10 år gamla i filmen och är inte lika utvecklade och stora som när Katniss Everdeen deltar. Denna film utspelar sig 64 år innan Katniss äventyr.

Visste ni att alla gånger Lucy sjunger gör hon det live och Rachel Zegler gör det väldigt bra. När de spelade in filmen så när hon hade sjungit fick hon applåder av de andra.

Jag visste inte att den skulle vara så lång som den är när jag bokade biljett. Däremot är den spännande från början till slutet.

Jag ger filmen 3,5/5