Hoppas er torsdag varit bra. Här har vi haft väldigt tråkigt väder. Jag var på radion mellan 10-15. Där har jag kollat på film då jag hade svårt att koncentrera mig på något annat. När klockan var tre så avslutade jag datorn och tänkte först gå sträckan till hemmakväll men det regnade så jag gick till närmsta busshållplats och tur det då det började hällregn på väg till busshållplatsen men som tur hade jag mitt paraply.
Jag åkte bussen till den hållplats som låg närmast hemmakväll. Gick in och köpte lösgodis och sedan tog jag bussen hem. Här hemma har jag ätit middag vilket var Makaroner och köttbullar.
Efter det så har jag tvättat en maskin med tvätt. Annars har jag fortsatt kolla dokumentären på People Magazine investigates där jag nu kommit till säsong två.
Hoppas ni har haft en bra lördag. Här började jag dagen med filmen Deep blue sea. Det är en av mina favoritfilmer när det kommer hajfilmer och nu tänker jag sticka ut hakan och säga att jag hellre kollar på den filmen än filmen Jaws. Jaws är en film som är höjd till skyarna men förstår inte riktigt varför.
Idag när jag skulle åka till Gottsunda för att panta burkar så var bussen nästan 15 minuter sen. Sen så när klivit på bussen så går ett av mina handtag på ena påsen med burkar sönder så burkar trillade ur och hamnar i gången. Så jag står där och plockar burkar i fel riktning än vad bussen kör i och det kändes som chauffören körde som en galning. Men till slut får jag upp alla burkar och kan äntligen sätta mig på ett säte.
När jag pantade burkar så hade jag exakt 40 kr i pant och ändå har jag en hel del kvar hemma då jag inte tog alla påsar för tänkte att två fulla soppåsar får räcka denna gång.
När jag kom hem så har jag kollat på filmen Lilo & Stitch som kom ut i år och är ene liveaction film baserad på den animerade filmen Lilo & Stitch.
Handling:
Detta är en live action film av den animerade filmen Lilo & Stitch som kom 2002. Fiilmen handlar om en liten varelse från rymden som lyckas rymma från sin planet och krashar på jorden. Varelsen träffar en liten tjej som heter Lilo och som ger varelsen namnet Stitch.Däremot så är inte Stitch så lätt att hantera.
Recension:
En av Disneys bästa live action filmer som någonsin har gjorts. Filmen var lite trög i början innan Stitch kommer till Jorden. Annars rolig och väldigt underhållande. Helt klart en film som kan ses av alla åldrar och även vuxna.
Jag ger filmen 4/5
Förresten har jag tagit ett beslut att bokrecensioner och filmrecensioner som får ett eget inlägg kommer jag från och med nu göra måndag till fredagar. Så min bokrecension kommer nästa vecka. Detta är för att både jag och mitt huvud ska få vilka under helgerna.
Hoppas ni har haft en bra måndag och en bra början på denna vecka. Jag har varit på radion mellan 10-15. Där har jag bland annat läst några kapitel i boken Mockingjay av Suzsanne Collins. Jag har bara 2-3 kapitel kvar nu så kommer läsa ut den denna vecka. När klockan var tre så avslutade jag datorn och tog en promenad ner till centralstationen för att där ta bussen hem.
Idag tog jag min gråa kappa på mig för det känns verkligen att hösten har kommit. Mina handledsvärmare fick också följa med till radion. Medan jag var på radion så har jag lämnat in papper på hur jag vill vara ledig i Jul och nyår. Det blir tre veckor jag kommer bli ledig men ska åka upp till mamma över jul i alla fall.
Här hemma har jag ätit middag vilket var Lasange och det var som alltid gott. Sen har jag kollat på serien Supernatural där jag kommit till säsong tre. Jag skulle vilja ha alla säsonger av den serien men det är trotts allt 15 säsonger så jag kollade vad det skulle kosta runt 2000kr och vet inte direkt om min godman skulle okeja den kostnaden för en tvserie 🙃
Hoppas er torsdag varit bra. Här har man varit på radion men bara mellan 10-12. När jag åkte till radion så var jag väldigt trött. Sen så skulle jag äta lunch. När jag skulle ta ut matlådan ur mikrovågsugnen så var jag inte riktigt med så det slutade med att den maten hamnade på golvet.. Detta är inte min dag… Så där rök min lunch så jag valde att sluta tolv.
Tog bussen ner till centralstationen då jag fortfarande var väldigt trött.. Där gick jag in på coop och handlade och sedan tog jag bussen hem. Här hemma har jag börjat kolla om på serien Supernatural från säsong ett. Visste ni i år är det 20 års sedan första säsongen släpptes då den kom 2005.Kommer fortsätta kolla på serien tills jag ska sova och det lär bli en tidig kväll då jag är trött..
Hoppas er torsdag varit bra. Jag är äntligen piggare men har varit hemma idag. Så jag började dagen med miniserien Chernobyl som finns att se på hbomax. Miniserien handlar om kärnkraftsolyckan som hände den 26 April 1986 kl. 01.23.45 då den fjärde reaktorn exploderade på tjernobyls kärnkraftsverk. Serien vann hela 10 stycken Emmys och Stellan Skarsgård vann en golden globe för sin roll i serien.
Annars har jag inte gjort så mycket men var idag ner till Coop och handlade. Åkte buss både dit och hem då det kändes för tidigt att ta en promenad ner dit. Sen har jag ätit middag på basen vilket var gorbys piroger och jag åt två stycken, Efter det så duschade jag och tvättade mit hår.
Efter det har jag fortsatt kolla på dokumentären American monsters på hbomax. Vid nio kommer min kontaktperson i personalen som jobbar jouren inatt då vi ska kolla på ett avsnitt tillsammans då hon också tycker det är intressant med truecrime dokumentärer.
Hoppas er onsdag varit bra. Här har man varit hemma. Idag när jag vaknade så kände jag mig sämre än igår. Jag var mer trött och att jag vaknade med ont i halsen. Tack och lov så hade jag strepsils. Jag började dagen med att se klart serien Locke and key sista säsong vilket var säsong tre. Tyckte serien fick ett bra avslut.
Annars har jag spenderat dagen i soffan då jag varit väldigt trött. Så har valt att också se på filmen Lord of the rings: the return of the king extended edition. Den är ju 4 timmar och 12 minuter men den är ett mästerverk och att den har rekordet i antal oscar då den vann elva. Den delar rekordet med ben-hur och Titanic. Däremot är filmen den enda som vann alla kategorier den var nominerad i för en oscar.
Imorgon kommer jag vara hemma också och jag hoppas jag vaknar upp piggare…
Hoppas ni har haft en bra fredag. Här har man haft en väldigt bra fredag. Jag har kommit ut ur dippen med ångest som jag haft denna vecka. Idag så åkte jag bussen vid tio över elva till centralstationen för att där möta min mamma och hennes man. Därifrån åkte vi med buss och vi gick från busshållplatsen till restaurang Arom där vi skulle käka lunch. Jag blev bjuden av dom så jag valde att äta en pizza med ananas och skinka på. Det var gott. Efter vi käkat färdigt så gick vi till Nelins där vi handlade lite och jag passade på att handla lite. Efter det tog vi bussen till centralstationen för att där säga hejdå och de gick till sitt tåg medan jag gick för att vänta på nästa buss hem till mig.
Jag har gått en del idag så har kommit över 5000 steg idag. Här hemma har jag ätit middag vilket var makaroner och falukorv. Sen har jag kollat på dokumentärer på netflix hela kvällen då jag inte kände för att se någon film.
Här i sunnersta har det typ regnat hela kvällen. Så det är bra att man inte måste gå ut…
Fick idén att skriva detta inlägg när jag var sjuk men valde att vänta då jag ville vara pigg när jag ska skriva detta.
Detta inlägg handlar som rubriken säger vilka problem eller svårigheter jag kan ha när jag är sjuk och som kan kopplas till min Npf diagnos.
Som jag har berättat förut så saknar jag tidsuppfattning. Vilket kan ställa till det eller att saker känns värre för mig än vad en person med tidsuppfattning gör. Som denna gång då jag bara varit sjuk några dagar så kändes dagarna väldigt långa och det kunde lika bra vara en vecka som jag varit sjuk.
Är jag halvdålig så kan jag ha svårt att sitta still och vila. Jag behöver tex att jag sitter i soffan och kollar på någon film eller serie på tv:n. Sen kan maten bli drabbad också då jag saknar signalen från magen till hjärnan att jag är hungrig. Så får verkligen försöka vara hård på mig själv att jag måste få något i magen då det behövs för att kroppen ska återhämta sig.
Vill avsluta med att säga att detta är mina upplevelser och saker jag tycker är jobbiga när jag är sjuk och har du också npf diagnos så behöver du absolut inte ha dessa svårigheter när du är sjuk.
Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.
Vilken nyhet har påverkat dig mest den senaste tiden?
Hur håller du dig uppdaterad om vad som händer i världen?
Vilken typ av nyheter tycker du är mest intressanta att följa?
Finns det en aktuell samhällsfråga du brinner extra mycket för?
Vad är aktuellt i ditt liv just nu?
Vilken nyhet har påverkat dig mest den senaste tiden?
Hm vet inte om det klassas som nyhet men det var när regeringen höjd gränsen för högkostnadskortet med nästan 1000kr.
2. Hur håller du dig uppdaterad om vad som händer i världen?
Det är via sociala medier då jag inte kollar på tex nyheterna på tv.
3. Vilken typ av nyheter tycker du är mest intressanta att följa?
Hm svår fråga men det nog nyeher som har med historia att göra.Igår var det 80 år sedan andra världskriget avslutades i Europa.
4. Finns det en aktuell samhällsfråga du brinner extra mycket för?
Det är helt klart hur vi med npf diagnoser och funktionsvariationer behandlas och vad vi får för hjälp i vardagen.
Hoppas er tisdag varit bra. På bussen till radion så lyssnade jag på ljudboken Fourth wing och nu har jag lyssnat på halva ljudboken. Jag har varit på radion mellan 10-15. Gick en promenad med två kollegor. Jobbade med mitt manus. När jag skulle gå från radion upptäckte jag att min mobilväska där jag har alla mina kort och mitt id i var borta. Jag var säker på att jag hade den med mig till radion. Jag bad personal på radion om hjälp men vi hittade ingen. Jag häll på att få panik men sa att jag måste ringa till mitt boende och fråga min om personalen kunde gå in i min lägenhet så den inte låg kvar där. Fick svar rätt snabbt och som tur var så hade jag glömt den kvar i min lägenhet. Så gick ner till centralstationen för att där ta bussen hem.
Här hemma har jag ätit middag vilket var fläskfilégryta och ris. Ikväll har jag kollat på Hitta Nemo på disneyplus.Däremot är jag för trött för att skriva en recension men filmen vann i kategorin Bästa animerade film. Filmen fick en uppföljare som heter Hitta Doris som kom 2016.