Fem en fredag v.50: Till minne

close up photo of white and black journal
Photo by Min An on Pexels.com

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vilket ögonblick från det senaste året vill du hålla fast vid extra hårt?
  2. Vad får dig att le, även en annars tung eller vanlig dag?
  3. Vad i din vardag får dig att stanna upp och känna tacksamhet?
  4. När brukar du känna ”det här är livet”?
  5. Vad får dig att känna hopp, även när livet känns lite tungt?
  1. Vilket ögonblick från det senaste året vill du hålla fast vid extra hårt?

Hm svårt att komma på något speciellt…

2. Vad får dig att le, även en annars tung eller vanlig dag?

När jag tänker på hur långt jag kommit i livet från att bo på behandlingshem till att inte längre har kvar borderline diagnosen.

3. Vad i din vardag får sig att stanna upp och känna tacksamhet?

Att jag bor på ett boende där jag får det stödet och hjälpen jag behöver.

4. När brukar du känna ”det här är livet”?

När jag når ett mål som jag satt upp.

5. Vad får dig att känna hopp, även när livet känns lite tungt?

Att komma ihåg att det är en dålig dag inte ett dåligt liv..

Torsdag, regn och vaxpropp

rain drops
Photo by Pixabay on Pexels.com

Godkväll!

Hoppas er torsdag varit bra. Här i Uppsala har vi tyvärr fått regn igen. Trött på detta skitväder. Ren ut sagt.. Jag var på radion mellan 10-15. Där jag arbetade med det jag arbetat med denna vecka och som kommer publiceras här på bloggen nästa vecka. När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var något kött och potatisklyftor. Sen har jag kollat på filmen Fantastiska vidunder och var man hittar dem på sfanytime då jag var trött i huvudet när jag kom hem.

Nu sitter jag och kollar på samma dokumentär som jag såg på igår. Är också nästan säker på att jag har fått en vaxpropp i höger öra. Så ska kolla med personalen när den kommer om jag har något vaxol kvar i mitt skåp eller om jag behöver köpa nytt. Jag hoppas jag har kvar och att jag kan få det i örat så kanske det släpper och jag slipper boka tid på vårdcentral för att spola örat.

Onsdag

Godkväll!

Hoppas er onsdag varit bra. Här har man varit på radion mellan 10-15. Där har jag fortsatt arbeta med blogginlägget. Det har däremot ändrat form då jag har brukat ange årets fem bästa filmer men som sagt blir det lite annat upplägg i år. När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var snitzel eller hur det nu stavas och potatisklyftor till. Efter det har jag duschat och tvättat håret vilket var skönt. Efter det har jag kollat på dokumentär på hbomax.

Om en stund kommer personalen upp hit, hon som är min kontaktperson och vi ska se ett avsnitt tillsammans. Innan måste jag städa ur min soffa så hon har någon stans att sitta

Måndag

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra måndag. Här har det regnat hela dagen. Åkte till radion som vanligt. Däremot har jag varit väldigt trött så kan inte ha sovit så bra som jag trodde jag gjorde. Vid tre så avslutade jag datorn och det spöregnade när jag skulle gå från radion så det blev att gå till närmsta busshållplats och invänta nästa buss. Bussen gick ner till centralstationen för att där gå in på pressbyrån och hämta ut en gratis dryck via deras app. Sen vänta jag på att nästa buss hem till mig skulle gå. Medan jag satt på bussen så pratade jag med min mamma.

Efter jag kom hem så har jag ätit middag. Vilket var kycklingkebab eller vad det nu heter och strips och bearnisesås till. Sen har jag börjat kolla på första lord of the rings filmen men tröttnade så nu sitter jag och kollar på serien Outlander säsong ett.

Imorgon är det tisdag och då hoppas jag att jag är piggare och har fått sova bättre. Jag ska till radion sen får vi se om det är väder så jag kan gå från radion till centralstationen som jag brukar eller om det fortfarande regnar.

Söndag, en dag med regn,yrsel och film

Godkväll!

Hoppas er söndag och första advent varit bra. Jag började dagen med serien Supernatural säsong sex på hbomax. Där Dean blev kidnappad av vad han trodde var aliens. Det avsnittet var rätt roligt. Annars har jag varit inne idag då det regnat typ hela dagen här. Har haft en del yrsel som gjort dagen mindre bra.

Men har fått hjälp att städa lägenheten inför nya veckan och bytt sängkläderna. De gamla sängkläderna valde jag att lägga in i tvättmaskinen direkt och köra igång den.
Till middag åt jag gräddstuvad pytt i panna. Efter det så har jag duschat och tvättat håret. Nu sitter jag och kollar på filmen Oppenheimer som finns att se på netflix.

Fredag, skrivande av recension, magont och filmen A star is born

Godkväll!

Hoppas er fredag varit bra. Här har man varit ledig som vanligt och idag var jag mycket piggare när jag vaknade. Så började dagen med serien Supernatural säsong sex. Annars har jag bland annat börjat skriva recensionen av filmen Wicked: for good men kommer skriva klart den och publicera den imorgon.

Idag så gick jag en lite längre promenad och det blev ca 2km jag gick. Här har det varit fint väder men kallt så man får ta på sig kläder så man inte fryser.

Har haft lite problem med att ha ont i magen men det beror nog på för mycket energidrycker så jag har låtit personalen låsa in några av dem i ett skåp. Så jag bara ska dricka en per dag.

Ikväll har jag kollat på filmen A star is born på netflix.

Handling:

Jack är en känd artist med problem med droger och alkohol. Han får upp ögonen för en tjej som heter Ally och har en otrolig röst. Han gör att hon får spela in en skiva och samtidigt så inleder de en relation.

Recension:

Filmen kom ut 2018 och fick en oscar för bästa orginal sång. Det var låten Shallow som de vann en oscar för. Jag såg denna film på bio men det var efter den vann en oscar och det var en förlängd version jag såg med mer musik än orginalfilmen.

Filmen är en bra drama film med mycket musik i. Jack spelas av Bradley Cooper som även regisserat filmen och Ally spelas av ingen mindre än Lady Gaga som var med och skrev låten Shallow och fick vara med och ta emot oscarn.

Jag ger filmen 3/5

Trötter efter igår

Godkväll!

Hoppas ni har haft en bra torsdag. Jag har varit hemma. Tur det då jag varit extremt trött efter igår. Har varit så trött att jag inte ens börjat skriva på recension av filmen jag såg igår. Däremot så har jag tagit en promenad ner till Coop. Annars har jag kollat på serien Supernatural och filmen Dumma mej 4. Hoppas jag är piggare imorgon när jag vaknar.

Over and out

Måndag

Godkväll!

Hoppas er måndag varit bra. Här valde jag att ta min stora vinterjacka på mig idag. Det var jag glad för det var kallt ute idag. Jag har varit på radion mellan 10-15. Där jag bland annat läst ut boken How to train your dragon av Cressida Cowell. När klockan var tre så avlutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Äggnudlar med kyckling i currysås. Det var gott. Sen har jag kollat på dokumentär på hbomax.

Ska packa ihop lite saker innan jag går och lägger mig som jag ska ge till min mamma imorgon. Då hon och hennes man kommer ner till Uppsala och vi ska träffas och gå och kolla på Allt ljus på Uppsala tilsammans. Så jag har sagt till personal att jag kan bli sen till middagen imorgon men att de ska spara mat åt mig.

Söndag

Goddag!

Hoppas eran söndag varit bra såhär långt. Idag började jag dagen med serien Supernatural där jag kommit fram till säsong sex. Dean har upptäckt att Sam har kommit tillbaka efter att han hamnade i buren med Lucifer. Jag körde också igång en maskin med mina sängkläder när jag vaknade då jag behövde tvätta dem då jag inte han göra det igår.

Efter att jag ätit lunch så tog jag en liten promenad ner till coop då jag behövde handla lite hushållsvaror som var nästan helt slut. Jag tog sedan bussen hem då jag var trött efter gårdagen. Jag skrev också till personalen att jag inte kommer orka städa lägenheten.

Efter att ha kommit hem så har jag kollat på filmen Fantastiska vidunder och var man hittar dem. Filmen hade premiär idag för 9 år sedan då den hade premiär den 16 november 2016 i Sverige och jag såg den på premiärdagen.

Jag har satt igång en till tvättmaskin med kläder inför veckan. Då jag vill helst inte behöva tvätta under veckan. Jag ska på bio på onsdag och sedan kommer mamma och hennes man ner till uppsala på tisdagen.

Tisdag

Godkväll!

Hoppas er tisdag varit bra. Här har man varit på radion där jag bland annat har läst i boken How to train your dragon. Däremot blev det bara några sidor då jag inte riktigt kunde koncentrera mig. Jag var på radion mellan 10-15. När jag gick in på kalendern via gmail så såg jag att en personal skrivit att jag skulle ha indiemöte och uppdatera genomförandeplanen nästa torsdag. Saken är att det är dagen efter jag har varit på galapremiär i gränby och ska vara ledig så vi planerade om och vi ska ta det på torsdag denna vecka istället. När klockan var tre så avslutade jag datorn för att ta en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.

Här hemma har jag ätit middag vilket var Hamburgare med bröd och strips till. Sen har jag kollat på dokumentär på hbomax. Tror jag tipsat om dokumentären tidigare som heter People magazine investigate: Surviving a serial killer.