Lördag

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Här har man haft en bra dag. Jag började dagen med skräckfilmen Malignant som finns att se på hbomax.

Madison upplever hemska syner och mord som hon på något sätt ser medan det händer. Frågan är vad som egentligen händer och hur hon kan se mord när det händer. Samtidigt så säger hon att det finns en tid i hennes liv där hon inte har några minnen från. Sanningen ska komma vara mer hemsk och chockerande än de någonsin trott.

Recension:

Denna film såg jag redan när den kom på bio 2021. Denna film är regisserad av James Wan. Han har gjort bland annat the conjuring och saw filmerna. Madison spelas av Annabelle Wallis som jag tyckte gott och väl kunnat i alla fall få en Oscarsnominering för denna roll. Däremot så har James Wan vunnit priser för denna film. En skräckfilm som är värd att se då den är enligt mig en väldigt bra film.

Jag ger filmen 3/5

Idag så gick jag ut på en mindre promenad då jag insåg när jag kom ut att jag hade tagit på mig för lite kläder då det blåste men orkade inte gå in igen för att byta jacka.

Efter det att jag kom hem så började jag kolla på den första avatar filmen. Pausade filmen när det blev tid att gå ner till basen och äta middag. Idag hade personalen kokat makaroner och gjort en baconröra till då det. Det var väldigt gott.

När jag kom upp till lägenheten tog jag en dusch för att sedan fortsätta kolla på filmen. Nu har jag kollat klart filmen och sitter och kollar på dokumentär. Den heter People magazine investigates. Kommer kolla på den tills jag ska sova.

Torsdag

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här har man varit ledig och haft en bra dag. Jag började dagen med serien Game of thrones där jag nu börjat kolla på säsong fem. Serien är verkligen bra och det är lagom när det är ca 10 avsnitt på en säsong då avsnitten är ungefär 50 minuter långa.

Annars så har jag varit ute på en promenad på ca 30 minuter längs en väg som jag förut har gått ofta men det är ingen väg man går på vintern. Hade bara en tunn tröja och min gråa kappa på mig då det var upp mot 11 plusgrader ute och det blåste inget.

Idag har jag sett på filmen How to train your dragon från 2025.

Handling:

På de karga klipporna på ön Berk, där vikingar och drakar varit bittra fiender i generationer, sticker Hicke ut från mängden. Den uppfinningsrike men ändå förbisedde Hicke, son till vikingahövdingen Tryggvåld den Väldige, trotsar århundraden av tradition när han blir vän med Tandlöse, en fruktad Nattfasa-drake. Deras osannolika vänskapsband avslöjar drakarnas sanna natur, och utmanar därmed själva grunden för vikingarnas samhälle.

Recension:

Detta är en live action film av den animerade filmen med samma namn som kom 2010. Filmen är insirerad av boken How to train your dragon av Cressida Cowell som kom ut 2003.

En väldigt bra och välgjord film. Det var en upplevelse att se den i både 3D och 4DX samtidigt och man var öm i kroppen dagen eftersom det var rätt mycket de red på drakarnaEn film man bör uppleva på bio och i 3D. Vilket jag gärna skulle vilja göra om.

Jag ger filmen 3/5

Efter jag hade ätit middag vilket var hamburgare med bröd och strips till så åkte jag till Gottsunda. Där gick jag in på ica för att jag hade bokat ett flak med monster energidryck för ett bra pris. Däremot så var det tur att jag tog min resväska på hjul med mig då jag annars inte hade fått hem det då det är ändå 24 burkar och varje burk är 0,5 L. Så nu har jag så det räcker ett tag.

Onsdag och tandläkarbesök

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Jag har varit hemma då jag hade tid hos tandläkaren idag för att göra en undersökning. Jag började dagen med serien Game of throne säsong fyra där jag bara har lite mer än 2 avsnitt kvar av säsongen.

Vid ett tiden tog jag och en personal bussen in till Uppsala då jag ville ha någon med mig. Där vi tog en buss som gick till västertorg där jag hade tid hos tandläkaren. Vid 14.20 hade jag tid och det gick bra. Det var en hel del som behövdes göras men inget som var akut. Tandläkaren avslutade med att säga att jag hade borstat tänderna bra idag då jag inte hade något plack eller tandsten. Jag sa att jag använder munskölj varenda kväll och det sa hon att jag skulle fortsätta med det.

Innan vi åkte buss därifrån så sa jag att jag ville in på hemköp då jag hade lite jag ville handla. Så vi var inte hemma förrän klockan var nästan fyra på eftermiddagen.

Jag åt middag på basen och det var plättar med sylt. Efter det så har jag duschat och tvättat håret plus att jag använde en hårmask.

Nu sitter jag och kollar på filmen Armageddon på sfanytime.

Handling:

Bruce Willis spelar Harry S. Stamper som är oljebrorrare och har ett gäng anställda. Nasa har insett att en Astroid är på väg mot jorden och inser att om den krockar med jorden kommer ingen överleva. De inser också att det inte hjälper att skicka upp en atombomb då den är för stor så det enda som hjälper är att de måste borra på asteroiden och komma till ett viss djup för att kunna spränga den så den delas i två delar. Så de tar kontakt med Harry och ber honom hjälpa dem att rädda jorden. Harry säger att han då vill ha med sina anställda. De skickas upp i två rymdraketer men frågan är om de kommer lyckas och vilka som kommer överleva?!

Recension:

Denna film kom 1998. Den var nominerad till fyra oscar för bland annat best music, orginal song för låten I dont want to miss a thing. I denna film är också Ben Affleck, Michael Clarke Ducan och Liv Tyler med. Detta var innan Michael spelade John Coffee i Den gröna milen. Michael gick tyvärr bort i sviterna av en hjärtattack 2012.

Visste ni att vi har en svensk skådespelare med i denna film då Peter Stormare spelar den ryska astronauten på rymdstationen som de stannar för att tanka rymdfärjorna på. Detta är en katastroffilm och en riktig blockbuster. Denna film är 2 timmar och 31 minuter lång.

Jag ger filmen 3/5

Lördag, regn, biobiljett och film

Godkväll!

Hoppas er lördag varit bra. Här är man bättre i magen men har fortfarande ont så idag har jag tagit det lugnt. Då det också regnat nästan hela dagen. Jag började dagen med serien Game of thrones säsong fyra.

Som jag skrev tidigare så har det regnat nästan hela dagen. Så jag har varit inne. Jag har kollat på filmen Jurassic world: rebirth på skyshowtime.

Handling:

Fem år efter händelserna i ”Jurassic World: Dominion”, har jordens ekosystem visat sig vara ohållbart för dinosaurier. De kvarvarande dinosaurierna lever isolerade i tropiska miljöer nära ekvatorn, med klimat som liknar de där de en gång frodades. De tre mest kolossala arterna på land, i havet och i luften bär i sitt DNA på nyckeln till en medicin som kommer att ge mänskligheten mirakulösa, livräddande fördelar.

Recension:

Filmen var lite seg i början men den sista 1,5 timmarna var späckad med mycket action. Detta är helt klart den bästa filmen av Jurassic world filmerna och klår även de två sista Jurassic park filmerna enligt mig.

Jag ger filmen 3/5

Jag har också köpt biobiljett till veckan. Då filmstaden har pensionärsdagar 16-20 mars då du som pensionär eller förmånstagare så får du 50% rabatt på biobiljetten på alla filmer fram till klockan 17. Så jag har köpt biljett till filmen Avatar: fire and ash som jag ska se på tisdag.

Fredag, magproblem och ett irriterande öra…

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra fredag. Min dag har tyvärr kantats av magproblem. Så hade tänkt att åka in till Uppsala för att gå till hemmakväll men valde att vara hemma. Jag började dagen med serien Game of thrones där jag nu börjat se på säsong fyra. Så har ungefär sett halva serien då den har åtta säsonger.

Sen har jag också konstaterat att jag har vaxpropp i höger öra så ni i helgen ska personalen hjälpa mig att ge mig vaxol i örat för att förhoppningsvis att det släpper själv. Annars kommer jag behöva ringa och boka tid för att spola örat.

Men jag tog en mindre promenad ner till coop och tog bussen hem. Annars har jag kollat på filmen Dune part two.

Nu på kvällen sitter jag och kollar på dokumentär som jag sett förut men valde att kolla om. Kommer kolla på den tills jag ska sova och det blir nog en tidig kväll då jag är trött..

Torsdag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra torsdag. Jag har varit på radion mellan 10-15. Där jag bland annat läste ett kapitel i boken jag läser. Sen har jag också kollat på serien Game of thrones där jag nu har kollat ungefär halva säsong tre.

När jag var på radion så köpte jag ny lego. Då jag hittade den jag har velat ha länge men annars inte funnits i lager eller varit för dyr. Nu hittade jag den till nedsatt pris också. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn för att sedan ta bussen ner till centralstationen för att där ta bussen vidare till Gränby. Där var jag in och hämtade mitt lego då jag köpte på internet men kunde hämta ut det på deras butik i Gränby. Kommer visa bild när jag byggt klart det…

När jag kom hem så var jag ner till basen och åt middag. Vilket var vita bönor i tomatsås och stekt falukorv. Vilket var gott. Efter det så har jag kollat på filmen Venom: Let there be carnage som är den andra filmen om Venom.

Handling:

Mer än ett år efter händelserna i Venom kämpar den undersökande journalisten Eddie Brock med att anpassa sig till livet som värd för den främmande symbioten Venom, vilket ger honom övermänskliga förmågor. Brock försöker återupprätta sin karriär genom att intervjua seriemördaren Cletus Kasady, som blir värd för symbioten Carnage och flyr från fängelse efter en misslyckad avrättning.

Recension:

Denna film kom 2021 och jag såg den redan när den kom på bio. Jag tycker det är en väldigt bra uppföljare på första filmen. Däremot är det en annan regissör till denna då Andy Serkis regisserar denna. Det är han som gjorde rösten till Gollum i Lord of the rings och Hobbit.

Jag ger filmen 3/5

Onsdag

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Här har man haft en bra dag. Jag har varit på radion mellan 10-15. Där jag bland annat läst bok, idag blev det två kapitel. Jag har även berättat för handledare på radion att jag blir borta nästa onsdag och torsdag. På onsdag ska jag till tandläkare för undersökning och med tanke på hur trött jag blev dagen efter jag var till tandläkaren så var det smartaste att ta ledigt.

När jag kom hem så åt jag middag vilket var köttfärssås och spaghetti vilket var gott. Sen har jag duschat och tvättat håret. Efter det har jag kollat på filmen Venom som kom 2018.

Handling:

Eddie har länge försökt avslöja den ökände grundaren av Life Foundation, geniet Carlton Drake. När han undersöker ett av Drakes experiment, förenas utomjordingen Venom med Eddies kropp, och plötsligt har han otroliga superkrafter. Oförutsägbar och driven av raseri tvingar Venom Eddie att kämpa för att behålla kontrollen. När Eddie och Venom behöver varandra blir föreningen allt starkare. Var slutar Eddie och var börjar Venom?

Recension:

Denna film innehåller en massa action men ändå en del av humor. Tom Hardy spelar Eddie och gör det briljant. Denna film såg jag redan när den kom på bio 2018. Denna film har fått två uppföljare som kom 2021 och 2024.

Jag ger filmen 3/5

Måndag

Godkväll!

Hoppas er måndag varit bra. Här var man trött då jag hade problem att somna då jag hade ont i magen. Jag åkte ändå till radion så var där mellan 10-15. Där jag bland annat läst ett kapitel i boken Patient 67 hade tänkt läsa mer men som sagt var jag trött. Så när klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Potatis och köttfärslimpa som jag uppe hos mig då jag hade ont i huvudet när jag kom hem. Sen har jag kollat på dokumentären American monster som jag berättat om tidigare.

Jag är med i en grupp på facebook som heter Social media support & share group som är en grupp som man som bloggar kan vara med i. Där har vi varenda lördag något som kallas länkregn. Där vi får länka ett specifikt inlägg som de andra ska tipsa om i deras blogg.

Amanda är en tjej som läser mycket och skriver om i hennes blogg varför hon haft en bloggpaus.

Tittilura skriver om ett övernaturligt väsen som kallas Leviathan och jag tycker det alltid är roligt att läsa hennes inlägg då de är väldigt bra skrivna.

Fredag

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här har man varit ledig som vanligt. Jag började dagen med serien Game of thrones där jag nu har kommit fram till säsong två. Säsong två är enligt mig bättre än vad första säsongen var.

Idag så åkte jag in till Uppsala där jag var in på Rituals. Där så köpte jag necessären på bilden ovan. I den så fick jag ett duschskum, en liten förpackning bodycream, Body lotion mousse, Mini fragrance sticks och ett doftljus allt i sakura serien som är min favorit. Sen är necessären så fin i sådan neonrosa… Jag fick två gåvor då jag köpte för mer än 600kr och det var en liten necessär och ett duschskum i deras nya limited edition collection.

Annars har jag kollat på filmen Snakes on a plane på sfanytime.

Handlíng:

En ung kille blir vittne till ett brutalt mord på en åklagare på Hawaii. Han ska med två poliser flyga från Hawaii till USA där han ska vittna mot den som mördade åklagaren. När planet kommit upp i luften så inser de att någon lyckats få massor med giftiga ormar ombord på planet. Så det blir en kamp för de ombord för att överleva.

Recension:

Denna klassiker till film kom 2006. I en av de större rollerna som en av poliserna ser vi Samuel L. Jackson. Samuel L. Jackson har vunnit pris för sin roll i denna film. En bra film att kolla på om man vill ha en bra action film.

 Jag ger filmen 3/5.

Favorit citat från filmen är :

I HAVE HAD IT WITH THESE MOTHERFUCKING SNAKES ON THIS MOTHERFUCKING PLANE!

Sen har jag fått hjälp av personal att städa lägenheten. Öppnade också ett fönster en stund så det kom in ny och fräsch luft.

På kvällen har jag kollat på filmen Ted- för kärlekens skull på hbomax som handlar om Ted Gärdestad. Så fin film men med ett mörkt slut tyvärr. Jag själv har ett speciellt band till låten för kärlekens skull då den spelades när man gick in på en väns begravning..

Onsdag, bio och Game of thrones

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Här var man på radion men slutade tidigare vid tolv redan. Då jag hade köpt biobiljett till filmen Nürnberg som skulle börja kl ett. Så vid tolv avslutade jag datorn och tog en promenad från radion till filmstaden. Det blåste bra med motvind på min promenad. När jag kom till bion så köpte jag dryck och snacks att ha till filmen.

Så vid ett började filmen och den var klar ungefär tjugo i fyra. Då gick jag mot busshållplatsen och var in en sväng på normal. Missade precis bussen så jag valde att gå till centralstationen då nästa skulle inte gå förrän 18 minuter senare. Väl på centralstationen så stod åttan inne och jag var hemma vid halv fem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Ris och korvstroganoff. Efter det så har jag duschat och tvättat håret. Sen har jag börjat kolla om serien Game of thrones från början. Serien är baserad på böckerna A song of ice and fire av George R.R. Martin. Serien fick åtta säsonger och vann totalt 59 emmys.